سرویس: اقتصادی 10:40 - شنبه 01 آبان 1395

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی

تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد شده و به زودی شروع به کار خواهد کرد.

به گزارش اصفهان شرق، علی‌محمد شاعری در دهمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به بازدید  خود از مسیر رودخانه زاینده‌رود، مزارع و چاه‌های اطراف آن اظهار کرد: وضعیت فعلی اصفهان و خشکی زاینده‌رود نیاز به تعامل همه جانبه و اتخاذ رویکرد اجرایی دارد و اصفهانی‌ها با روحیه جهادی خود و همت همیشگی که از خود نشان داده‌اند، می‌توانند بر این مشکل نیز فائق آیند.

وی در ادامه مردم اصفهان را مردمی هوشمند و آینده‌نگر توصیف کرد و افزود: تعجب این است که چرا در چنین استانی با این مردم، مشکلاتی چون کم‌آبی و آلودگی هوا به وجود آمده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دلیل بروز بحران در بخش‌های مختلف کشور را مدیریت چند پارچه و اتخاذ رویه غلط در همه بخش‌ها دانست و تصریح کرد: برنامه توسعه اقتصادی اصفهان از همان ابتدا اشتباه بود و پافشاری بر صنعتی سازی، احداث صنایع آب‌بَر و عدم مدیریت صحیح مصرف موجب بروز بحران در حوزه آب استان شده است.

نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویه غلط چند دهه اخیر در مدیریت مصرف آب، گفت: سال‌ها بود نظریه منابع نامحدود را در سر پروراندیم و هر میزان که تقاضای انسانی وجود بر منابع طبیعی بارگذاری کردیم و به هشدار کارشناسان نیز توجهی نشد تا وضعیت محیط زیست به وخامت کنونی رسید.

شاعری در ادامه به مقایسه میزان ذخایر آب دریاچه سِوان ارمنستان و ارومیه پرداخت وبیان داشت: هم اکنون 40 میلیارد متر مکعب در دریاچه سوان وجود دارد که از نظر اقلیمی تفاوتی با دریاچه ارومیه ندارد، اما در دریاچه ارومیه با وجود احیای صورت گرفته تنها 1.7 میلیارد متر مکعب آب در اختیار داریم و این نتیجه عدم مدیریت صحیح منابع است و همه آن به اقلیم و بارندگی مرتبط نیست.

وی راه حل عبور از بحران را اعطای اختیار اجرایی به سازمان‌های تخصصی دانست و افزود: سازمان آب و وزارت نیرو در بحث منابع آب نقشی همچون بانک مرکزی در اقتصاد دارند و باید اختیار مدیریت این منابع برای ایجاد تقاضا و عرضه را داشته باشند.

این نماینده مجلس تنها راه خروج از وضعیت کنونی را بازگشت از تجارب ناموفق تکراری دانست و گفت: تولید آب در کشور بیش از ظرفیت موجود ممکن نیست و همه تمرکز باید روی مدیریت مصرف باشد.

شاعری در ادامه افزود: نباید به هیچ وجه اجازه خروج از برنامه اقدام صادر شود و سازمان آب به عنوان متولی بحث آب باید اختیار برخورد شدید با برداشت‌های غیرمجاز را داشته باشد و چاه‌های مجاز نیز باید به نسبت منابع، خروجی متغیر و تحت مدیریت داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم اتخاذ سیاست باز چرخانی فاضلاب، گفت: در اصفهان این شاخص عدد مناسب 93 درصد در شهر و 67 درصد در استان را نشان می‌دهد، اما باز هم باید در شهرستان‌ها اقدام قدرتمندتری صورت گیرد.

نصب کنتور روی چاه‌ها دیگر موضوع مورد اشاره نماینده مردم مازندران بود که وی در توضیح آن اظهار داشت: در استان اصفهان 50 هزار چاه وجود دارد که تنها 3 هزار عدد از آن دارای کنتور است و تا زمانی که محاسبه‌ای وجود نداشته باشد، دغدغه‌ای نیز برای کاهش مصرف وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه به تشریح ویژگی‌های برنامه ششم در حوزه آب و محیط زیست پرداخت و گفت: آبیاری نوین، توجه به آبخیزداری، احیای منابع زیر سطحی، باز چرخانی فاضلاب و اجباری شدن تأمین توجیه زیست‌محیطی پروژه‌ها جزو اولویت‌های ما در تدوین برنامه ششم توسعه بوده و در این راه از همه دستگاه‌ها، بخش‌ها و افراد متخصص مدد گرفته‌ایم.

شاعری در پایان اذعان کرد: تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد شده و به زودی با همکاری مجلس، مجمع نمایندگان استان اصفهان، سازمان آب منطقه‌ای و تشکل‌های بخش خصوصی شروع به کار خواهد کرد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.