سرویس: دولت 09:20 - سه شنبه 11 آبان 1395

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان:

افشاگری در مفاسد همگانی جایز است/ رئیس جمهور باید انقلابی باشد/ خود مردم وزیران را امر به معروف کنند

از ارزش های معنوی که مقام معظم رهبری فرمودند انقلابی بودن است. رییس جمهور باید انقلابی شود. اینکه بگوییم طرفدار اعتدال هستیم، اعتدالی یعنی انقلابی باشیم یا نباشیم؟ اعتدال نباید ما را از انقلابی بودن باز بدارد…

به گزارش اصفهان شرق، با آیت الله عبدالمحمود عبداللهی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در سفری که به شهر مقدس قم داشتیم مصاحبه ای پیرامون مباحث فرهنگی و سیاسی ترتیب دادیم. ایشان استقبال گرمی از ما داشتند و با حوصله و صراحت به سوالات ما پاسخ گفتند. متن مصاحبه خواندنی و پرنکته است که در ادامه تقدیم می گردد.

***

– سال گذشته سخنگوی شورای نگهبان گفته بود ما بررسی قوانین دوران طاغوت را شروع کرده ایم تا موادی که با اسلام انطباق ندارد را بررسی کنیم(+). موضوعی که الآن مطرح هست اینکه چرا بعد از 37 سال این بحث شروع شده در صورتی که همواره می گوییم قوانین باید اسلامی و مطابق با اسلام باشد؛ آیا دیر نیست؟!

آیت الله عبداللهی: به این شکل نیست، زیرا من خودم عضو شورای مشورتی شورای نگهبان هستم، یک «گروه حقوقی» دارد و یک «گروه فقهی» و مجمعی دارد که می گویند «مجمع مشورتی شورای فقهی شورای نگهبان» که مسائلی که در شورای نگهبان مطرح می شود می آورند در این کارگروه بررسی می کنند که خیلی از اساتید قم هستند و یکی دو نفر هم از شورای نگهبان.

این گونه نیست که از اول انقلاب این کار شروع نشده باشد، ما دنیایی از قوانین را داریم که یک سری قوانین را شورای نگهبان رسیدگی کرده و آنهایی که خلاف شرع بوده ابطال کرده. مثلا در قانون کار یا قانون تجارت، خود قانون خیلی گسترده است، موادی از آن که مشخص بود خلاف شرع است (مثل مسائل دیرکرد) را ابطال کرده اما نکته این است که باید از اول قانون تا آخر کتاب قانون رسیدگی کنند که همگی آن را هنوز فرصت پیدا نکرده اند انجام دهند.

البته باتوجه به وظایف و اختیاراتی که شورای نگهبان از لحاظ قانونی دارد، هرچه بیشتر روی این قضیه سرمایه گذاری شود بهتر است. الآن هم در تشکیل جلسات و مجمع مشورتی، دلشان می خواهد چیزی فروگذار در این زمینه نشده باشد.

– رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اعضای مجلس خبرگان گفتند مجلس خبرگان ظرفیت بزرگی در حوزه فرهنگی دارد و می توانند میدان دار بسیاری از فعالیت های فرهنگی باشند. به نظر شما از این ظرفیت چقدر تا الآن استفاده شده؟

– رهبر معظم انقلاب قبلا هم گفته بودند اما می شود گفت که به این تفصیل تازگی دارد. ایشان در دیدارهای دیگر هم آقایان خبرگان را مخاطب قرار داده بودند که مسائلی که می بینید، خلأها و… را که می بینید باید تذکر بدهید، بیانیه بدهید، قطعنامه صادر کنید، مطالب را دنبال کنید، مسئولین را بخواهید و از این قبیل که انحصار به این زمان ندارد.

