اصفهان شرق

درخواست کمک برای اجرای طرح ۹ ماده ای احیای حوضه ی آبریز زاینده رود

کدخبر: 115985
1395/08/02 در ساعت 09:22

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور در نشستی با اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان که پیرامون مشکلات آب صورت گرفت، اظهارداشت: همه ی مدیران و مسئولین استان بر این عقیده هستند که مسائل را باید با همکاری و همیاری یکدیگر پیش بریم و مشکلات را برطرف نماییم.
استاندار اصفهان به مشکلات موجود در خصوص آب اشاره کرد و افزود: بارش در سرشاخه ها نسبت به سال آبی گذشته ۲۵ درصد و نسبت به میانگین ۱۵ درصد کاهش داشته است و در اصفهان نیز با ۵۶ درصد و در شرق اصفهان با ۶۵ درصد کاهش بارش مواجه هستیم و این کاهش در شرق استان تا ۸۰ درصد می رسد.
زرگرپور با بیان اینکه این خشکسالی در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، گفت: اصفهان از نظر کمبود بارش پس از یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی در رده ی چهارم قرار گرفته است و چهارمحال بختیاری نیز در رده ی هفتم قرار دارد که تا کنون سابقه نداشته است.
زرگرپور افزود: پیش بینی می شود که با توجه به تغییر اقلیم در آینده، یک درجه افزایش دما داشته باشیم و حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب نیز کاهش روان آب خواهیم داشت.
مدیر ارشد استان با اشاره به گزارش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: سند جامع تولید، توزیع و مصرف آب تدوین شده است و این موضوع مهمی است.
وی در ادامه به بیان گزارشی در خصوص طرح های تأمین و انتقال آب استان پرداخت و افزود: سامانه ی دوم انتقال آب اصفهان بزرگ در واقع سامانه ی انتقال آب و نه تامین آب خواهد بود و در حقیقت اقدامی در راستای پدافند غیرعامل است.
زرگرپور به طرح تأمین و انتقال آب بهشت آباد اشاره کرد و افزود: تخصیص این پروژه نهائی و ابلاغ شده است و در خصوص چگونگی سامانه انتقال هنوز تصمیم گیری نهائی نشده است و عملیات اجرائی آن هم در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
استانداراصفهان با بیان اینکه مطالعات فاز دوم این پروژه در حال تکمیل است، بر اخذ ارزیابی زیست محیطی تأکید کرد.
وی افزود: در خصوص طرح سد و تونل سوم کوهرنگ نیز پیمانکار قوی و جدیدی مشخص و مشغول بکار شده است و تونل این طرح نیز مراحل تکمیل خود را طی می کنند.
زرگرپور با بیان اینکه ایجاد کارگروه پیگیری اجرای طرح ۹ ماده ای به تصویب رسیده است، گفت: طبق توافق بین دو استاندار صورت گرفته کنترل برداشت های آب حوضه ی زاینده رود به خود کشاروزان واگذار می شود.
استانداراصفهان افزود:  با توجه به این که اعضای شورای شهر اصفهان خواستار کمک در خصوص مشکلات آب هستند لذا لازم است در جهت اجرای طرح ۹ ماده ای احیای حوضه ی آبریز زاینده رود کمک کنند.
در این جلسه استاندار اصفهان مجدداً از مجمع نمایندگان استان درخواست کرد با تشکیل کارگروه آب در مجمع مسائل مربوط به احیاء حوضه را کارشناسی تر ، جدی تر ، فعال تر پیگیری نماید.
استانداراصفهان ادامه داد: اقدامات لازم برای ساماندهی بستر رودخانه و فضای سبز و نیز ساماندهی مطابق قانون چاه های موجود صورت گیرد.
زرگرپور با بیان اینکه متناسب با میزان بارش های آبی باید تامین آب کشاورزی صورت گیرد، از همکاری کشاورزان تقدیر کرد.
رئیس شورای شهر اصفهان نیز در این نشست اظهارداشت: مردم باید باور نمایند که مسئولین در تلاش برای حل مشکلات هستند و باید اقدامات صورت گرفته اطلاع رسانی شود.
امینی با بیان اینکه دغدغه ی شورا همراهی و همکاری با مدیریت استان است، افزود: باید بپذیریم که از حواشی دوری کنیم و با ارائه ی آمار و اطلاعات درست مردم را در جریان اقدامات و مشکلات قرار دهیم.
وی افزود: باید از ظرفیت نمایندگان و سایر تاثیرگذاران نیز برای رفع مشکلات آبی استان استفاده نمود و مطالبه ی اجرای طرح ۹ ماده ای احیای حوضه ی آبریز زاینده رود باید از مقامات دولتی مد نظر قرار گیرد.
گفتنی است در این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تعدادی از ، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیرعامل آب منطقه ای استان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و مدیر کل اطلاعات، پاسخ سؤالات اعضاء شورا و اقدامات صورت گرفته و دغدغه های موجود را به جلسه ارائه نمودند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان