سرویس: اقتصادی 16:10 - جمعه 30 مهر 1395

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خبر داد

کاهش ۳۰ درصدی برداشت سیب بر اثر خشکسالی در اصفهان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از افت ۳۰ درصدی تولید سیب در اصفهان نسبت به سال‌های پر آب بر اثر خشکسالی خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، احمدرضا رئیس زاده  با اشاره به برداشت محصول سیب پاییزه در استان اصفهان اظهار داشت: در پاییز امسال حدود 230 هزار تن سیب پاییزه در اقلام زرد و قرمز در استان اصفهان برداشت شد.

وی از برداشت یک هزار تن سیب تابستانه خبر داد و افزود: در تابستان سال جاری هم، شاهد برداشت یک هزار تن سیب درختی در سطح استان بودیم که پس از آن برداشت سیب پاییزه از مهرماه آغاز شد و تا اواسط پاییز ادامه دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: شهرستان سمیرم نقش به‌سزایی در تولید سیب استان دارد و حدود 95 درصد از سیب استان اصفهان را تأمین می‌کند که درصد بالایی از این محصول به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به صادرات 60 هزار تن سیب استان اصفهان خاطرنشان کرد: 60 هزار تن سیب استان اصفهان صادر می‌شود و بقیه در بازار داخلی کشور و استان به مصرف می‌رسد.

رئیس زاده قیمت فعلی سیب را پایین دانست و خاطرنشان کرد: قیمت سیب از نظر ما پایین بوده و سود اصلی به جیب واسطه‌ها رفته و کشاورز سود چندانی از محصول خود نمی‌برد، برخی از افراد محصول سیب را خریداری کرده و در شب عید با قیمت بالا به مردم عرضه می‌کنند.

وی از افت 30 درصدی تولید سیب نسبت به سال‌های پر آب خبر داد و گفت: در سال‌هایی که خشکسالی و حوادثی از قبیل سرمازدگی وجود ندارد، حدود 300 تا 350 تن سیب برداشت می‌شود اما به سبب معضل خشکسالی با کاهش برداشت و تولید سیب به‌ویژه در سمیرم مواجه بودیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: امسال شرایط سختی در سمیرم وجود داشت و علاوه بر کم‌آبی، سرمازدگی در بهار هم سبب شد که هزار تن از محصول سیب دچار خسارت شوند.

وی بیان کرد: ظرفیت صادرات ما 60 هزار تن بوده که در حال حاضر صادرات سیب همانند سال گذشته بوده و قرارداد صادراتی خوبی در حال انعقاد است.

رئیس زاده با اشاره به اجرای سیستم آبیاری نوین در بخش کشاورزی اظهار داشت: استفاده از آبیاری قطره‌ای، استخر ذخیره آب و موادی که رطوبت را جذب می‌کنند در مدیریت بهینه آب بسیار مؤثر بوده و کشاورزان در این راستا آموزش‌هایی دیده‌اند، اما هزینه بسیار بالایی برای کشاورز دارد و تسهیلاتی در این زمینه در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.