در این دوره یک چیزی را بیشتر باز کردند و توضیح بیشتری دادند. چون در مجلس خبرگان بالاخره از اطراف کشور نخبگان قوم جمع می شوند، در عین حالی که وظیفه اصلی خبرگان معرفی رهبری و مراقبت در تداوم صفات رهبری است، ولی خبرگان یک ظرفیت است، یک نهادی است که بالاترین نهاد در نظام است، متصل به رهبری است. بالاخره باید از این ظرفیت در رابطه با معیارهای انقلاب و شاخص های انقلاب استفاده شود، در مسائل کلان نظام از این ظرفیت استفاده شود.

کمیسیونی هم داریم که بنده خودم مسئول این کمیسیون هستم، کمیسیون سیاسی اجتماعی است که وظیفه اش این است که مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که داخل و خارج است و به هر نحوی با خبرگان مربوط می شود را بررسی، اطلاع رسانی و به خبرگان و یا به اجلاسیه معرفی کند.

این مسائل سیاسی اجتماعی فرهنگی همین مسائل نظام است و آقا گفتند خبرگان با توجه به جایگاهی که بین مردم دارند و ارتباطی که با مردم دارند این مسائل نظام را گفتمان سازی و موضع گیری کنند و مردم را در جریان قرار دهند.

آیت الله عبدالمحمود عبداللهی

در جای دیگر خطاب به حوزه علمیه انقلابی بودن را توصیه کردند؛ مجمع نمایندگان حوزه که خدمت ایشان رسیدند فرمودند که «حوزه باید انقلابی باشد» بعد انقلابی بودن را توضیح دادند که انقلاب چگونه به جود آمد و مرحوم امام خمینی (ره) چگونه مدیریت کردند و پیامهای امام را چه کسی به حوزه می رساند؟ بالاخره خود طلاب بودند، حوزویان بودند، اساتید حوزه پیامهای مؤسس انقلاب را به مردم منتقل می کردند.

خبرگان هم باید انقلابی باشد، مجلس شورای اسلامی هم باید انقلابی باشد، یک بُعد از انقلابی بودن این است که خطوط نظام و مسائل مربوط به رهبری را تبدیل به یک گفتمان در جامعه کنند، در مردم حساسیت ایجاد کنند تا مردم بصیرت پیدا کنند و طبق مقتضیات زمان راه را پیدا کنند.

– ترویج غنا و موسیقی را در جامعه شاهد هستیم. حضرت امام (ره) در ابتدای انقلاب خطر اعتیاد به موسیقی را بیان کردند که با این آفات جوانان نتوانند به مسائل اصلی بپردازند. می بینیم که بسیاری از جوانان به موسیقی گرایش پیدا کرده اند و کلاس های موسیقی در جامعه برپا شده و بحث کنسرت های موسیقی در جامعه جنجال زیادی داشته است که بعضا در مشهد هم خواستند برپا کنند. اینها باعث می شود از ارزش ها کم کم دور شویم. نظر شما در این باره چیست؟

– در این زمینه دغدغه علما و مراجع و بزرگان مشخص است. البته چیزی که خلاف مقررات اسلامی و خلاف شرع نباشد کسی نمی خواهد جلویش را بگیرد ولی در عین حال این یک هشدار دادن است که در جامعه ما سبک ایرانی اسلامی باید باشد. دشمن تلاش می کند که سبک زندگی و سبک اداره خانواده، محیط کار و تفریح، ازدواج و زناشویی خانواده در ابعاد مختلف سبک غربی باشد. این سبک غربی را از چه راهی نفوذ می دهند؟ از راه فیلم ها، ماهواره ها، فضای مجازی و کنسرت و موسیقی ها.

تأکید ما این است که ارزش ها و حریم های اسلامی را حاکم کنیم. اگر می خواهیم استقلال خودمان را حفظ کنیم، هویت و اسلامی بودن خودمان را حفظ کنیم باید سبک زندگی ما، سبک تفریح ما، خانواده ما، این باید سبک دینی اسلامی باشد. البته سبک دینی اسلامی معنایش این نیست که با آراستگی کسی مخالف باشد با تفریح مخالف باشد با لذت های حلال کسی مخالف باشد همه اینها با حفظ حریم ها و ارزش ها و استقلال باید باشد. دشمن تلاش می کند ناخودآگاه این سبک ها را قاطی کند، بر این اساس است که می خواهد ما همّ و غمّمان این باشد که موسیقی را ترویج بکنیم.

