سرویس: اجتماعی 11:45 - سه شنبه 11 آبان 1395

معاون میراث فرهنگی اصفهان:

رتبه اصفهان در جذب گردشگر نسبت به استانداردهای جهانی پایین است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه عدم وجود زیرساخت‌های مناسب به ویژه در شهرستان‌های استان اصفهان یک مشکل است، گفت: رتبه اصفهان در جذب گردشگر نسبت به استانداردهای جهانی پایین است.

به گزارش اصفهان شرق، محسن یارمحمدیان  در جلسه آموزشی گردشگری و بوم‌گردی روستایی شهرستان شهرضا، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر رتبه کشور و استان اصفهان در جذب گردشگر به نسبت استانداردهای جهانی و با توجه به جاذبه‌های توریستی فراوانی که در کشور وجود دارد، بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه دولت در برنامه پنجم و ششم توسعه تلاش کرده‌ تا برنامه‌های جامعی را برای بهبود وضعیت گردشگری در کشور تهیه و ابلاغ کند، افزود: در کلیات برنامه ششم توسعه فقط بر لزوم ارتقای کیفی زیرساخت‌های گردشگری تأکید شده و تنها در دو محل از دیدگاه آماری این مسئله مورد بازبینی و ارزیابی قرار گرفته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، رهبر معظم انقلاب بر لزوم بهبود وضعیت گردشگری در کشور تأکید فرموده‌اند، گفت: در پایان برنامه ششم توسعه باید با 5 برابر شدن تعداد گردشگر به رشد 8 درصدی در این صنعت برسیم.

وی با بیان اینکه در راستای ارتقاء وضعیت گردشگری در استان اصفهان عدم وجود زیرساخت‌های مناسب به ویژه در شهرستان‌ها یک مشکل است، تصریح کرد: در حال حاضر در مناطق شمالی و شرقی استان میزان جذب گردشگر مطلوب و رضایت‌بخش است تا جایی که در برخی موارد نگرانی‌هایی بابت آسیب دیدگی آثار تاریخی وجود دارد.

یارمحمدیان با بیا اینکه در مناطق شرقی با ایجاد و توسعه برنامه‌هایی همانند کویرنوردی زمینه استفاده از محیط طبیعی را فراهم کرده‌اند، گفت: یکی از مهمترین دلایل رونق صنعت گردشگری در این مناطق استان، تهیه زیرساخت‌های لازم با استفاده از توانمندی بخش خصوصی و حمایت‌های بخش دولتی است.

مناطق جنوبی استان نیازمند حمایت و رسیدگی بیشتری هستند

وی با نامناسب دانستن وضعیت گردشگری در مناطق جنوبی استان، افزود: در بین شهرستان‌های جنوبی استان شهرستان «سمیرم» در منطقه «خفر» بخشی از زیرساخت‌های گردشگری را ایجاد کرده، اما در مجموع مناطق جنوبی استان نیازمند حمایت و رسیدگی بیشتری در این زمینه هستند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در شهرستان شهرضا مناطق دیدنی و جاذبه‌های توریستی فراوانی وجود دارد که باید از آنها بهره برداری مناسبی بشود، افزود: مناطق روستایی، جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی و اماکن زیارتی موجود در این شهرستان از جمله این موارد هستند.
وی بیان کرد: برای رونق گردشگری در جنوب استان، شهرستان شهرضا محلی مناسب برای اجرای طرح‌های پایلوت و ایجاد مرکزیت گردشگری است.

یارمحمدیان افزود: اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آمادگی دارد تا با برگزاری کلاس‌های آموزشی همراه با اعطای مدارک معتبر، علاقه مندان بخش گردشگری را راهنمایی کند.

وی با تأکید بر ضرورت شناسایی خانه‌های تاریخی در مناطق مختلف شهرستان شهرضا به‌ویژه در مناطق روستایی این شهرستان، و معرفی آنها به این اداره، اظهارداشت: در صورتی که این اقدام شود، مسیرهای گردشگری شهرستان در قالب نقشه‌های گردشگری مشخص و از راهنمایان گردشگری در مرکز استان خواسته می‌شود تا گردشگرانی را به این شهرستان اعزام کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه مهمترین عامل در رونق صنعت توریسم در هر منطقه ایجاد امکان لازم برای اسکان گردشگران است، افزود: باید نسبت به ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق مختلف این شهرستان اقدام شود.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین ثمرات رونق گردشگری در مناطق مختلف، ایجاد مهاجرت معکوس مردم از مناطق شهری به مناطق روستایی است.

یارمحمدیان گفت: بیکاری یکی از مهمترین مشکلات مناطق شرقی استان بوده که با رونق گردشگری در این مناطق شاهد کاهش آمار آن بوده‌ایم.

وی با اشاره به واگذاری تسهیلات حمایتی دولت به متقاضیان ایجاد مراکز بوم‌گردی در مناطق مختلف، افزود: اعطای حداکثر یک میلیارد ریال تسهیلات حمایتی با نرخ سود 4 درصد از جمله این حمایت‌ها است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: تعداد زیاد گردشگرانی که به شهر اصفهان وارد می‌شوند نیز باید سازماندهی شود و شهرستان‌های اطراف این شهر بهترین محل برای هدایت سرریز این گردشگران به سوی آنها است.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش دوره خشکسالی‌ها و چالش‌هایی که در بخش کشاورزی با آن مواجه هستیم باید به دنبال حرفه‌‌ جایگزین برای آن باشیم و گردشگری بهترین گزینه برای این منظور است.

فرماندار شهرضا در ادامه این جلسه با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازهای کشور در حال حاضر، رونق اقتصادی بر مبنای صنعت گردشگری و جذب توریست است، گفت: شهرستان شهرضا با داشتن 24 روستای دارای سکنه که در هر یک از آنها مناطق تاریخی و جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد، می‌تواند به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری منطقه در نظر گرفته شود.

محسن گلابی اظهار داشت: استقرار این شهرستان در مسیر جاده ترانزیت شمال– جنوب کشور و عبور راه‌های فرعی فراون از آن و نیز وجود بارگاه امامزاده شاهرضا و دیگر بقاع متبرکه در شهرضا، موقعیت ممتازی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.