سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 11:40 - سه شنبه 04 آبان 1395

در حاشیه ورود کاروان ملی سلامت به اصفهان

استقبال مردمی از ارائه خدمات مشاوره‌ای در پارک‌های اصفهان/اجرای طرح دیده‌وری ایدز در اصفهان

کاروان ملی سلامت با اجرای تئاتر خیابانی در شهرهای مختلف، به نماد فرهنگ‌سازی پیشگیری از بیماری ایدز در جامعه تبدیل شده است.

به گزارش اصفهان شرق، با ورود کاروان ملی سلامت متشکل از تعدادی از هنرمندان دوچرخه‌سوار کرمانی در شهر اصفهان، نشست خبر‌ی این کاروان با حضور اعضاء این کاروان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان و جمعی از مسئولان مراکز بهداشت شماره یک و 2 اصفهان برگزار شد.

کاروان ملی سلامت متشکل از تعدادی از هنرمندان کرمانی در شهرهای مختلف استان کرمان و شهرهایی همچون رفسنجان، یزد، اصفهان، کاشان و تهران با اجرای تئاتر خیابانی با موضوع پیشگیری از بیماری ایدز پرداخته و به نمادی از فرهنگ‌سازی در حوزه پیشگیری از بیماری ایدز در جامعه تبدیل شده است.

از بین رفتن انگ بیماری ایدز، ضرورت مراجعه شهروندان به مراکز مشاوره‌ای بیماری‌های رفتاری، اجرای برنامه‌های فرهنگی همچون تئاتر خیابانی با هدف آموزش و پیشگیری از بیماری ایدز و اعتیاد، آگاهی مردم از راه‌های انتقال بیماری ایدز و ارائه مشاوره چهره به چهره به شهروندان از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست خبری بود.

حمید ترک‌زاده، رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در این نشست خبری با بیان اینکه بیماری ایدز جزء بیماری‌های رفتاری است، اظهار داشت: بیمار در صورتی آگاهی از بیماری خود به دلیل حجب و حیا موجود در جامعه ممکن است به پنهان‌کاری رو آورد.

وی افزود: امیدوار هستیم با آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح به مردم، آنان را با راه‌های انتقال بیماری آشنا و تلاش کنیم تا نسبت به این بیماری همانند سایر بیماری‌ها رفتار شود.

رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان با بیان انتظار می‌رود کاروان ملی سلامت، انعکاس خوبی در جامعه داشته باشد، تصریح کرد: انتقال این بیماری از راه انتقال خون آلوده و اعتیاد به روابط جنسی سوق پیدا کرده و لازم است تا با آگاهی بخشی به اقشار مختلف مردم از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

وی گفت: ارائه مشاوره در خانه‌های بهداشت روستایی، مطرح شدن موضوع مقابله با بیماری ایدز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، ایجاد ارتباط با ادارات شهرستان اصفهان و ارائه آموزش به رابطان و برگزاری همایش آموزشی ویژه مشاوران مدارس از جمله اقداماتی به شمار می‌رود که مرکز بهداشتی شماره یک اصفهان در حوزه پیشگیری از بیماری ایدز انجام داده است.

ترک‌زاده بیان کرد: برگزاری جلسات آموزشی ویژه روحانیون با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، برگزاری همایش آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت اتوبوس اطلاع‌رسانی در شهر اصفهان، توزیع پوستر و بروشور و ارائه خدمات در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری سطح شهر از دیگر اقداماتی است که در شهر اصفهان انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در این نشست خبری با اشاره به جامعه‌محور شدن اجرای برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی در زمینه پیشگیری از بیماری ایدز در 3 سال گذشته اظهار داشت: تلاش شده تا با حضور کارشناسان و ارائه تست و مشاوره لازم در پارک‌ها و اماکن عمومی، افزایش دانش مردم را رقم بزنیم.

مرجان مشکاتی افزود: تلاش شده در مناطقی که احساس می‌شود مردم کمتر به ما مراجعه می‌کنند حضور داشته باشیم و در کنار برنامه‌های فرهنگی ورزشی شهرداری، مردم تست اچ. آی. وی و مشاوره دریافت کنند تا با مشاوره چهره به چهره آگاهی مردم به نگرش و سپس به عملکرد تبدیل شود.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم از برنامه‌های جامعه‌محور دانشگاه علوم پزشکی به ویژه تئاتر خیابانی و پرده‌خوانی خاطرنشان کرد: از بین بردن انگ این بیماری در جامعه و باورهای غلط مردمی درباره بیماری ایدز کمک می‌کند تا بتوان به خوبی این بیماری را کنترل و از گسترش آن جلوگیری کرد.

 

معاون بهداشتی مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان در این نشست اظهار داشت: برخی از افراد جامعه ارائه مسائل آموزشی در مورد بیماری ایدز را امری ناپسند می‌شمارند، در صورتی که اگر جوانان و نوجوانان، از راه‌های انتقال این بیماری آگاهی نداشته باشند ممکن است مشکلات فراوانی برای آنان به وجود آید.

امیر فروغی افزود: در حال حاضر مراکز مشاوره‌ای در سطح شهر اصفهان آماده ارائه خدمات به همه مردم برای انجام تست بیماری ایدز و ارائه مشاوره است.

وی گفت:  انجام نمونه‌گیری از یک هزار نفر از زندانیان در زندان مرکزی اصفهان با هدف مراقبت و پیشگیری به صورت سالیانه  و اجرای طرح دیده‌وری ایدز و نمونه‌گیری از 400 راننده خودرو سنگین هنگام صدور کارت سلامت رانندگان از جمله برنامه‌هایی است که مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان در حال اجرای آن است.

 

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.