حکایتی از مرحوم فلسفی

باید ببینیم خلأ جامعه ما بیشتر چه هست؟ خلأ و آنچه مردم کمبود دارند آیا کمبود موسیقی است؟ کمبود کنسرت است؟ خلأ جوانان ما و فارغ التحصیلان ما دختران و پسران ما چیست؟ گاهی می بینیم کل کشور را موج کنسرت می گیرد؛ هرچیزی در جای خود و اندازه خودش باید باشد. خدا آقای فلسفی را رحمت کند ایشان در منبر که می رفت مثال می زد می گفت ورزش هم بی خود شده، مثل سفره غذاست که نان و گوشت و برنج و دوغ و نمک می خواهد حالا اگر سفره را انداختند و به جای برنج دوغ آوردند و به جای گوشت هم دوغ آوردند و به جای نان هم دوغ آوردند، آقای فلسفی می گفتند دوغ و دوغ و دوغ و دوغ!

حالا ما تفریح می خواهیم، فرض کنید موسیقی که طبق ضوابط و شرع باشد می خواهیم، اما آیا مرتب برای کنسرت شعار بدهیم یا اولویت فرهنگ، اخلاق و رعایت حریم ها و رشد سیاسی رشد فکری رشد علمی و اجتماعی باشد؟ استقلال نظام و حاکمیت ما به چه وابسته است؟ آیا رشد در موسیقی و کنسرت باشد یا رشد مسائل علمی و فرهنگی؟ البته جامعه اگر رشد در مسائل علمی فرهنگی و اجتماعی بخواهد تفریح هم می خواهد، آسایش هم می خواهد اما باید دید رشد در چیست، استقلال در چیست و هرچیزی را به مقداری که نیاز و احتیاج داریم دنبال کنیم. دشمن تلاش می کند فضاهای مجازی، رسانه ها و تلویزیون و سینمای ما را از بصیرت و سیاست و علم و کارایی دور کند و در عوض ذهن ها را تخدیر کند و از رشد علمی و سیاسی بازدارد.

قوه اجراییه قانونی را که برایشان وضع کرده اند بعضی اوقات عمل نمی کنند. آیا نباید یک نهاد قوی تری که الآن سر کار است خرده بگیرد؟ قانون امر به معروف را چرا انجام نمی دهند؟ وزارت ارشاد مثلا قانون امر به معروف برایش وضع شده اما اجرا نمی کند.

– اینجا دیگر جای مردم است؛ یعنی مردم باید بخواهند. باید امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جا بیفتد؛ یعنی طیف های مختلف مردم، دانشگاهی، روحانی، کارگر، همه مردم بدانند مثلا مساجد فقط جای دعای کمیل خواندن نیست یا عرض شود نماز خواندن فقط نیست، بدانند همه مسائل از جمله مسائل وزارت ارشاد، وزارت اقتصاد و… مربوط به آنها هم هست.

اگر مردم ورود پیدا کنند و همه مساجد نهی از منکر کنند، نه فقط خانمی را که در محله هست یا مغازه ای که رعایت عفاف را نمی کند، نه! یعنی وزیر ارشاد را نهی از منکر کنند. نهی از منکر به وزارت ارشاد هم فقط از طریق دو امام جمعه انجام نشود و همه ائمه جمعه نهی از منکر کنند، همه مساجد طومار بنویسند و بگویند و دنبال کنند.

انقلاب اصلا با مردم بوجود آمد، اگر همه مساجد مسئله وزارت ارشاد و فیلم ها را اهتمام اساسی بدهند و اولویت بدهند… نمی گوییم خانم ها را نهی از منکر نکنید اما اساسش فضای مجازی و فیلم هاست، می بینیم که فیلم هایی ساخته می شود که هنرپیشه ها هم حریم های سیاسی را می شکنند و هم حریم های دینی را!

