سرویس: اجتماعی 21:00 - جمعه 07 آبان 1395

مانور رسانه ها بر حال و روز شرق اصفهان؛

مراقب باشیم قلم ما کار دست کشاورز مظلوم ندهد

کشاورزان این روزها، خواهان رساندن صدای خود به مسئولان هستند و تریبون به دستان با آگاهی کامل از حال و روز کشاورزان شرق اصفهان، قصد مطرح کردن خواسته قانونی کشاورز را دارند اما در این همراهی رسانه های داخلی باید بر احقاق حق کشاورز تاکید کنند و فرصت سوء استفاده به رسانه های معاند خارجی و دشمنان قسم خورده نظام اسلامی ندهند.

به گزارش اصفهان شرق، بحران در زاینده رود در ماه های اخیر به نقطه اوج خود رسیده است و با گذشت یک ماه و نیم از آغاز فصل پاییز، هنوز خبری از جاری شدن آب در بستر رودخانه تشنه نیست. کسی در فکرش نمی گنجید که روزگاری حتی پرندگان مهاجر برای رسیدن به تالاب بین المللی گاوخونی سرگردان شوند و راه را گم کنند زیرا از دیر باز نفس های مادر پیر زاینده رود « گاوخونی»، هوای سالمی را بر پهنای استان اصفهان پراکنده می کرد و به خیالش به سبب این همکاری زیست محیطی، قلبی برای آینده اش می تپید و سری در مدیریت صحیح سرچشمه تا پایابش به فکر می افتاد.

آغاز قصه پر غصه زاینده رود به یک کلمه «خشکسالی» خلاصه نمی شود، زیرا خانوارهایی در حاشیه حوضه آبریز زاینده رود، از زمزمه آب در بستر رودخانه حیات می گیرند و آبادانی شهر و روستای آنها، برگرفته از حرکت دائمی آبی بود که هم کنون به یکباره فصلی شده و امروزه در خشکی به سر می برد.

به تبع خشک شدن رودخانه و کمبود آب، کارخانجات و صنایع نیز بیش از پیش با مشکلات و معضلات جدیدی روبرو هستند به طوری که بسیاری از آن‌ها به دلیل ناتوانی در تأمین آب مورد نیاز خود به تعطیلی کشیده شده و تعداد زیادی از کارگران شاغل در آن‌جا بیکار شده‌اند.

*کشاورزان شرق اصفهان چیزی بیش از حقابه شرعی خود نمی خواهند

گفتنی است کشاورزان همچنان با مشکلات کمبود آب اصفهان دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیاری از آن‌ها در فصل تابستان ناچار به ضرردهی در محصولات کشاورزی شدند اما هنوز با راه‌های دیگری چون آبیاری قطره‌ای و… روی پای خود ایستاده‌اند و با چنگ و دندان از استقلال اقتصادی و شغلی خود محافظت کرده اند.

لذا این روزها شرق اصفهان و زندگی کشاورزان این خطه، حال خوشی ندارد به نحوی که به دلیل کمبود آب در دو سال گذشته، سفره کشاورزان این منطقه خالی از محصولات متنوع و با کیفیت شده و مرد خانه با بیکاری دست و پنجه نرم میکند و نگاهش به زراعت ناچیزی  است که روزگاری درآمد حاصل از آن، مرهمی بر زخم های خانواده بود.

حال با این تفاسیر باید گقت کشاورزان شرق اصفهان چیزی بیشتر از حق خود نمی‌خواهند، آن‌ها فقط به دنبال حق‌آبه خود هستند و از مسئولان گرفته تا مردم عادی، به درستی می دانند که حیات و پویایی کشاورزی به آب وابسته است و زندگی در رونق کشت و کار در حرکت است.

اینچنین است که در چند روز اخیر ؛ کشاورزان شرق اصفهان در ورودی شهر ورزنه از توابع بخش بن رود دست به تجمع  زده اند تا صدای خود را به گوش مسئولان کشور و استان اصفهان برسانند تا شاید تراکتور های کشاورزان متعهد این دیار ، وسیله ای برای رساندن مطالبات به حق این قشر زحمت کش باشد.

اگر چه مسئولان استانی و شهرستانی این روزها کشاورزان را تنها نگذاشته اند و در جمع آرام آنها حضور یافته اند تا بگویند حال امروزتان را درک کرده و پیگیر مطالبات قانونی و شرعی شما هستیم لیکن کشاورز با وعده مسئولان نا آشنا نیست و از طرفی می داند که مصوبات نه ماده ای شورای عالی آب، مدت هاست روی کاغذ خاک می خورد.

 

*رسانه ها صدای کشاورزان شرق اصفهان را به مسئولان برسانند

کشاورزان این روزها، خواهان رساندن صدای خود به مسئولان هستند و تریبون به دستان با آگاهی کامل از حال و روز کشاورزان شرق اصفهان، قصد مطرح کردن خواسته قانونی کشاورز را دارند تا بتوان با انعکاس خبر خود، اندکی  مسئولان را تکان داده و فریادرسی برای کشاورزان زحمت کش شرق اصفهان پیدا کنند ؛لذا طرح مطالبۀ کشاورزان اصفهان در دریافت حقابه توسط خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی داخلی، در کنار آگاه کردن مسئولان از تجمع کشاورزان، باید به عنوان مهترین اصل در انتقال رسانه ای این مسأله مورد توجه قرار گیرد.

تجمع کشاورزان را یک بار دیگر مرور کنیم؛ این قشر زحمت کش،  قصدشان همراهی مسئولان کشور و عملی کردن وعده های خاک خورده سال های قبل در تصویب مصوبات نه ماده ای شورای عالی آب است و از آنجا که همیشه برای سربلندی نظام اسلامی و تقویت خودکفایی کشور حرکت کرده اند صرفاً با اهرم قانون و پیگیری های قانونی و شرعی در پی تحقق خواسته های خود هستند.

*تقویت ارادۀ مسئولان در پاسخگویی؛رسالت رسانه های داخلی

بی تردید  دوربین و قلم دشمنان و معارضین نظام، قطعاً خیلی زودتر از کشاورزان، خبرهای داخلی را رصد کرده و زیر ذره بین قرار می دهند تا با افکار سوء و تحریک کننده خود، جریان آرام و بدون تنش کشاورزان را به سمت اهداف خود حرکت داده و بعد از جریان آفرینی رسانه ای به سمت اهدافشان، خودشان را عقب بکشند، اینجاست که ضرر ناشی از موج منفی رسانه ای، فقط و فقط دامنگیر کشاورز زحمت کش می شود و بس!

بنابراین زمان آن فرارسیده است که رسانه ها با اقدامات و راهبردهای رسانه ای مناسب در پی تبیین مطالبات کشاورزان و نیز خواسته های دوست داران محیط زیست ، با هدف حمایت از حقابه شرعی کشاورزان باشند.

کشاورزان عزیز نیز بدانند که مسئولان با برپایی اولین چادر تجمع و قرار دادن اولین تراکتور در ورودی شهر، از حال و روز آنها آگاه شده اند و قطعاً خبر تجمع آنها در همان ثانیه اول به سمع و نظرشان رسیده است، حال در این میان باید برای ارتقای الزام مسئولان به پاسخگویی نهایت دقت را داشته باشند و تریبونی را برای بیان مطالبات خود انتخاب کنند که بتواند بدون تنش آفرینی برای نظام و منطقه، حرف خود را به گوش مسئولان رسانده و همراهی مسئولان رده بالای کشور را رقم بزنند.

*تریبون های خارجی معاند هستند/ مسئولان قطعا از همان ثانیه های اول تجمع، خبردار شدند

کشاورزان عزیز نیز بدانند که مسئولان با برپایی اولین چادر تجمع و قرار دادن اولین تراکتور در ورودی شهرتان از حال و روز شما آگاه شده اند و قطعا خبر تجمع شما در همان ثانیه اول به سمع و نظرشان رسیده است، پس به بهانه اینکه اوضاع و احوال سختتان به گوش مسئولان برسد نهایت دقت را داشته باشید و تریبونی را برای بیان مطالبات خود همراهی کنید که بتواند بدون تنش آفرینی برای نظام و منطقه، حرف شما را به گوش مسئولان رسانده و مسئولان رده بالای کشور را همراه شما کند.

