سرویس: اجتماعی 08:00 - جمعه 30 مهر 1395

ابهام در مورد کیفیت آب شرب در اصفهان

ترس مردم اصفهان از ناسالم بودن آب شرب/ مسئولان: آب سالم است

سالهاست که کیفیت آب شرب در اصفهان در شک و ابهام است و با وجودی که مسئولان اصرار بر سلامتی آب شرب دارند اما مراجع مردمی از جمله نمایندگان و گاها مراجعات مردمی به پزشکان داخلی،عفونی و عمومی و حتی متخصصان کودکان خبر از کیفیت نامطلوب آب شرب می دهد.

 

به گزارش اصفهان شرق، از سالها پیش حرف و حدیث ها در خصوص چگونگی کیفیت آب شرب اصفهان بین مردم کوچه و بازار بسیار بوده و اگر در گذشته تنها دلیل این موضوع، شبهه کلر زنی به آب بود، اما اکنون به دلیل کمبود منابع تامین آب شرب مورد نیاز مردم و خشکسالی، ورود آب چاه به شبکه آب شرب اصفهان را دلیل بی کیفیتی آب شرب می دانند موضوعی که نماینده مردم شاهین شهر و میمه بر آن اذعان و به صراحت بر بی کیفیتی آب شرب اصفهان اشاره کرد.

هر چند در این بین استاندار اصفهان در یکی از نشست های خبری خود به این مهم اشاره کرد که کیفیت آب شرب برای ما بسیار با اهمیت است اما با قاطعیت می گویم که کیفیت و سلامت شرب مشکلی ندارد.

این گفته وی در حالی  است که مدیر سابق آموزش و پرورش استان اصفهان در جمع خبرنگاران با صراحت اعلام کرد که شیوع کم خونی بین دختران اصفهان به دلیل کیفیت پائین آب شرب اصفهان است. اگر چه به گفته استاندار باید هر موضوعی را از مقام مسئول مربوط به خود آن پرسید .

جانبازی که بخاطر بی‌کیفیتی آب به عفونت دستگاه گوارش مبتلا شد

ابهام  در کیفیت آب شرب در اصفهان اما با اعلام رسمی نماینده مجلس شورای اسلامی بر بی کیفیتی آب شرب شکل جدی تری به خود گرفت که به همین دلیل در این خصوص با چند تن از افرادی که با مراجعه به پزشکان دلیل بیماری آنها را تنها ناسالم بودن آب شرب اعلام کرده اند، به گفتگو نشستیم.

جانباز 70 درصدی که به دلیل عفونت شدید در گوارش به متخصص داخلی و عفونی بیمارستان امیر المومنین (ع) مراجعه کرده بود، گفت: پزشکان یکی از علل عارض شدن عفونت و شدت آن را نوشیدن آب ناسالم اعلام کردند.

حاج منصور پناهیان در پاسخ به اینکه اگر آب ناسالم باشد باید تمام مردم اصفهان که مصرف کننده این آب هستند، بیمار شوند، افزود: جانبازان به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به افراد عادی دارند بنابراین بیشتر در معرض آسیب هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون آب شرب را جوشانده و پس از سرد شدن در یخچال آن را مصرف می کنم، گفت: از زمانی که اقدام به این کار کردم و هم اکنون 8 ماه از این موضوع می گذرد دیگر دچار عفونت در گوارش خود نشده ام.

یکی دیگران از کارمندان که دفتر آنها واقع در حوالی میدان امام حسین (ع) است می گوید: به دلیل دل درد و معده درد شدید به پزشک عمومی مراجعه کردم که دلیل درد را نوشیدن آب ناسالم و بی کیفیت عنوان کردند.

صبوری با بیان اینکه تا یک ماه همین وضعیت را داشتم، بیان کرد: به هنگام نوشیدن آب در محل کار به این حالت دچار می شدم و همین موضوع سبب شد که دیگر در دفتر کار  آب مصرف نکنم و از روزی که این اقدام را انجام دادم به معده درد مبتلا نشده ام.

این کارمند گفت: این در حالی است که منزل ما واقع در شهرک ولی عصر است و به هنگام نوشیدن آب با معده درد روبرو نیستم.

کارمند صدا و سیمای اصفهان نیز گفت: هر باری که در محل کار آب نوشیدم مبتلا به دل درد شدید شدم.

رها کریمی با اعلام اینکه منزل ما در حوالی شهرک امیریه و سه راه سیمین است، گفت: با نوشیدن آب در منزل به این حالت مبتلا نمی شوم.

وی بیان داشت: با مراجعه به پزشک داخلی دلیل دل درد شدیدم را آب ناسالم عنوان کردند.

کیفیت منابع زیرزمینی با منابع آب تصفیه خانه در شرایط عادی یکسان نیست

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حفر چاه در تمام نقاط استان اصفهان، تاکید کرد: خط قرمز شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان حفظ کیفیت و سلامت آب مشترکان و مردم اصفهان است بنابراین در این خصوص جای هیچ نگرانی نیست.

مجتبی قبادیان بیان داشت: در هر نقطه ای از استان و شهر اصفهان که با کمبود فشار شبکه آب مواجه هستیم حفر چاه صورت گرفته که از جمله این مناطق خیابان رباط دوم و ملک شهر است.