اولا مردم باید آگاهی و بصیرت پیدا کنند که این خودش یک قدرت بزرگی است. از دولت که بگذریم، مجلس است. نمایندگان مجلس که هنگام تبلیغات به مردم وعده هایی را می دهند یکی از وظیفه های اساسی اش نظارت است، کی باید نظارت کند؟ مجلس، وقتی می بینند وزارت ارشاد یک سری امور را رعایت نمی کند وزیر را بخواهند، یک دفعه کارت زرد بدهند، دو دفعه کارت زرد بدهند دفعه بعد استیضاحش کنند.

مقام بالاتر هم رهبری است؛ مقام معظم رهبری به خاطر آنکه توهم دوگانگی در حاکمیت نشود همیشه در غالب تذکر این مسائل را می گویند اما می دانیم که در دیدارهای خصوصی هم به شکل های مختلف گفته می شود ولی بالاخره او هم چارچوب ها و محدودیت های خودش را دارد. بنابراین قوه بالاتر مجلس است که اگر مجلس کوتاهی می کند شما وقتی نماینده انتخاب می کنید باید بدانید آن نماینده ای را انتخاب کنید که دغدغه های اساسی داشته باشد. در هنگام انتخابات مردم بصیر و آگاه باشند شعور و شعار را با هم ضمیمه کنند و فقط به شعار اکتفا نکنند.

– بعضی ها می گویند حقوق های نجومی را افشاگری کردند یا بحث نماینده رد صلاحیت شده اصفهان که آن اتفاق افتاد و بعد افشاگری شد، بعضی ها با عناصری که افشاگری کردند برخورد می کنند؛ بعضی ها می گویند نفس افشاگری مشکل دارد، چرا فیش حقوق یک نفر که محرمانه است منتشر می شود؟ نظر شما در مورد افشاگری چیست؟

– باید به مسائل مختلفش نگاه کرد. آن اموری که مربوط به نظام نمی شود، یک موقع کارها خصوصی است، منکری که یک نفر انجام می دهد خصوصی است، ما وظیفه نداریم مقابله کنیم. اما اگر یکسری مسائل مربوط به نظام است و نظام را تهدید می کند و مسئله همگانی است باید دنبال شود. به عنوان مثال همین قراردادهای بانکی، اگر دولت مخفی کاری می کند یا مثلا قراردادهای نفتی را به مجلس نمی دهد، اگر کسانی آگاهی و اطلاع دارند و می دانند قرارداد فلان مشکل قانونی را دارد یا اگر اشکالات قانون ندارد می دانند بالاخره این طبق ضوابط نیست و آسیب دارد، این دیگر پوشاندن ندارد چون مسئله مسئله نظام است.

در مسئله اطلاعات هم همین را داریم که یک موقع روابط جنسی و یا فحشا بین دو نفر انجام می گیرد که با علنی شدن فرق دارد، اما یک موقع مسئله هروئین است و یک نفر هروئین پخش می کند که مفاسد اجتماعی دارد و باید جلویش گرفته شود، به نسبتی که این مسئله کلان تر باشد این مسئله مهم تر می شود؛ بنابراین دنبال کردن آن چیزی که به نظام مربوط است یا مسئله همگانی است، باید جلوی مفسده گرفته شود و اگر گرفته نشود آسیب به کل نظام می رسد.

– بحث نماینده اصفهان و آن مسائلی که پیش آمد نظرتان درباره آن چیست؟

– نماینده باید ملتزم به احکام شرعی و احکام دینی و قانون اساسی باشد، اگر مرحله ای از انتخابات گذشت و هیئت اجرائی متوجه نشد ولی بعد مواجه شد و رسید به اینکه ضوابط رعایت نشده، فلانی ناهنجاری های سیاسی دارد و دلایل و مستنداتی دارد که با نظام مسئله دارد، یا به اینجا رسید که این ملتزم به احکام دینی نیست و در محیط های اجتماعی مرتکب منکرات شاخصی شده این را طبعا باید به مسئولین و شورای نگهبان برسانند و جلوی اینکه این فرد به مجلس ورود پیدا کند را بگیرند.

