سرویس: اجتماعی 18:00 - پنجشنبه 13 آبان 1395

رئیس سازمان محیط زیست:

باید از خشکی زاینده‌رود جلوگیری کرد که نتیجه‌ای جز گرد و غبار ندارد

رئیس سازمان محیط زیست گفت: باید از خشک شدن تالاب گاوخونی جلوگیری کنیم چرا که در صورت خشک شدن نتیجه آن گرد و غبار خواهد بود.

به گزارش اصفهان شرق،  جلسه بررسی چالش‌های اصلی استان اصفهان با حضور جمعی از وزا و مسؤولان استان اصفهان و چند تن از نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی در محل استانداری تشکیل شد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در این جلسه، احیاء زاینده رود را مهمترین راهکار برای حل مشکلات زیست محیطی استان اصفهان برشمرد و اظهار کرد: باید از خشک شدن تالاب گاوخونی جلوگیری کنیم چرا که در صورت خشک شدن نتیجه آن گرد و غبار خواهد بود.

اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی چالش های اصلی استان اصفهان اظهار داشت: خشکسالی یک واقعیت پیش روی کشور است و مخالفین نظام می خواهند این مشکل طبیعی را به یک دستاویز تبدیل کرده و نظام را در حل این مشکل ناکارآمد جلوه دهند.

وی افزود: مشکل کمبود آب و خشکسالی در برخی استان ها مردم را تحت فشار قرار داده است و باید با مدیریت خوب و اولویت بندی کارها، بر مشکلات غلبه کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به جلسات متعدد در شورای عالی آب و نیز جلساتی که برای حل مسئله آب استان اصفهان تشکیل شده است تصریح کرد: تصمیمات خوبی برای حل مشکل کمبود آب استان اصفهان اتخاذ شده است اما لازمه رسیدن به اهداف تعیین شده این است که اجرای این تصمیمات را به صورت جدی پیگیری کنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه در برخی مناطق کشور مردم برای تامین آب شرب در برخی مواقع دچار مشکل هستند خاطر نشان کرد: در خصوص اینکه باید برای تامین آب شرب مناطقی که با مشکل مواجه هستند اقدام کنیم هیچ تردیدی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دولت تردیدی در تکمیل سامانه دوم آب شرب اصفهان ندارد یادآور شد: اگر محدودیت مالی پیش روی تکمیل این طرح وجود داشته باشد وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور باید این محدودیت را برطرف کنند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید براینکه باید زاینده رود از مدیریت واحد برخوردار باشد گفت: مقرر شده که بارگذاری جدید بر روی زاینده رود ایجاد نشود.

جهانگیری اضافه کرد: باید حقابه هر استان براساس مصوبات شورای عالی آب مشخص باشد و وزارت نیرو باید سیستم کنترل هوشمند برای این منظور طراحی و اجرا کند.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت اجرای سد کوهرنگ ۳ خاطرنشان کرد: این سد حتما بایداجرا شود و وزیر نیرو باید این موضوع را پیگیری و زمینه های لازم را برای اجرای آن فراهم کند.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص کشاورزی استان اصفهان نیز بر لزوم تدوین طرح جامع کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد و ابراز داشت: این طرح باید با اولویت شرق استان اصفهان تهیه شود و باید با استفاده از کشت گلخانه ای و بکارگیری روش های نوین آبیاری بتوانیم بر مشکل کمبود آب غلبه کرده و محصول بیشتری تولید کنیم.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت محافظت از تالاب های کشور از جمله تالاب گاوخونی تصریح کرد: باید از تالاب ها محافظت کنیم و اجازه ندهیم که این تالاب ها خشک شده و معضلات زیست محیطی به وجود آورند.

وی با بیان ظرفیت و پتانسیل کشور برای حل مشکلات برخوردار یادآور شد: مدیریت کشور نیز توانایی آن را دارد که با به کارگیری این ظرفیت ها مشکلات مختلف از جمله کمبود آب را برطرف کند که البته این امر نیازمند همدلی و همراهی همه مسئولین است.

رسول زرگرپور نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از مشکلات اصلی و چالش های پیش روی استان گفت: کمبود آب، مسائل زیست محیطی، مشکلات کارگری و آسیب های اجتماعی از مهمترین چالش های استان اصفهان هستند.

وی خواستار تکمیل و اجرای طرح های انتقال آب شرب به اصفهان شد و افزود: تکمیل سامانه ی دوم آب شرب اصفهان، اجرایی شدن بهشت آباد، تسریع در اجرای سد و تونل سوم کوهرنگ باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برداشت های غیرمجاز در کل حوضه ی آبریز زاینده رود باید کنترل شود، تصریح کرد:ساماندهی رودخانه و تدوین یک طرح ویژه ی کشاورزی برای شرق اصفهان باید در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد نیز در این جلسه مهمترین چالش استان را کم آبی عنوان کرد و گفت: برای حل این مشکل باید فکری اساسی شود و دولت باید چاره ای بیندیشد چرا که گاهی در برخی مناطق تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه می شود.

حمید چیت چیان در این نشست با ذکر اینکه میزان بارش ها در کشور به شدت کاهش یافته و میزان مصرف آب افزایش پیدا کرده است اظهار کرد: یکی از دلایل کمبود آب عدم تناسب میان منابع و مصرف آب است.

وزیر نیرو گزارشی از اقدامات صورت گرفته و برنامه های در دست اجرا برای حل مشکل کمبود آب در استان اصفهان ارائه کرد و به تشریح مطالعات و برنامه ریزی های انجام شده در این خصوص پرداخت.

محمود حجتی نیز در این نشست با اشاره به اینکه روز گذشته جلسه ای در خصوص مشکل کمبود آب استان اصفهان برگزار شد، گفت: در جلسه صبح امروز هیأت دولت نیز مشکل کمبود آب برخی استان ها از جمله استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات خوبی نیز اتخاذ شده است که نیازمند پیگیری این تصمیمات برای اجرا هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی پیشنهادی برای توسعه کشاورزی در استان اصفهان و به خصوص شرق استان ارائه کرد و یادآور شد: با ایجاد چند شهرک گلخانه ای قادر خواهیم بود به میزان قابل توجهی فرصت های شغلی ایجاد و محصولات کشاورزی تولید کنیم.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، مسؤولان استان اصفهان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند مهمترین چالش های استان اصفهان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پیشنهادات مختلف برای حل مسائل استان بررسی شد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.