سرویس: دین و اندیشه » هیئت 10:37 - چهارشنبه 05 آبان 1395

رئیس ستاد عتبات عالیات استان اصفهان

بهره برداری از 27 طرح توسط مردم استان اصفهان در عتبات عالیات

تا کنون ۲۷ طرح توسط مردم استان اصفهان با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در عتبات عالیات به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش اصفهان شرق، رئیس ستاد عتبات عالیات استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال‌های اخیر مردم استان‌ اصفهان با هزینه 30 میلیارد تومانی توانسته‌اند 27 پروژه را در عتبات عالیات شامل شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا به بهره‌برداری برسانند.

مصطفی نوریان افزود: هر ساله این ستاد در کشور، برای بازسازی و توسعه عتبات عالیات برنامه‌ریزی کرده و سهمیه هر استان در این برنامه را مشخص می‌کند که برای امسال 6 میلیارد تومان نذورات توسط استان اصفهان جمع‌آوری می‌شود، البته این مبلغ تا کنون محقق نشده است.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان اصفهان بیان کرد: به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی و غفلت از ستاد عتبات عالیات استان اصفهان در سال‌های اخیر و همچنین موازی کاری‌ و نبود وحدت، ستاد بازسازی عتبات عالیات استان نتوانسته سهمیه خود را برای جمع‌آوری نذورات محقق کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از خیران استان اصفهان به صورت شخصی کمک‌های خود را به عتبات عالیات تحویل می‌دهند، همچنین برخی از گروه‌ها، نذورات مردم را جمع‌آوری کرده و در عتبات عالیات هزینه می‌کنند، هزینه این نذورات توسط گروه‌های مذکور شفاف نیست.

نوریان گفت: مردم با ارائه نذورات به ستاد عتبات عالیات استان می‌توانند نذورات خود را در راستای برنامه‌های توسعه‌ای حرم‌های مقدس در عراق هزینه کنند، امروز شاهد هستیم که تعداد بسیار زیادی فرش در این اماکن وجود دارد و نیازی به آن‌ها نیست، بنابراین هدایت نذورات مردمی به پروژه‌های مورد نیاز امری ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به تشکیل ستاد اربعین در استان اصفهان متشکل از امام جمعه، استاندار و فرمانده سپاه استان اصفهان تصریح کرد: اسکان شبانه 10 هزار نفر و تغذیه روزانه 50 هزار نفر سهمیه ستاد اربعین استان اصفهان است که برای این کار نیازمند 3 میلیارد تومان نذورات مردمی هستیم.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان اصفهان با بیان اینکه هر یک از استان‌ها، یک موکب برپا می‌کنند، گفت: استان اصفهان موکب خود را در منطقه‌ای به نام «طریق الحر» در شرق کربلا برپا می‌کند و موکب‌های 14 شهرستان از استان اصفهان در این منطقه استقرار می‌یابد.

وی با بیان اینکه فعالیت موکب‌های ایرانی از 2 روز قبل از اربعین آغاز تا 3 روز پس از اربعین ادامه دارد، گفت: ستاد اربعین استان شامل 12 کمیته است که ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مسئولیت کمیته اسکان و تغذیه را بر عهده دارد.

نوریان بیان کرد: مردم می‌توانند نذورات نقدی خود ویژه اربعین حسینی را به شماره حساب 1040 پست بانک ایران، بانک ملی و ملت واریز کنند و در طول سال می‌توانند این نذورات نقدی را به شماره حساب‌های معرفی شده در سایت ستاد عتبات عالیات پرداخت کنند.

وی با اشاره به نقش ایرانیان در گرامیداشت عتبات عالیات گفت: 800 سال پیش، احمد دیالمه با تشکیل یک حکومت شیعی در ایران نخستین گنبد را بر روی حرم شریف امام حسین(ع) بنا کرد و اقداماتی از این دست در عتبات عالیات توسط حکومت آل بویه و صفویه ادامه یافت.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان اصفهان با بیان اینکه معماری موجود در عتبات عالیات نشان دهنده معماری ایرانی، اسلامی است، افزود: احداث صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف، صحن حضرت عقیله بنی‌هاشم در کربلای معلا و صحن امام رضا(ع) در کاظمین از جمله پروژه‌های مهم در حال اجرا است.

وی گفت: دولت بودجه‌ای را برای هزینه‌های جاری ستاد عتبات عالیات در نظر گرفته و نذورات مردم فقط در بخش بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر هزینه می‌شود همچنین مردم می‌توانند با خرید خشت طلا به ارزش 4 میلیون و 500 هزار تومان در ساخت گنبد کربلا و نجف مشارکت داشته باشند.

نوریان تصریح کرد: استان اصفهان ظرفیت بزرگی برای مشارکت در بازسازی عتبات عالیات دارد و لازم است تا با اطلاع‌رسانی صحیح و مشارکت و وحدت همه دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم، استان اصفهان همانند سایر استان‌های دیگر پروژه‌های بزرگی در عتبات عالیات را بر عهده بگیرند.

وی گفت: در گذشته موضوع امنیت و بهداشت در عتبات عالیات مطرح بود که با فعالیت‌های ستاد بازسازی، این مشکلات برطرف شد، همچنین با حضور میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین سال گذشته و حضور در شهر سامرا، امروز امنیت در این شهر برقرار است و موکب‌های ایرانی در این شهر فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.