سرویس: اجتماعی 15:00 - شنبه 01 آبان 1395

مدیر گروه گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان

اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در کلانشهر اصفهان آغاز شد

اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت از روز شنبه اول آبان امسال در کلانشهر اصفهان آغاز شد و مردم می توانند برای دریافت خدمات بهداشتی به پایگاه ها و مراکز سلامت مراجعه

به گزارش اصفهان شرق، این طرح با هدف تشکیل پرونده سلامت الکترونیک و ارائه خدمات و انجام مراقبت های سلامت برای جمعیت 2 میلیون نفری کلانشهر اصفهان اجرا می شود.
مدیر گروه گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان روز شنبه به ایرنا گفت: شهروندان اصفهانی از امروز می توانند با مراجعه به پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت فعال در سطح شهر، نسبت به تشکیل پرونده سلامت الکترونیک و بهره مندی از خدمات مراقبت سلامت اقدام کنند.
محسن روحانی افزود: در این طرح پنج خدمت به مردم ارائه می شود که شامل خود مراقبتی، سلامت عمومی ( بهداشت محیط، مدارس، کار و اجتماعی)، خدمات اولیه سلامت فردی ( برنامه های سلامت خانواده، سلامت باروری، واکسیناسیون، مبارزه و کنترل بیماری های واگیر و غیر واگیر، خدمات تغذیه و سلامت روان)، خدمات روانی و خدمات ویژه است.
وی تصریح کرد: خدمات ویژه بر اساس مشکل های سلامت منطقه مورد نیاز مانند توانبخشی، مبارزه و کنترل اعتیاد، خشونت و دخانیات ارائه خواهد شد.
روحانی گفت: در این طرح همه مراجعه کنندگان پس از ارائه معاینه اولیه در یکی از سه گروه سالم، در معرض خطر و بیمار قرار می گیرند و بر اساس ویژگی های هر گروه، مراقبت های لازم صورت می گیرد.
وی افزود: افرادی که برای دریافت این خدمات به پایگاه ها و مراکز سلامت مراجعه نکنند توسط رابطان و سفیران سلامت و با هماهنگی مراقبان سلامت، شناسایی می شوند تا برای آنها نیز برنامه ریزی لازم جهت زیر پوشش قرار گرفتن انجام شود.
وی درباره چگونگی استقبال مردم از اجرای این طرح توضیح داد: بر اساس نظرسنجی های انجام شده، پیش بینی می شود که مادران و فرزندان از این طرح استقبال کنند.
مدیر گروه گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان افزود: تنها دغدغه ما حضور پدران خانواده هاست که برای آنها نیز برنامه ریزی خاص داریم.
روحانی با اشاره به برنامه های ویژه ای که در مدارس و دانشگاه ها در این زمینه اجرا خواهد شد، اضافه کرد: میزان حضور بالای مردم در سرشماری اینترنتی نشان داد که مردم از اجرای چنین طرح هایی استقبال می کنند.
مدیر گروه گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت از سال گذشته در سایر شهرهای استان آغاز شده بود، اضافه کرد: اما اجرای آن در کلانشهر اصفهان با توجه به گستردگی و جمعیت بالای این شهر از آبان امسال آغاز شد.
وی افزود: در راستای اجرای این طرح، 100 پایگاه سلامت و 27 مرکز خدمات جامع سلامت در کلانشهر اصفهان به سه شرکت خدمات بهداشت درمانی خصوصی واگذار شد.
روحانی ادامه داد: این سه شرکت، 292 کارشناس مراقب سلامت و 254 پزشک و کارشناس بهداشت را در کلانشهر اصفهان بمنظور اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت به کار گرفته اند.
مدیر گروه گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان گفت: با اجرای این طرح در کلانشهراصفهان، تعداد پایگاه های سلامت سراسر شهرهای استان به 469 پایگاه، تعداد مراکز خدمات جامع سلامت به 208 مرکز، تعداد مراقبان سلامت به یکهزار و 404 نفر و تعداد پزشکان و کارشناسان بهداشت به 789 نفر رسید.
وی تصریح کرد: برنامه ریزی شده است که از اول آبان روزانه 16 هزار و 856 نفر توسط یکهزار و 404 مراقب سلامت در پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت شهرهای استان در طول 6 تا هشت ماه آینده معاینه و برای آنها پرونده سلامت الکترونیک تشکیل شود.
روحانی همچنین گفت: مرکز بهداشت استان اصفهان در سال های 93 تا 95 با اعتبار یکهزار و 380 میلیارد ریال برای فعال کردن 469 پایگاه سلامت و 208 مرکز جامع سلامت اقدام کرده است.
وی افزود: از این مبلغ، 410 میلیارد ریال برای ساخت و ساز 34 پایگاه و 57 مرکز تخصیص یافته است و ساخت و ساز سایر مراکز طی تفاهمنامه با وزارت بهداشت تامین اعتبار می شود.
طرح تحول نظام سلامت از اواسط اردیبهشت سال 93 با هدف کاهش هزینه های درمانی و کیفیت بخشی به خدمات پزشکی و بهداشتی در کشور آغاز شد که تاکید بیشتر آن در یک سال نخست در بخش درمانی و کاهش هزینه های درمان و در سال دوم در حوزه بهداشت بود.

انتهای پیام/ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.