*ای کاش حقابه را تیتر کنند

قطعا وجود عناوین حاشیه ای برخی خبرگزاری ها به بهانۀ حمایت از کشاورزی که فقط حقابه قانونی اش را می خواهد، ممکن است به مرور زمان بهانه زیادی دست دشمنان می دهد، امروز کشاورزان مطالبات و انتظارات فراوانی از مسئولان ذی ربط دارند و دست رسانه باز است برای برجسته سازی خواسته های کشاورزانی که دلشان این روزها کمی آزرده خاطر شده است.

*بی مهری مهر در انعکاس مشکل کشاورزان شرق اصفهان / انتشار خبر تجمع بدون طرح مطالبات

برخی مسئولان، مشکلات کشاورزان را در گفتگو با رسانه ها مطرح می کنند و خواهان بررسی دقیق مسئولان در این رابطه هستند. قطعا اگر گفته ها از سر دلسوزی برای کشاورزان باشد در ابعادی دیگر نیز نباید اوضاع کشاورزان منطقه را متشنج تر کند. حمایت از کشاورزان در انعکاس خبر تجمع به تنهایی کافی نیست بلکه بهتر است مانور خبری خود را در کنار انتشار مشکلات زندگی کشاورزان، منعطف بر مدیریت نادرست در خصوص حوضه زاینده رود کرد.

*بازی رسانه ای شبکه های اجتماعی با تیتر خبرگزاری فارس بدون بیان روتیتر

لازم به ذکر است خبرگزاری فارس مدتی است که گزارش های خبری خود را بر بحران خشکی زاینده رود و مشکلات این حوضه قرار داده است و خبرهایی در راستای مدیریت، انتقال و ساماندهی آب اصفهان منتشر کرده است. ولیکن در اوضاع و احوال شرق اصفهان، باید نهایت دقت در انتخاب تیتر خبری به کار آید تا بهانه به دست دیگر رسانه ها داده نشود. حال آنکه این روزها شبکه های اجتماعی در کم ترین زمان ممکن به انتشار اخبار به نفع خود دست می زنند و تیتر خبر اخیر خبرگزاری فارس بدون نقل روتیتر و محتوای اصلی مطالبات کشاورزان، در همه گروه های و کانال های تلگرامی با خبر تجمع کشاورزان و انبوهی تراکتور منعکس شد که جای بسی تامل است.

 

*درگیری کجای این شعر کشاورز شرق اصفهانی بود!

متاسفانه گاها بدون توجه به شرایط امروز، تصاویر و فیلم هایی با محتوای تند و محرک در شبکه های اجتماعی زده می شود که با نگاه اول خبر از تجمع و بحران بزرگ می دهد، این در حالی است که مطالبات کشاورزان مظلوم باید به صورت هدفمند در رسانه های مطرح شود لذا اگر قصدمان رساندن صدای کشاورز است لزومی برای تشنج آفرینی در فضای اجتماعی و مجازی وجود ندارد. بلکه می توان صدای کشاورز را بدون تشویش اذهان عمومی، به خوبی به مسئولان منتقل کرد.

به گزارش اصفهان شرق، در خاتمه باید گفت از مسئولان که شعار با مردم بودن را در همه زمان ها سر می دهند، انتظار می رود برای احقاق حقوق مردان زحمت کش روستایی که تا پای جان برای خودکفایی کشور تلاش کرده اند، سعی و تلاش نمایند و در موقعیت های حساس نظیر خشکسالی آنها را حمایت کنند. قطعاً در این مسیر باید سرعت عمل به خرج داد و قدمی مثبت برای کشاورزان شرق اصفهان برداشت.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.