اصفهان شرق

اصفهانی‌ها بی‌برنامه‌ترین مخاطبان رسانه در کشور

کدخبر: 115834
1395/07/29 در ساعت 17:08

به گزارش اصفهان شرق، مصطفی زارعی در دوره توانمندسازی رسانه و فضای مجازی که با حضور فعالان جوان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در کشور ما تاکنون کسی به فکر سواد رسانه‌ای نیفتاده و عموماً تنها مصرف‌کننده بوده‌ایم، ولی چند سالی است که موج بحث سواد رسانه‌ای در سطوح مختلف جامعه در حال جاری شدن است که در جایگاه خود اهمیت دارد.

وی در ارائه‌ تعریفی از سواد رسانه بیان کرد: امروز اگر به عامه مخاطبان رسانه‌ها بگویید سواد رسانه را تعریف کنید، غالباً به واتس آپ، لاین، تلگرام و… اشاره می‌کنند که نشان از نبود تعریف درستی در بین مخاطبان این رسانه‌ها است.

این کارشناس اجتماعی در ادامه اضافه کرد: رسانه وسیله‌ای است که پیامی را با اهدافی از پیش مشخص از مبدأ به مقصد می‌رساند.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورها از شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد فرهنگی، اجتماعی و پویش‌های مردمی استفاده ‌می‌شود، افزود: متأسفانه بر خلاف مردم دنیا در ایران از شبکه‌های مجازی برای مسائل خانوادگی و بیان آن استفاده می‌شود.

زارعی لازمه حضور در حوزه رسانه را داشتن برنامه برای آن دانست و بیان کرد: امروز اگر بخواهیم در کشور دسته‌بندی برای هدفمندی استفاده از فضای مجازی ایجاد کنیم؛ مخاطبان اصفهانی بی‌برنامه‌ترین افراد در نحوه بهره‌برداری از این شبکه‌ها هستند.

وی از لزوم نگاه شبکه‌ای در فضای مجازی برای مردم گفت و خاطرنشان کرد: امروز آنچه را در این شبکه‌ها بخواهند بزرگنمایی می‌کنند و هرچه را بخواهند بی‌اهمیت جلوه می‌دهند.

زارعی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی سلب اراده پیش‌بینی‌شده در کاربران مشهود است به نحوی که بعضاً کاربر تا صبح درگیر مطلبی شده و زمان از دست آن خارج می‌شود.

کارشناس رسانه درباره اهمیت اخبار منتشر شده در فضای مجازی گفت: باید برای اخبار و متونی که در این فضا منتشر می‌شود اعتبار قائل شویم چراکه با توجه به سرعت انتشار اخبار در این فضا، ممکن است خبری صحت داشته باشد و به علت بی‌توجهی ما مورد غفلت واقع شود.

وی در ادامه اضافه کرد: اهمیت سواد رسانه و آشنایی با این فضا اینجا مشخص می‌شود که فرد آگاه توانایی تشخیص صحت و سقم اخبار را دارد ولی فرد ساده و ناآگاه قدرت تشخیصی ندارد تا از خطرات این فضا مصون بماند.

زارعی رسانه را بازخوردی از زندگی در سطح جامعه برشمرد و تصریح کرد: استفاده نکردن از رسانه نشان‌دهنده ضعف ما خواهد بود، باید بتوانیم از قدرت این فضا به‌ درستی استفاده کنیم.

انتهای پیام/فارس