سرویس: اجتماعی 18:39 - پنجشنبه 29 مهر 1395

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

زاینده رود مطالبه به‌حق مردم اصفهان است/شأن مردم اصفهان است که هوای پاک داشته باشند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: زاینده رود هویت مردم و تمام روح و زندگی مردم اصفهان است و باید این مطالبه به‌حق مردم برآورده شود.

به گزارش اصفهان شرق، محمد علی شاعری در دیدار با استاندار اصفهان اظهار داشت: زاینده رود هویت مردم و تمام روح و زندگی مردم اصفهان است و باید این مطالبه به‌حق مردم برآورده شود.

وی با بیان اینکه آب و محیط زیست پایه و اساس امنیت غذایی در کشور و در استان اصفهان است، گفت: استان اصفهان ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارد و اتفاقات بسیار خوبی نیز در سال‌های اخیر در این خصوص افتاده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصفهان با مشکلات بسیاری نیز مواجه است، گفت: درصدد هستیم که با نشست‌های مختلف با بخش خصوصی و دستگاه‌های مربوطه بتوانیم در جهت حمایت و برون رفت از مشکلات استان اصفهان که مهمترین آن‌ها آب و محیط زیست است، گام های خوبی برداشته شود.

وی افزود: معتقدیم که اگر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هرچه بیشتر با مسائل استان‌ها و مناطق آشنا شود هم نقش نظارتی خود را می‌تواند بهتر ایفا کند و هم کمک خواهد کرد به دستگاه‌های اجرایی که به وظیفه خود بهتر عمل کنند.

شاعری با بیان اینکه در کمیسیون کشاروزی مجلس دهم تصمیم گرفته شد که نظارت عملیاتی را به عنوان یک راهبرد مهم انتخاب کنیم، تصریح کرد: به همین دلیل نیز در سفر به استان‌ها با اجرای طرح ‌های زیست محیطس، آب و منابع طبیعی و کشاورزی آشنا می‌شویم و در مواردی که نقصی وجود داشته باشد و یا نیاز به اصلاحات و تصمیمات جدید داشته باشد؛ به رفع آن کمک خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: معتقدیم که با کمک مجلس، دولت و مردم می توانیم به اهداف توسعه در استان‌ها بیشتر، راحت‌تر و با هزینه کمتر دست یابیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به تصویب کلیات لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: با تصویب این لایحه، تمامی دستگاه‌ها و مردم موظف شدند که منابع انتشار آلودگی را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه در این لایحه مدیریت مصرف سوخت و انرژی منطق با ضوابط و معیارها و استانداردهایی که می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا کمک کند در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: الزاماتی که برای رسیدن به هوای پاک لازم است پیش بینی شده و مشوق‌های لازم و مقابله با خشک شدن تالاب‌ها و ارتقای مستمر استاندارد آلایندگی در خودروها و موتورسیکلت‌ها و صنایع آلاینده و همین طور تغییر الگوی مصرف انرژی از جمله تصمیمات بسیار مهمی بود که با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی گرفته شد.

شاعری گفت: استان اصفهان نیز از دو موضوع بسیار مهم کم آبی و آلودگی هوا رنج می‌برد، کارهای بسیار خوبی برای رفع این مشکلات انجام شده است که امیدواریم با تشکیل ستاد ویژه برای احیای زاینده رود و همکاری همه دستگاه‌ها و کمک مجلس بتوانیم وضعیت زاینده رود را به تدریج بهتر کنیم و به سمت احیای مجدد زاینده رود گام برداریم.

وی اظهار داشت: سه موضوع اساسی امنیت غذایی، آب و محیط زیست در کشور و همچنین در استان اصفهان اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: زاینده رود هویت مردم و تمام روح و زندگی مردم اصفهان است و امیدواریم بتوانیم با همکاری، همدلی و مشارکت بخش خصوصی، مردم، دولت و مجلس این مطابله به‌حق مردم اصفهان را هم در موضوع آب و هم در بخش محیط زیست برآورده کنیم.

استاندار اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه استان اصفهان از مجموعه‌ای از ظرفیت‌های عظیم در بخش‌های صنعت، کشاورزی، دانشگاهی و گردشگری و غیره برخوردار است، گفت: در کنار این ظرفیت‌ها که شاید در کمتر استانی مشاهده شود، چالش‌ها و مشکلات بسیاری نیز در استان اصفهان وجود دارد.

رسول زرگرپور با بیان اینکه عملکرد استان ملی و منطقه‌ای است، گفت: چالش‌ها و معضلاتی هم که اصفهان با آن روبرو است ملی است و باید به صورت ملی با آن‌ها برخورد شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاروزی با همه اهمیت خود در سایه صنعت قرار گرفته و نتوانسته به جایگاه اصلی خود دست یابد، گفت: علیرغم همه محدودیت‌ها سالانه 6 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که با تغییر الگوی کشت و روش‌های نوین آبیاری با وجود خشکسالی میزان تولیدات کاهش نیافته است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در سال‌های اخیر یکصد هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز اصفهان از سطح زیر کشت خارج شده است، افزود: با توجه به اینکه امکانات مطلوبی برای کشاورزان ماهر و کاردان استان وجود ندارد کشت فراسرزمینی برای استفاده از تجربیات آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی اصلی‌ترین چالش استان را مشکلات آب و مسائل زیست محیطی خواند و گفت: آلودگی آب، هوا و خاک از مهمترین مشکلات استان و مطالبات جدی و اساسی مردم اصفهان است و برای برطرف شدن این مشکلات طرح‌های جامعی در نظر گرفته شده است، به طوری که طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان یکی از موفق‌ترین طرح‌های کشور در این زمینه بود.

استاندار اصفهان بیان کرد: علیرغم این اقدامات ولی به دلیل حجم وسیع آلودگی، همچنان آلودگی هوا مشاهده می‌شود و پیش بینی شده است که تا پایان سال 95 این طرح جامع ادامه یابد و از سال آینده طرح رسیدن به هوای پاک اجرایی شود.

وی با ابراز خرسندی از تصویب کلیات لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی، گفت: شأن این استان و مردم اصفهان این است که هوای پاک داشته باشند و باید این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.

زرگرپور رودخانه زاینده رود را نه تنها یک رودخانه بلکه روح و روان مردم استان خواند و گفت: زاینده رود در دهه‌های گذشته به دلیل سوء مدیریت، بارگذاری‌های خارج از ظرفیت، خشکسالی و غیره به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و امیدواریم با اجرای کامل طرح 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود بتوانیم بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.

وی با انتقاد از اینکه اجرای این طرح سرعت لازم را ندارد، گفت: باید در کنار این طرح، طرح بلند مدتی نیز برای پایداری رودخانه به اجرا در‌آید چرا که مردم استان مطالبه جدی در این خصوص دارند و دولت نیز قول داده است و اگر کمیسیون کشاورزی مجلس نیز کمک کند در کوتاه مدت می‌توانیم رودخانه را احیا و در بلندمدت پایداری لازم را در شرایط رودخانه ایجاد کنیم.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.