سرویس: اجتماعی 11:07 - دوشنبه 03 آبان 1395

برسد به دست مسئولان؛

وعده های بی سرانجام دولت برای خشکی زاینده رود/ درد کشاورزان شرق اصفهان را کسی درک نکرد

دولت وعده و وعیدهای زیادی مبنی بر رفع مشکل خشکی زاینده‌رود و اجرای مصوبات 9 ماده ای داده است اما گویی همچنان دستور اجرای آن روی میز مسؤولان مربوطه خاک می‌خورد و مردم شرق اصفهان هیچ نتیجه محسوسی از قول‌های داده شده مشاهده نکرده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق، براساس نظر جغرافی‌دانان، شهر اصفهان طی بازه‌ای چند هزار ساله در کنار دریاچه‌ای مستقر بوده که بعدها تبدیل به باتلاق گاوخونی شده و در حال حاضر به سرزمین خشکیده‌ای تبدیل شده است، این دریاچه فاصله بسیار نزدیکی به شهر اصفهان داشته اما با گذشت زمان بر اثر آلودگی و گرمای هوا فاصله آن افزایش یافته و خشک‌تر شده است و امروز با وعده هایی که شاهد عملی شدنش نبودیم، بحرانی گلوی زاینده رود را فشرد و نفس هایی در اطراف این رودخانه در سینه حبس شد.

به تبع خشک شدن رودخانه و کمبود آب، کارخانجات و صنایع نیز بیش از پیش با مشکلات و معضلات جدیدی روبرو هستند به طوری که بسیاری از آن‌ها به دلیل ناتوانی در تأمین آب مورد نیاز خود به تعطیلی کشیده شده و تعداد زیادی از کارگران شاغل در آن‌جا بیکار شده‌اند.

کشاورزان نیز همچنان با مشکلات کمبود آب اصفهان دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیاری از آن‌ها در فصل تابستان ناچار به ضرردهی در محصولات کشاورزی شدند اما هنوز با راه‌های دیگری چون آبیاری قطره‌ای و… روی پای خود ایستاده‌اند و حاضر به کنار رفتن از شغل خود نشده‌اند.

گندم

* بدقولی دولت در پرداخت بدهی گندم کاران
ولی در این بین، نه تنها مصوبات نُه ماده ای اجرا نشد بلکه وعده های توخالی به کشاورزان هر روزه رونق می گیرد به نحوی که امسال وجه گندم این قشر زحمت کش، به نحوی به دستشان رسید که نه چشمشان دید و نه توشه ای برای زندگی سختشان شد.

قطعا پس از سال ها خشکسالی در استان اصفهان خصوصا خطه شرق شهرستان اصفهان، برداشت حداقل گندم از زمین های مناطق حوضه زاینده رود، فرصتی بهینه برای خانوارهای آسیب دیده از بی آبی و بی بارانی است و کسی غیر از کشاورزی که حاصلش خشک شده است، نمی داند کیسه خالی از پول و سیلوی خالی از گندم چه معنای تلخی می دهد.

دولت قرار بود پول گندم خریداری شده از کشاورزان را پرداخت کند اما هنوز پرداختی در این زمینه صورت نگرفته است، این در حالی است که کشاورز یک سال تلاش می‌کند تا پول خود را آخر سال دریافت کند و به زخمی از زندگی بزند.

رواست تا مسئولان برای لحظه ای خود را به جای کشاورزی قرار دهند که امروز توقعی بیش از پرداخت به موقع وجه گندم از مسئولان نداشته و تمام همت و تلاش خود را در راه خودکفایی کشور در برداشت گندم و تولید آراد می گذارد ولی برای تحویل پول محصولش باید به پیگیری متوسل شود تا عایدی یک ساله از زحمتش، به دستش برسد. در این خصوص مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که خشکسالی آسیب جدی بر خانواده کشاورزان وارد آورده است و قطعا این میزان کشت طی دو سال اخیر، گوشه ای از زندگی کشاورز را گرفته و زخمی را دوا می کند.

505050

*حدود 500 روز از آمدن ریئس جمهور به اصفهان گذشت اما زاینده رود خشک تر شد

مهم‌ترین خواسته مردم اصفهان از رئیس جمهور و هیئت وزیران که سال 93 به اصفهان سفر کردند، احیای رودخانه زاینده‌رود ‌و ‌انجام تعهدات دولت برای طرح‌های ملی و شهری اصفهان بود ولیکن نه تنها در سفر استانی ریئس جمهور به اصفهان، جلسه خاص کشاورزان گرفته نشد بلکه عملی نشدن وعده های چندین ساله دولت به این قشر ضعیف جامعه در حال رکورد زنی بی سابقه است.

خشکی رودخانه زاینده رود که در اثر سیاست‌گذاری‌های نادرست گذشته و حال و برداشت‌های بی‌رویه در بالادست اتفاق افتاده در همه ابعاد سبب عوراض جبران‌ناپذیری برای اصفهان و علی الخصوص کشاورزی این حوضه شده است و متاسفانه در پاسخ به درخواست مردم مبنی بر انجام تعهدات، مانور اصلی خبر بر روی مصوبات نه ماده ای شورای عالی آب خلاصه شد.

از نظر دولت طرح نُه ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود اصلی‌ترین و مهم‌ترین طرح برای احیای این حوضه بوده و این طرح با اولویت‌ترین برنامه آبی کشور است؛ در یکی از بندهایی طرح نُه ماده‌ای عنوان شده است، مادامی که سهم استان‌های مختلف از منابع آب زاینده‌رود مشخص نشده، هرگونه بارگذاری جدید ممنوع بوده و در حال حاضر تخصیص استان‌ها مشخص شده است.

