سرویس: اجتماعی 16:07 - شنبه 01 آبان 1395

بررسی روش‌های پیشگیری از گرایش فرزندان به اعتیاد؛

اهمیت افزایش نگرش و آگاهی خانواده هادر زمینه مصرف مواد مخدر

بسیاری از افرادی که درگیر مصرف مواد مخدر صنعتی هستند در جلسات می گویند من اطلاعات کافی در مورد مضرات آن نداشتم و مصرف کردم، این نشان می هد که در این زمینه هنوز جای کار زیاد است.

به گزارش اصفهان شرق، همواره در میان خانواده‌ها در همه زمان‌ها و همه اقشار، این دلواپسی وجود داشته که شاید روزی فرزند آ‌نها سیگاری و آلوده به دخانیات شود.

تقریبا همه سیگاری‌ها از اینکه فرزندشان سیگاری شود،احساس رضایت و خوشنودی نمی‌کنند، این در حالی است که بچه‌ها از رفتار والدین خود الگوبرداری می‌کنند و طبق آمارها بچه‌هایی که والدین سیگاری دارند، تمایل بیشتری به مصرف دخانیات از خود نشان می‌دهند.

در خانواده در درجه اول پدر و مادر نقش چشم‌گیری در ابتلا یا عدم ابتلای فرزند به دخانیات دارند. به همین دلیل باید روش‌های پیشگیری از گرایش فرزندان به سیگار و دیگر مواد دخانی را بیاموزند و در خانه به کار برند و بکوشند تا الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند. در همین زمینه با دکتر روز بهانی، عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وارد گفت و گو شدیم.

* اهمیت اطلاع رسانی و افزایش نگرش و آگاهی خانواده ها

متخصص پزشکی اجتماعی و خانواده در این باره گفت: اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یک بیماری مزمن محسوب می شود و خوشبختانه این قضیه سال ها است در کشور ما به عنوان یک پدیده پذیرفته شده است، به نحوی که فردی که اعتیاد به مواد مخدر داشت در گذشته مجرم شناخته می شد و سال ها است که با توجه به تمهیداتی که اندیشه شده، اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری مزمن شناخته شده است و این بیماری مزمن برای بهبودی راه های خودش را می طلبد.

وی افزود: اعتیاد یک معضل برای جامعه و نیازمند مباحث عمیق تر و طولانی تر در این زمینه است، بحث پیشگیری در حوزه اعتیاد وابسته به اطلاع رسانی و افزایش نگرش و آگاهی خانواده ها و افرادی است که در ریسک خطر بوده اند.

روز بهانی در مورد اصول پیشگیری اعتیاد بیان کرد: نقش خانواده ها در این زمینه بسیار پر رنگ است، از سوی دیگر افرادی که در معرض خطر بوده اند کم کم افرادی می شوند که گرفتار اعتیاد شده و متأسفانه در حال حاضر مصرف کننده مواد مخدر گروه های سنی کار آفرین کشور شده اند که برای توسعه کشور به آنها نیازمند هستیم.

* مصرف مواد مخدر زجر است

وی ادامه داد: الگو بودن از طریق رفتار و عقاید ایجاد می‌شود، در بسیاری از موارد حتی هنگامی که والدین تلاشی آگاهانه برای الگو بودن نمی‌کنند، فرزندان رفتار آنها را سرمشق قرار داده و الگوبرداری می‌کنند، از این مورد می‌توان به صورت موثر برای گرایش به رفتار درست در فرزندان استفاده کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: سخن گفتن درباره دخانیات و همچنین افراد سیگاری باید با دقت و حساب شده انجام گیرد، زیرا کودکان با دقت و وسواس به گفته‌ها و اعمال والدین چشم دوخته‌اند و از هر ثانیه آن استفاده آموزشی می‌کنند، بنا بر این باید توجه داشته باشیم که لحظه‌ لحظه زندگی پدر و مادر، روی فرزند تاثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف مواد مخدر زجر است و تبعات مادی، روحی و روانی و حقوقی دارد و مخّل زندگی عادی انسان ها است که باید برای ترک و رهایی از آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: نقش خانواده ها فوق العاده مهم است و بهتر است اطلاعات شان را در این زمینه بیشتر کنند و در ترک اعتیاد خود، فرزندان و همسر بکوشند و در سمت و سوی مواد مخدر حرکت نکنند.

روزبهانی تاکید کرد: در بحث پیشگیری برای این گروه اطلاع رسانی بسیار مهم است و باید سعی کنیم از تمام فرصت هایی که وجود دارد برای پیشگیری اعتیاد و افزایش آگاهی در مورد مضرات مواد مخدر و اتفاقات اعتیاد صحبت و اطلاعات مردم را افزایش دهیم.

وی ابراز کرد: بسیاری از افرادی که درگیر مصرف مواد مخدر صنعتی هستند در جلسات می گویند من اطلاعات کافی در مورد مضرات آن نداشتم و مصرف کردم، این نشان می هد که در این زمینه هنوز جای کار زیاد است و در مورد مواد مخدر، مضرات مواد مخدر و تبعات مصرف باید به افراد به ویژه افراد در معرض خطر و خانواده های آنها اطلاعات لازم و آگاهی بدهیم.

انتهای پیام/دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.