سرویس: تولیدی 08:47 - چهارشنبه 11 آبان 1401

استکبار شناسی از منظر امام خامنه ای مدظله العالی؛

سیری در گفتمان معنایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی«13 آبان»

بدیهی است نفرت مردم مسلمان ایران از قدرت های استکباری به ویژه آمریکا نه به علت توهم توطئه بلکه منبعث از رفتارهای مداخله جویانۀ دولت آمریکا در عرصه های بین المللی است.

اصفهان شرق_ مهدی نجفی/ روز 13آبان یادآور حوادث مهمی است که در نهایت به شکل گیری و استحکام روز افزون انقلاب اسلامی و طرد کامل مظهر استکبار یعنی امریکا منتهی شد، از 13 آبان 1343 و دستگیری و تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه به دستور آمریکا، تا حمله دژخیمان رژیم شاه به راهپیمایی دانش اموزان تهرانی معترض به دخالت های آمریکا در ایران در 13 ابان 1357 و در نهایت فتح لانه جاسوسی آمریکا در تهران و وقوع انقلاب دوم در 13 آبان 1358،  همه و همه نظام اسلامی را به عنوان نماد استکبار ستیزی در جهان معرفی کرده است.

لیکن با همۀ این تفاسیر لزوم تعمّق و تأمل در چیستی حقیقت مفهوم استکبار و انطباق آن با مصادیق امروزی با بهره گیری از آراء و اندیشه های مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار مبارزه با قدرت های استکباری به ویژه شیطان بزرگ آمریکا، از جمله الزامات دشمن شناسی به شمار می رود که می تواند فصل نوینی از استکبار شناسی و استکبار ستیزی را در  جهان اسلام و دیگر جوامع بشری ایجاد نماید.

مفهوم استکبار در قرآن

بدیهی است واژۀ استکبار در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است، لذا رهبر معظم انقلاب در تبیین چیستی مفهوم استکبار در قرآن و تعیین نخستین مصداق استکبار و نیز ترسیم رسالت آحاد جوامع بشری در مقابله با آن فرمودند؛ اصلاً مفهوم استکبار در قرآن همین است که عنصری یا شخصی یا جمعی یا جناحی، خود را بالاتر از حق به‌حساب آورد و زیر بار حق نرود و خود و قدرتش را ملاک حق قرار بدهد! اولین مستکبر در تاریخی که قرآن برای ما ترسیم می‌کند، ابلیس است: «ابی و استکبر»[1]. او، اولین مستکبر است.ممکن نیست فرض کنیم که یک مسلمان یا مؤمن یا موحّد، حتّی یک روز یا یک لحظه، از دشمنی با ابلیس و شیطان منصرف بشود. اصلاً خط اسلام، یعنی خط ضد ابلیس و شیطان»[2].

استکبار؛ دیکتاتوری در سطح بین المللی

بدیهی است نفرت مردم مسلمان ایران از قدرت های استکباری به ویژه آمریکا نه به علت توهم توطئه بلکه منبعث از رفتارهای مداخله جویانۀ دولت آمریکا در عرصه های بین المللی است.

از منظر رهبر معظم انقلاب، استکبار به «حالت فرعونیت و دیکتاتوری در سطح بین المللی»[3]  اطلاق شده است  و «دخالت قدرت های استکباری به ویژه آمریکا در همۀ کارها بالأخص دخالت در سرنوشت ملت ها بر اساس مصالح کارتل ها، تراست ها، سرمایه داران بزرگ و سازمان های موثر در دولت آمریکا»[4] به عنوان مهمترین خصیصۀ استکبار در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

عربده کشی؛ طبیعت قدرت های استکباری

بدیهی است برخلاف مواضع حیرت انگیز رئیس محترم جمهور که رییس جمهور کارگزار ارشد جبهه شیطان بزرگ را «مودّب»توصیف کرد، لیکن واقعیت خلاف این ادعا را ثابت می کند؛زیرا عربده کشی(تند خویی، بدخلقی. داد و فریاد، نعره[5]» از جمله طبیعت ذاتی قدرت های استکباری است لذا رهبر معظم انقلاب فرمودند: عربده کشی هایی که شما امروز ملاحظه می کنید، قدرت نمایی هایی که آمریکایی ها می کنند، این ها طبیعت قدرت های استکباری است; باید فریاد بکشند و تهدید کنند; اصلا بخش مهمی از قدرت آن ها ناشی از همین تهدیدهاست . ملت و مسؤولان یک کشور را مرعوب کنند و خواسته های خود را در سایه مرعوب شدنشان، به آن ها تحمیل می کنند… والا این طور نیست که آمریکا این قدرت را داشته باشد که بدون هزینه های سنگین غیرقابل تحمل، به کشوری حمله نظامی کند; نخیر، هر وقت لازم باشد، این ها حمله نظامی را به کار می گیرند; منتها شرط اول آن این است که بدانند در آن حمله نظامی ناکام نخواهند شد… ثانیاً حمله نظامی را وقتی انجام می دهند که خواسته های خود را از طریق دیگری نتوانند به آن کشور تحمیل کنند. با تهدید و فریاد و جنجال و جوسازی سیاسی و قدرت رسانه ای سعی می کنند خواسته های خود را بر آن کشور تحمیل کنند [6].

در مورد کشور عزیز و ملت شجاع و مقاوم ولی مظلوم ما، آمریکایی ها همه چیزها را تجربه کرده اند، این هم یک تجربه است که فریاد بکشند، تهدید کنند، بترسانند و در سایه ترساندن، کارهای خود را پیش ببرند.[7]

81819042-70267362

توهین و تحقیر؛ مهمترین تشابه رفتاری استکبار امروز با سلاطین گذشته

متأسفانه برخی خوش خیالان به غرب در این اندیشه اند که می توان با کدخدا!(شیطان بزرگ) تعامل و مذاکره نمود حال آنکه این مسأله توهمی بیش نیست زیرا ماهیت استکباری این قدرت ها نه بر مبنای تعامل و مذاکره بلکه بر اساس توهین و تحقیر طرف مقابل صورت می گیرد که دیپلماسی توهین و تحقیر دولتمردان کشور توسط آمریکا به ویژه  در پسا برجام، از باب مشت نمونه خروار، مویّد این مدعا ست.

لذا رهبر معظم انقلاب در فرازی فرمودند:« «شما خیال می‌کنید قدرت‌هایی که آن روز [دوران نبی اکرم صلی الله علیه و آله] بر دنیا مسلط بودند، کمتر از قدرت استکباری امریکای امروز احساس قدرت می‌کردند؛ نه، آنها هم همین‌طور احساس قدرت می‌کردند. ببینید با پیامبران چگونه حرف می‌زدند. ببینید برخورد تمدن‌ها با کسانی که برخلاف هوی‌ها و هوس‌های آنها حرف می‌زدند، چه‌قدر تحقیرآمیز بود.

به این ماجرای سه نفر پیامبری که به شهر «انطاکیه» مبعوث شدند، توجه کنید؛[8] تا صحبت بلاغ مبین در میان می آید طرف مقابل جبهه اش خشن تر می شود.این جا دیگر صحبت تحقیر نیست؛…نخیر صف بندی است. او می گوید شماها برای بشریت مضرید؛ او که خودش بزرگترین ضربه را به حیات انسان زده است می گوید اگر شما از این رسالت و از این حرف دست برندارید، تهدید می شوید؛« لیمسّنّکم منّا عذاب الیم»[9]، آن وقت اینجاست که پیامبر در مقابله با این روش، باز به یک ضربه متقابل مضاعف دست می زند««قالوا طائرکم معکم أئن ذکّرتم بل انتم قوم مسرفون»[10]، یعنی : «گفتند اگر درست بیندیشید فال بد شما با خود شماست بلکه شما گروهی اسراف کارید»… این حادثه همیشه بوده، امروز هم هست. آن روز هم دنیا و دنیاداران در مقابل حرکت پیامبر، با چهره‌ی خشن و سرد و با کمال خشونت رفتار می‌کردند؛ مخصوص امروز نیست؛ اما در همه‌ موارد هم آن جبهه‌ای که در نهایت عقب‌نشینی کرده، همان جبهه‌ متکبر و مستکبر بوده است. این جاست که تاریخ روزبه‌روز تکامل پیدا کرده است. تفسیر الهی تاریخ، این است. تکامل تاریخ، یعنی این.[11]

حال با این تفاسیر می توان به شناخت جامع از استکبار دست یافت ، هم چنین فلسفۀ مبارزه طلبی و سازش ناپذیری در مواجهه با استکبار نیز بیش از پیش آشکار می شود زیرا به تعبیر رهبر معظم انقلاب مبارزه با آمریکا به خاطر این است که امروز مظهر استکبار در دنیا، رژیم آمریکا است، و الا اگر آمریکا به عنوان یک دولت، روش ها و هدف های استکباری را نداشت، برای ما مثل بقیۀ دولت ها بود؛ لیکن امروز دولت و رژیم آمریکا در این دوره از زمان، مظهر کامل استکبار است.[12]

در خاتمه باید کلام راهبردی مقام معظم انقلاب را در ضرورت استکبار شناسی برای جوانان و نوجوانان را مورد تأکید قرار داد که فرمودند؛ جا دارد که جوانان عزیز، هم کلمه استکبار و هم کلمه مبارزه را پیش خودشان در بحثهای دانشجویی و دانش‌آموزی درست بشکافند و به اعماق عنوانی که اصطلاح جدیدی است و انقلاب وارد فرهنگ سیاسی دنیا کرد، درست برسند. این، خصوصیتِ همه حرکتهای اصیل و پرمغز و ریشه‌دار است که در فرهنگ سیاسی عالم، واژه‌های تازه‌ای را وارد میکنند تا بتوانند مفاهیم مورد نظر خود را درست ادا کنند. کلمه استکبار و مبارزه با استکبار از این قبیل است.[13]

منابع:

[1] سوره بقره؛ آیه 34.

[2] بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان ؛10/8/1368.

[3] بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان؛14/8/1376.

[4] همان.

[5] فرهنگ فارسی معین؛ ذیل واژه.

[6] بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان؛13/8/1381 .

[7] همان.

[8]«و اضرب لهم مثلا اصحاب القریة اذ جائها المرسلون. اذ ارسلنا الیهم اثنین فکذّبوهما فعززنا بثالث فقالوا انّا الیکم مرسلون»(سورۀ یس آیۀ 13 و 14).

[9] سورۀ یس؛آیۀ18.

[10] سورۀ یس؛آیۀ19.

[11] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه؛27/6/1370.

[12] بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان؛14/8/1376.

[13] بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان؛12/8/1378.

 

انتهای پیام/

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.