وضعیت حوضه آبریز زاینده‌رود به مدیریت آب در این حوضه برمی‌گردد و کسی شک ندارد که باید این حوضه احیا شود اما این مهم نیازمند هماهنگی‌های بین سازمان در بخش مدیریت منابع آب، صنعت و کشاورزی است که اگر این بخش تقویت شود می‌توان امیدوار بود که بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف شود.

n00208579-b

*حق مردم اصفهان بر روی کاغذ مصوبات خلاصه شد

صحبت استاندار اصفهان هنوز در خاطرمان است که گفت: حق‌آبه‌های حوضه آبریز مشخص شده است و براساس اقدام بزرگی که از لحاظ فنی و مهندسی صورت گرفته تا پایان شهریور ماه سال ۹۵ تخصیص روستاها نیز به طور کامل مشخص خواهد شد؛ اجازه نخواهیم داد یک قطره از حق مردم اصفهان توسط دیگران برداشت شود.

ولیکن نه تنها به درستی جلوی برداشت های بی رویه و غیر قانونی گرفته نشد بلکه حتی قول و قرارها مبنی بر دادن خسارت واقعی به کشاورزان آسیب دیده شرق اصفهان نیز، به خسارت های چندگانه قبل از دادن آب به منظور کشت خلاصه شد که قطعا دردی را از سفره خالی کشاورز دوا نکرد.

همه باید دست در دست هم دهند تا طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود به انجام برسد و همه پیگیری‌ها نیز باید در این چارچوب صورت گیرد و در این خصوص کشاورزان به خوبی رفتار کرده و به دور از هر گونه حاشیه ای، حتی با دادن آب اندک پاییزه، به حق خود قانع بودند تا شرایط به نحو احسنت رقم بخورد.

ولیکن این وضعیت در شأن مردمی که همواره مدافع نظام، ولایت بودند و بیشترین شهید را در بین بقیه استان‌ها تقدیم ملت کرده‌اند نیست و این مسأله باید توسط نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان ذیربط پیگیری شود قبل از اینکه بیگانگان برای تشنج انداختن دست به کار شوند.

*حتی کسی در بخشش وام کشاورزان به بانک قدمی برنداشت

یکی از کشاورزان با اشاره به اینکه کشاورز شرق اصفهان چطور می تواند، با عدم برداشت کافی قسط وام های سال 80 را بدهد، گفت: متاسفانه در زمانی که حتی در دادن آب به کشاورز، محدودیت وجود دارد و همه کشور می دانند، کشاورز بدون آب، توشه اش خالی است، مسئولان در بخشودگی وام های میلیونی کشاورزان قدمی برنداشتند و امروز وام 2 میلیونی سال 80 به مبلغ 10 ملییون رسیده و کشاورز خسته از خشکسالی توان پرداخت وام را ندارد.

وی به اجتماع شورای روستاهای بخش جلگه در بخشداری بخش اشاره و اظهار کرد: متاسفانه حتی مسئولان در مصاحبه های خود در خصوص پرداخت وجه گندم به کشاورز نیز بد قولی کردند و کشاورزی که نیاز به وجه گندم داشت را در دادن وجه یاری نکردند، قطعا پرداخت خرده ای پول گندم هیچ اثری در زندگی کشاورز نگذاشت و دردی را از آنان دوا نکرد جزء آنکه نارضایتی را در بین کشاورزان آفرید.

*جمعیت بزرگی در شرق اصفهان بیکارند

کشاورز شرق اصفهانی با اشاره به اینکه مسئولان باید با تدبیر کامل و تصمیم به جا و عملیاتی، جلوی تحرکات کشاورزان را بگیریند، افزود: مسئولان راه حل مناسب ارائه دهند و اگر آب نیست، بگویند چه راهکاری در بی آبی برای کشاورز اندیشیده اند زیرا اگر حرکات و تجمعات شروع شود، مهار کردن آن تبعاتی را در پی داشته و کنترل آن سخت تر از چاره اندیشی کنونی است زیرا برخی در ناآرامی ها آتش بیار معرکه می شوند.

وی با اشاره به اینکه مردم شرق اصفهان اهل منطق بوده و روزگاری بالاترین سرمایه های خود را به میادین دفاع مقدس فرستادند، خاطرنشان کرد: امروزه جمعیت زیادی در شرق اصفهان به واسطه خشکسالی بیکار بوده و زندگی کشاورزان سخت تر از گذشته شده است به نحوی که حتی برخی در تهیه مایحتاج زندگی نیز دچار مشکل هستند، در این رابطه می طلبد تا مسئولان در سطح کشور و ملی فکری به حال مردم این منطقه بکنند.

*مسئولان قبل از هر چیز دست به کار شوند

قطعا مسئولا، باید با شناخت به موقع زمان، به درستی وارد میدان عمل شده و قبل از اینکه برخی افراد و گاها رسانه های معاند به تشویش اذهان عمومی دست زنند، به درستی راهکاری مناسب پیش پای کشاورزان در محدودیت های منابع آب و عدم کشت بگذارند.

درد نداری، نبود شغل، خشک شدن مزارع و مرگ تالاب گاوخونی در شرق اصفهان را همه می دانند و تقاضای احیای زاینده رود امری تازه نیست که به تحلیل و گزارش دهی نیازمند باشد.

پس تا دیر نشده، دست از روی دست بردارید و راهکاری اساسی جلوی پای کشاورزان بگذارید زیرا گوش مردم از شنیدن برخی وعده ها سرریز شده است.

انتهای پیام/

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.