اصفهان شرق

خسارت عدم کشت کشاورزان شرق اصفهان را باید با جدیت مطالبه کرد

کدخبر: 116165
1395/08/04 در ساعت 21:00

به گزارش اصفهان شرق، کشاورزان شرق اصفهان طی روزهای اخیر دنباله روی برخی صحبت ها منبی بر عدم تخصیص حقابه کشاورزی و اجرا نشدن مصوبات نُه ماده ای، پیگیری های خود را افزون تر کرده اند.

طی روزهای گذشته جلساتی پیرامون همین موضوع در دفتر امام جمعه ورزنه با حضور مسئولان شهرستانی و محلی برگزار شد.

در این جلسه، کشاورزان شهر ورزنه به حق آبه قانونی و شرعی خود اشاره کرده و در ارتباط با احقاق حق خود از مسئولان در خواست پیگیری داشتند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به اینکه در کل کشور، مشکلات فضای کسب و کار وجود دارد ولی در شرق اصفهان بیشتر به چشم می خورد، گفت: بیکاری در شرق شهرستان اصفهان به دلیل اینکه شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی بوده و منطقه درگیر خشکسالی است، بیشتر به چشم می خورد و قطعا حمایت از تولید و بهبود شرایط کسب و کار باید توسط مسئولان مد نظر قرار گرفته شود.

حمیدرضا فولادگر اظهار کرد: به هم خوردن رژیم حقوقی زاینده رود، برداشت بی رویه، رعایت نکردن مصرف و همچنین طولانی شدن پروژه انتقال آب در کنار خشکسالی موجب کمبود آب و خشک شدن زاینده رود شد که باید این مسائل به صورت ریشه ای حل شود.

وی با اشاره به اینکه باید در هر سه بخش به منظور رفع مشکلات حوضه زاینده رود به صورت ویژه ورود پیدا کرد، افزود: در بحث منابع آب، پروژه های انتقال آب اصفهان باید هر چه زودتر حل شود و طبق رژیم حقوقی، با برداشت بی رویه و غیرمجاز برخورد و کنترل هوشمند انجام شود.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه اگر بارندگی خوبی را شاهد باشیم، می توان با تاخیر، آب پاییزه را اختصاص داد، اذعان کرد: اگر شاهد بارندگی مطلوب نباشیم باید با جدیت خسارت عدم کشت کشاورزان را عملی کرد زیرا این بند، جزعی از مصوبات نُه ماده ای شورای عالی آب است.

وی با اشاره به پیشنهاد قانون احکام دائمی در برنامه های توسعه به مجلس، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب این قانون اگر حقابه در مصارف دیگر مصرف شود باید هزینه به حقابه دار داده شود و در غیر این صورت باید خسارت عدم کشت پرداخت گردد.

فولادگر با اشاره به تلاش برای اجرای مصوبات شورای هماهنگی زاینده ورد و شورای عالی آب گفت: در این مدت به صورت فردی و جمعی در جلسه با مسئولان، پیگیر موضوع آب و کشاورزان بوده ایم و همچنین دو جلسه با وزیر نیرو پیرامون این موضوع داشته ایم.

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده در خصوص دریافت وجه گندم کشاورزان، افزود: به منظور پرداخت پول گندم کشاورزان، صحبت هایی با دکتر نوبخت و همچنین وزیر جهاد کشاورزی انجام شد تا بتوان کل وجوه گندم به دست کشاورزان زحمت کش برسد.

انتهای پیام/ ش