سرویس: دین و اندیشه 13:43 - یکشنبه 09 آبان 1395

محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام:

فتنه 88 کاملاً شبیه به فتنه جمل بود/مذاکره و تعامل امام حسین (ع) با عمر سعد دروغ محض است

محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اظهارنظر برخی مسئولان سیاسی مبنی بر اینکه امام حسین (ع) به دنبال مذاکره، تعامل و تفاهم با عمر سعد بود گفت: این ادعا، جفای بزرگ به حضرت اباعبدالله (ع) و دروغ محض است .

به گزارش اصفهان شرق، حسین رجبی دوانی در آیین بازخوانی و تحلیل کتاب انسان 250 ساله، اظهار کرد: مقصود از عنوان این کتاب- که از کلام مقام معظم رهبری دریافت شده – بررسی 250 سال حضور سیاسی ائمه اطهار (ع) است، برهه‌ای که از زمان آغاز امامت علی (ع) تا غیبت امام زمان (عج) استمرار دارد و به اعتقاد معظم له در این مدت ائمه یک هدف را دنبال می‌کردند و تنها به سبب وجود شرایط گوناگون عملکرد متفاوت داشته‌اند.

وی در خصوص تفاوت عملکرد ظاهری ائمه اطهار (ع) در دوران مختلف افزود: حرکت همه امامان در یک راستا است و تفاوت واکنش‌ها و اقدامات تنها به شرایط خاص هر امام برمی‌گردد؛ به‌عبارت‌دیگر صریح و انقلابی برخورد کردن یک ولی خدا و تقیه نمودن امامی دیگر به معنای انقلابی بودن یکی یا سازش‌کار دانستن دیگری نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به عقیده مقام معظم رهبری در این کتاب، همه امامان معصوم (ع) به دنبال تشکیل حکومت اسلامی و علوی بوده‌اند و تمام فعالیت‌های آنان در این جهت بوده که مردم را به رشد، درک و معرفتی برسانند که خود به دنبال شایسته‌ترین رهبران الهی بروند و از آنان برای تشکیل حاکمیتی توحیدی تبعیت کنند.

رجبی دوانی، با تأکید بر اینکه تا مردم درصحنه حضور نداشته باشند و با عدم وجود معرفت نسبت به امام، از ولی خدا تبعیت نکنند تشکیل حکومت حق میسر نیست، گفت: امام زمان (عج) به همین دلیل می‌تواند حکومت واحد جهانی تشکیل دهد چون مردم به این نتیجه می‌رسند که باید در راه نجات خود، از رهبر الهی پیروی کنند و در این مسیر جان و مال خود را نیز هزینه سازند، بنابراین این امر به مفهوم برتری حضرت صاحب‌الزمان (ع) نسبت به پدران بزرگوار خویش نیست.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با امامان علاوه بر بعد عاطفی و احساسی باید فلسفه حرکتی و سیره سیاسی ائمه اطهار موردتوجه قرار گیرد عنوان کرد: امامان معصوم علیهم‌السلام، به عرصه نیامدند تا تنها کشته شوند بلکه هر عمل آن‌ها به دلیل الگو و پیشوا بودن نشأت‌ گرفته از حجت شرعی است و باید انگیزه قیام به‌ درستی برای پیروان آن‌ها تبیین شود.

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام، با بیان اینکه جایگاه امامت و ولایت منحصر به حکومت نیست تأکید کرد: علاوه بر رهبری جامعه، ولایت از شئون دیگری نظیر مرجعیت دینی مردم، محوریت وحدت امت، اقامه عدل و به رشد و تعالی رساندن انسان و جامعه نیز برخوردار است.

رجبی دوانی با یادآوری آیه‌های 55 و 56 سوره مائده خاطرنشان کرد: تنها در سایه ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام، امت اسلامی تبدیل به حزب‌الله می‌شود و بر طبق وعده تخلف‌ناپذیر الهی حزب‌الله همواره در برابر کفر فاتح و پیروز است، به دلیل حاکم نشدن ولایت، عالم اسلام به حزب‌الله مبدل نشد و به توفیق نرسید.

وی، در ادامه به تفاوت شرایط حکومت امویان و خلفای پیشین اشاره کرد و افزود: گرچه آن نوع خلافت‌ها نیز نوعی بدعت محسوب می‌شد ولی اساس دین در معرض خطر نبود؛ اما با بدعتی که معاویه و یزید پدید آوردند و خلافت پیامبر (ص) که بعدی معنوی داشت را تبدیل به سلطنت کردند، مبنای اسلام مورد تهدید قرار گرفت.

این استاد دانشگاه، منشأ «نفوذ» در جامعه اسلامی را همین دوران دانست و تأکید کرد: خط نفوذی -که زمینه ظهورش در دوران پیشین مهیا شد- به دنبال حذف دین بود یعنی همان اقدامی که در دوران جاهلیت موفق به انجام آن نشدند و این جریان تا مرحله رهبری جامعه اسلامی نیز پیش رفت.

رجبی دوانی سپس به نقد اظهار نظری در مورد حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پرداخت و تصریح کرد: ادعایی که به‌غلط بعضی مسئولان سیاسی ما نیز مطرح می‌کنند که امام حسین (ع) به دنبال مذاکره، تعامل و تفاهم با عمر سعد بود جفای بزرگ به حضرت اباعبدالله (ع) و دروغ محض است اما شاهد هستیم برخی افراد می‌خواهند این دیدگاه نادرست را تئوریزه نمایند، نگرشی که مقام معظم رهبری با آن مقابله می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط فاجعه‌بار اخلاقی جامعه اسلامی در دوران حکومت بنی‌امیه بیان کرد: در این زمان جامعه اسلامی به ابتذال کشیده شده بود و به‌ظاهر مسلمانان آن دوران از پدران مشرک خویش پلیدتر زشت‌خوی تر شده بودند چنانکه مشرکان زمان جاهلی حرمت ماه حرام را نگاه می‌داشتند اما مسلمانان سال 61 هجری قمری بر فرزند پیامبر خویش در محرم‌الحرام شمشیر کشیده و ایشان را با قساوت تمام و با نهایت ددمنشی به شهادت می‌رسانند.

این کارشناس تاریخ، همچنین به نفی شبهه‌ای در مورد صلح و قیام امام حسن و حسین (ع) پرداخت و اظهار کرد: این نکته که در برخی منابع غیر معتبر، سکوت امام حسین (ع) در برابر صلح با معاویه را به دلیل امامت داشتن امام حسن (ع) تعبیر کرده مطلبی نادرست است، چراکه اگر امام حسین (ع) قصد واکنش دیگری غیر از رفتار برادر بزرگوار خود داشتند پس از شهادت ایشان و دوران امامت خود این پیمان را نقض می‌کردند.

رجبی دوانی، داستان «ارینب» را نیز روایتی مجعول و غیرواقعی دانست و ارتباط آن با دشمنی امام حسین (ع) و یزید بن معاویه را بی‌اساس خواند.

وی با تأکید بر پیروی از ائمه اطهار علیهم‌السلام در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی متذکر شد: ممکن است شرایط دوران ائمه معصومین (ع) برای ما روی دهد چنانکه بسیاری از حوادث صدر اسلام و پس‌ازآن تاکنون در این 37 سال برای ایران اسلامی اتفاق افتاده است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام، فتنه 88 را  کاملاً شبیه به فتنه جمل قلمداد و عنوان کرد: چنانکه در حمله به ولایت شاهد شکل‌گیری حادثه‌ای مانند واقعه کربلا بودیم که البته با بصیرت ملت ایران اسلامی از تکرار تاریخ جلوگیری شد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.