وی اظهار داشت: بعد از حفر این چاه نسبت به آزمایش های کنترل کیفی و نمونه برداری از آن اقداماتی صورت گرفته است اما به طور طبیعی باید عنوان کرد که کیفیت منابع زیرزمینی با کیفیت منابع آب تصفیه خانه در شرایط عادی یکسان نبوده و از نظر میزان املاح و طعم با یکدیگر متفاوت هستند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: در شرایط خشکسالی و کمبود، ما باید نسبت به تامین آب اقداماتی را انجام دهیم که استفاده از حفر چاه یکی از این راهکارها است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین با این اقدام آب در این مناطق از نظر مزه و طعم می تواند تغییراتی را ایجاد کند که با آب تصفیه شده قبلی که مردم به آن عادت کرده بودند برای همه متفاوت خواهد بود اما مردم مطمئن باشند این آب از لحاظ میکروبی و سلامت هیچ مشکلی ندارد.

قبادیان خطاب به مردم اصفهان گفت: با توجه به کمبود شدید منابع آبی در اصفهان، امروز زمان انتخاب و دوست داشتن یا نداشتن چگونگی مزه آب شرب نیست ما حتی با کمبود منابع آب غیرشرب نیز مواجه هستیم.

وی با اشاره به سیاست های وزارت نیرو مبنی بر جداسازی آب شرب از غیر شرب، افزود: برای مردمی که در خیابان رباط و مانند آن ساکن هستند در تلاش هستیم که آب شرب این مناطق را در ساعات پیک مصرف تامین کنیم.

آب شرب اصفهان ناسالم است و باید اطلاع رسانی شود

در هین حال اما نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار مهر که ادعای شما بر ناسالم بودن آب استان چیست، گفت: پیک مصرف آب شرب در اصفهان 14 و نیم متر مکعب است و این در حالی است که تصفیه خانه بابا شیخ علی 10 و نیم متر معکب در ثانیه آب را تصفیه می کند با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهیم شد که 4 مترمکعب آب شرب مصرفی مردم تصفیه شده نیست.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اظهار اینکه این میزان آب شرب مردم از آب چاه تامین می شود که باید برای آبیاری فضای سبز  استفاده شود.

وی گفت: آنچه گفته‌ام با دلیل و مدرک است که در این ارتباط حاضر به مناظره با مسئولان بهداشت محیط و آب و فاضلاب به عنوان دو متولی سلامت و کیفیت آب، هستم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها در برنامه زنده تلویزیونی حاضر به ارائه مدارک و اسناد خود هستم، گفت: برای اثبات گفته های خود، شماره چند تن از بیمارانی که به دلیل ناسالم بودن آب شرب دچار عفونت در گوارش و روده شدندو پزشک آن را تائید کرده است، به رسانه ها می دهم .

وی اضافه کرد: با سرزدن به بیمارستان ها به ویژه در ایام نوروز مشاهده شده که تعداد بیمارانی که بر اثر نوشیدن آب ناسالم در اصفهان دچار حالت تهوع یا عفونت در روده و گوارش شدند کم نیست.

حاجی دلیگانی در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی کنید شما به عنوان نماینده مردم باید زودتر مسئله کیفیت آب شرب را پیگیر شوید و به نتیجه برسانید نه اینکه منتظر فرصتی برای ارائه مدارک و اسناد در صدا و سیما باشید، گفت: من در مصاحبه های خود با رسانه های مختلف مکررا آن را اعلام کردم و با مسئولان مختلف آن را مطرح ساختم اما هیچ کس از من حمایت نکرد.

وی با اشاره به اینکه چند صد متری چاه های مربوط به فاضلاب تصفیه خانه بابا شیخ علی وجود دارد ، ادامه داد: استان اصفهان تنها یک تصفیه خانه دارد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان در پاسخ به اینکه آیا تعداد مراجعین افراد به مراکز درمانی در حوزه بیماریهای ناشی از آب در اصفهان افزایش یافته است، گفت: خیر آمار این بیماران نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایشی نداشته است.

رضا فدایی بیان داشت: در سطح استان شاهد افزایش بیماران با علامت های معده درد یا دل درد شدید، عفونت روده ای و گوارش یا اسهال و استفراغ نبودیم و نمی توان این علامت ها را منحصر به ناسالم بودن آب دانست.

وی در پاسخ به اینکه پزشکان دلیل بروز این علامت ها را در افراد مختلف به ویژه کودکان، سالمندان، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که حساس هستند را آب شرب ناسالم عنوان کرده‌اند، گفت: برخی از پزشکان بی توجهند و مطمئن باشید یک اشتباه پزشکی بوده است.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “ترس مردم اصفهان از ناسالم بودن آب شرب/ مسئولان: آب سالم است”

  1. حاج ولی گفت:

    سلام
    از عید فطر امسال آب شرب نصرآباد جرقویه با افزودن حجم زیادی از آب چاه بسیار شور ، بد مزه و ناسالم شده و مردم با مشکلات گوارشی ، گلودرد ، سردرد ، و… دست و پنجه نرم می کنند ، موضوع بارها به مسوولان آبفا به صورت شفاهی و مکتوب انتقال داده شده اما تاکید بر سلامت آن دارند در حالی که چنین نیست …. خوب وقتی مرجع ناظر خارج از آبفا نباشد نتیجه می شود این.
    البته این مطلب نافی سایر خدمات و زحمات مسوولان محترم و پرسنل پر تلاش آبفا در سطوح مختلف نیست، اما سلامت جامعه هم قابل اغماض و معامله نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.