ولی در عین حال نباید اگر مسائل اخلاقی و شخصی هست را در ملأعام منتشر کنند. متأسفانه بعضی اوقات این قضیه رعایت نمی شود، عده ای به این داستان دامن می زنند و می خواهند یک فردی که صلاحیت ورود به مجلس ندارد و شورای نگهبان و یا هیئت اجرایی می خواهند جلویش را بگیرند، گروه هایی دموکراسی بازی در می آورند، یعنی در واقع بازی است، قانون می گوید باید ملتزم به احکام باشد این ملتزم نیست، بعضی می خواهند سیاسی بازی کنند آن وقت باعث می شود برای اینکه جواب اینها داده شود، مسائل اخلاقی این خانم یا آقا علنی شود. این کاری است که زمینه سازش خود همین افراد شدند! طبعا اگر افراد رعایت ضوابط را بکنند نباید مسائل اشخاص و مسائل اخلاقی که مربوط به اشخاص است علنی باشد و ما نباید اشاعه فحشا کنیم.

– انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم که سال آینده زودتر از موعد مقرر برگزار می شود. چه افرادی به نظر شما بیشتر باید حضور پیدا کنند؟

– باید همان شاخص انقلاب باشد. مقام معظم رهبری فرمودند در مسائل کلان همیشه باید معیار و شاخصمان معیار و شاخص هایی باشد که امام راجع به انقلاب گفتند. ما می بینیم که مقام معظم رهبری همان شاخصها را مطابق با شرایط و زمان دارند بازتولید و بیان می کنند.

یکی از شاخص های مهم «اقتدارگرایی» درمقابل بیگانه است. امام در انقلاب با گفتمان محوری و پرچم مبارزه با استعمار، استبداد و استکبار بیرون آمد. بنابراین شاخص رییس جمهور باید این باشد که او بیشتر به این قضیه توجه کند. یک موقع نکند حل مسائل جاری و حل مسائل اقتصادی باعث شود که چشم باز کنیم ببینیم رییس جمهور چشمش به روی تعاملات و خنده دیگران باشد. برای حل مسائل جاری و حل مسئله اقتصاد معیار و شاخص های اقتدارگرایی و حاکمیت عزت مداری را در نظر بگیرد.

انقلابی یا اعتدالی؟

یا ارزش های معنوی که آقا فرمودند «انقلابی باشید»؛ گفتند مجلس شورای اسلامی انقلابی باشد، مجلس خبرگان انقلابی باشد، حوزه انقلابی باشد، رییس جمهور باید انقلابی شود. انقلابی بودن را نباید جوری تعریف کنیم که مشخص نباشد و بیایند بگویند طرفدار اعتدال هستیم؛ اعتدالی یعنی انقلابی باشیم یا نباشیم؟ اعتدال نباید ما را از انقلابی بودن باز بدارد.

خود مقام معظم رهبری یکی از معیارها و اساس انقلابی بودن را «معنویت» دانستند. ایشان اخیرا در دیدار با کارکنان وزارت اطلاعات گفتند هر چیزی که باعث تضعیف ایمان و اعتقاد و باور مردم به امور دینی باشد این یک حرکت ضد انقلابی است، این خیانت به انقلاب است.

شاخص انقلابی بودن فقط شعار مبارزه با آمریکا نیست، هرچیزی که باور مردم را نسبت به ارزشهای دینی تضعیف کند حرکت ضد انقلابی است؛ آن وقت یعنی وزارت ارشاد ما، حرکتها، موضع گیری و تعاملات سیاسی مان باید ارزشهای دینی را در جامعه تقویت کند. اگر حرکتها به گونه ای است که فقط یک بُعدی است مثلا تعامل با خارج است این ضعیف بودن در شاخص های انقلابی است.

انتهای پیام/ندای اصفهان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.