سرویس: فرهنگ و هنر 18:00 - چهارشنبه 12 آبان 1395

معاون فرهنگی سپاه صاحب الزمان(عج) خبر داد؛

اکران «یتیم خانه ایران» در سینماهای سیار سپاه استان

میثم رضوانپور گفت: به منظور حمایت از این فیلم ارزشی آمادگی اکران عمومی در سطح شهرستان های فاقد سینما و اکران خصوصی در شهرستان های دارای سینما به وسیله سیستم مجهز سینمایی در قالب سینمای سیار را داریم.

به گزارش اصفهان شرق، معاون فرهنگی اجنماعی  سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان از اکران اختصاصی این فیلم توسط این معاونت در شهرستان های استان خبر داد.

میثم رضوانپور با اشاره به موضوع این فیلم گفت: فیلم «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی قطعه ای گمشده از تاریخ معاصر ایران، که منجر به قتل عام نه میلیون ایرانی می شود را به نمایش گذاشته است و به نظر می رسد برخی از جریان های داخلی از بازگو شدن این تاریخ واهمه دارند.

وی اضافه کرد: این فیلم داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران را در سال‌های 1295 تا 1297 در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس روایت می کند.

رضوانپور ادامه داد: این قحطی که همراه با فقر، بدبختی و در نهایت کاهش جمعیت بود، در تعیین سرنوشت جامعه ایران به ویژه ظهور دیکتاتوری پهلوی نقش به سزایی داشت.

وی افزود: فاصله سال 1296 تا 1298 کوتاه بود؛ اما همین مدت تقریبا اندک و ناچیز در تاریخ یک سرزمین کهن به قدری مرگبار بود که انگار هیچ وقت پایانی برای آن وجود نداشت.

رضوانپور تصریح کرد: گرچه ایران در زمان جنگ جهانی اول و بعد از آن، اعلام بی طرفی کرد، اما آن قدر حکومت شاهنشاهی قاجار بی کفایت بود که نتوانست تمامیت ارضی ایران را حفظ کند؛ برای همین کشور به اشغال همزمان انگلیس و روسیه درآمد.

معاون فرهنگی سپاه صاحب الزمان(عج) با اشاره به قحطی در آن دوران اضافه کرد: در شرایط تضعیف حکومت مرکزی، شیوع بیماری و قحطی هم اتفاق افتاد و به‌دلیل اقدامات و سیاست‌های غلط و تعمدی سران حکومت وقت و اشغالگران، به قدری گسترش پیدا کرد که درنهایت باعث مرگ 9 میلیون نفر، معادل حدود 40 درصد جمعیت کشور شد؛ فاجعه‌ای انسانی که در سیاهی از حمله مغول هم پیشی گرفت.

وی ضمن اشاره به اینکه تاکنون فیلمی با موضوع آن دوران تاریک ساخته نشده است ادامه دااد: پرداختن به این دوران تاریک، تاکنون راهی به هیچ اثر سینمایی پیدا نکرده بود تا اینکه ابوالقاسم طالبی دست به کار شد و فیلم «یتیم‌خانه ایران» را ساخت؛اثری تاریخی با بن مایه‌های سیاسی و جریان مبارزه و مقاومتی که در تاریخ این سرزمین علیه ظلم و بی عدالتی و تجاوز دشمنان وجود داشته است. او با خلق قهرمانی کلاسیک همچون محمدجواد، تماشاگر را تا پایان با فیلم همراه می‌کند.

رضوانپور، ابوالقاسم طالبی را از کارگردانان متعهد و دغدغه‌مند نظام و انقلاب دانست و ادامه داد: وی همواره تلاش کرده با صراحت و البته زبان و قالبی هنرمندانه از داشته‌های ارزشی کشور بگوید. او این رویه را در مصاحبه‌ها و نوشته هایش نیز دنبال کرده و لحظه‌ای از باورها و آرمان‌های انقلابی اش عقب‌نشینی نکرده است. فیلم هایی چون قلاده‌های طلا با موضوع اغتشاشات سال 88، دست‌های خالی، عروس افغان و نغمه از دیگر آثار این کارگردان ارزشی می باشد.

معاون فرهنگی سپاه استان اضافه کرد: به منظور حمایت از این فیلم ارزشی آمادگی اکران عمومی در سطح شهرستان های فاقد سینما و اکران خصوصی در شهرستان های دارای سینما به وسیله سیستم مجهز سینمایی در قالب سینمای سیار را داریم و تمامی مراکز فرهنگی ، آموزشی ، مذهبی و … می توانند در این امر مشارکت نمایند که به منظورکسب اطلاعات بیشتر می توانند به معاونت فرهنگی نواحی مقاومت بسیج مراجعه و یا با شماره تلفن های 36123908،36124033 و تلفن همراه 09197299622 تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.