سرویس: اجتماعی 15:00 - یکشنبه 09 آبان 1395

رئیس بسیج جامعه پزشکی اصفهان مطرح کرد؛

فروش متادون در بازار آزاد/برخی از مراکز ترک اعتیاد پروتکل درمانی را به خوبی اجرا نمی‌کنند

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان با اشاره به همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی با وزرات بهداشت گفت: طرح نظارت بر مراکز درمانی ترک اعتیاد توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی در سراسر استان اصفهان اجرا می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، همواره یکی از مسائلی که در ترک اعتیاد برای معتادان مشکل‌ساز بوده موضوع هزینه‌های درمان است، مراکز ترک اعتیادی که به روش MMT فعالیت دارند با استفاده از متادون، با هزینه‌ای کم و با کاهش وابستگی معتادان به مواد مخدر به ترک اعتیاد کمک می‌کنند. این مراکز باید براساس پروتکل درمانی تعیین شده توسط وزارت بهداشت فعالیت کنند اما وضعیت برخی از این مراکز به گونه‌ای است که نیازمند نظارت بهتر و مؤثرتری نسبت به گذشته است.

همچنین موضوع فروش متادون در بازار آزاد یکی از مسائلی است که با وجود همه نظارت‌های سختگیرانه فعلی در توزیع متادون در مراکز درمانی، باز هم شاهد آن هستیم که این ماده که برای ترک اعتیاد در مراکز MMT استفاده می‌شود در بازار آزاد با حاشیه سود فراوان به فروش می‌رسد، از این رو، وزارت بهداشت و سازمان بسیج جامعه پزشکی تفاهم نامه‌ای را امضا کرده‌اند که نظارت بر مراکز درمانی MMT توسط پزشکان بسیجی صورت پذیرد.

در ادامه گفت وگو با محسن حجتی رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان در این باره را می‌خوانید:

*مراکز درمانی ترک اعتیاد MMT از چه روشی برای ترک اعتیاد استفاده می‌کنند؟ وضعیت این مراکز در اجرای پروتکل درمانی چگونه است؟

حجتی: برای ترک اعتیاد در مراکز MMT از متادون با هدف کاهش وابستگی معتاد به مواد مخدر، استفاده می‌شود و معتاد در یک فرآیند شش ماهه یا یک ساله اعتیاد به مواد مخدر را ترک می‌کند، این مراکز براساس پروتکل درمانی باید با بهره‌گیری از مشاور، روان شناس، پزشک و سایر ملزومات مراکز درمانی در طول مدت درمان، به معتاد کمک کنند تا در درمان موفق باشد.

برخی از مراکز ترک اعتیاد پروتکل درمانی را به خوبی اجرا نمی‌کنند و تعدادی از این مراکز وضعیت بسیار بدی دارند که نه تنها به بهبودی معتاد کمکی نمی‌کنند بلکه درمان وی را با شکست مواجه می‌سازند.

*چگونه می‌شود که متادون با تمام نظارت‌هایی که هست، از بازار آزاد سر در می‌آورد؟

حجتی: مراکز درمانی ترک اعتیاد متادون را از معاونت درمان و آموزش پزشکی دریافت می‌کنند و حتی شیشه‌های خالی آن را تحویل می‌دهند اما مشاهده می‌شود که متادون در بازار آزاد با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسد، این موضوع نشان می‌دهد که متادون در یکی از مراحل توزیع از انبارهای معاونت درمان گرفته تا مراکز درمانی ترک اعتیاد به بازار آزاد نشت می‌کند، یا حتی نشت را می‌توان از مبادی قاچاق و یا جاهایی که از دیدگان مغفول است دانست.

در مجموع فروش متادون در بازار آزاد، حاشیه سود فراوانی دارد. با اینکه حساسیت ویژه‌ای برای توزیع متادون وجود دارد اما می‌توان متادون را به راحتی در عطاری‌ها پیدا کرد، از سوی دیگر مسئولان رده بالا از فروش متادون در بازار آزاد ابراز نگرانی کرده‌اند و مشخص نیست که نشت متادون به بازار آزاد از کجا صورت می‌گیرد.

*درباره اجرای طرح نظارت بر مراکز درمانی MMT بگوید؟ چه شد که وزارت بهداشت از بسیج کمک می‌گیرد؟

حجتی: کمبود‌هایی در تأمین نیروی تخصصی و ناظر در وزارت بهداشت برای نظارت بر توزیع متادون و مراکز درمانی MMT وجود دارد و اخیراً برای جلوگیری از نشت متادون برنامه‌های مختلفی در چند مرحله در نظر گرفته شده که مرحله نظارت بر مراکز درمانی ترک اعتیادMMT با توافق وزارت بهداشت و سازمان بسیج جامعه پزشکی، اجرا می‌شود.

* در اصفهان چند مرکز MMT زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داریم؟

حجتی: 500 مرکز ترک اعتیاد MMT در استان اصفهان وجود دارد که قسمت زیادی از این مرکز زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مابقی زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان فعالیت دارند که سازمان بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان با 5 تیم نظارتی 2 نفر در مدت 9 ماه، در 2 نوبت از این مراکز بازدید و نظارت می‌کند.

* نظارت بسیج بر مراکز درمانی توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

حجتی: ناظران از افراد متخصص و مجرب و از متن جامعه پزشکی استان اصفهان هستند و دوره‌های آموزش تخصصی برای آنان به صورت متمرکز برگزار شده و انتظار می‌رود که پس صدور کارت توسط معاونت درمان و آموزش پزشکی طرح به‌زودی به مرحله اجرا برسد.

*ناظران بیشتر چه موضوعاتی را رصد می‌کنند؟

حجتی: در این طرح موضوعاتی همچون وجود پزشک، مشاور، روان‌شناس در مراکز درمانی، امکانات دارویی مرکز و اجرای قوانینی که برای این مراکز در نظر گرفته شده، بررسی می‌شود، معتقد هستیم که اگر پروتکل درمانی در مراکز ترک اعتیاد انجام شود، احتمال ترک معتادان زیاد است، برای مثال مشاور باید در مرکز حضور داشته باشد و مشاوره خانواده و آموزش‌های مهارت‌های زندگی را به معتادان ارائه دهد درصورتی که برخی از این مراکز اصلاً مشاور ندارند.

* آیا قرار است نظارت سختگیرانه‌ای انجام شود و یا اینکه این نظارت به گونه‌ای است که شرایط بهبود یابد؟

حجتی: به ناظران گفته شده که اخلاق و شئونات اسلامی را به‌خوبی رعایت کنند و مسائلی که به‌عنوان خط قرمز برای این مراکز وجود دارد را به سرعت گزارش داده تا برخورد لازم صورت گیرد، البته قرار نیست از مراکز درمانی، ترک اعتیاد مچ‌گیری شود و ایرادات بسیار ریز گرفته ‌شود چراکه بسیاری از مراکز درمانی ترک اعتیاد دارای پزشکان مجرب و پروتکل درمانی را به خوبی اجرا می‌کنند.  البته موضوع نظارت بر این مراکز از آن دسته از موضوعاتی است که بر روی زمین مانده بود و حتی برخی مطرح کرده بودند که این مراکز به دلیل مشکلاتی که دارند، باید تعطیل شوند اما بسیج با نیّت خیر بر اساس قوانین و تفاهم‌های انجام گرفته وضعیت این مراکز را رصد کند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.