سرویس: اقتصادی 15:00 - جمعه 30 مهر 1395

افزایش 37.15 درصدی صادرات کشاورزی کشور تا نیمه سال؛

رشد 27 درصدي صادرات محصولات كشاورزي اصفهان/ عراق مقصد اصلی صادرات

صادرات بخش کشاورزی سهم قابل توجهی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده و از جایگاه ارزآوری قابل توجهی برخوردار بوده است. از سوی دیگر استان اصفهان با وجود بحران خشکسالی پتانسیل های بالایی در صادرات این محصولات دارد.

به گزارش اصفهان شرق، ميزان توليد برخي از محصولات كشاورزي در كشور تا حدي است كه علاوه بر تامين نياز داخلي، به كشورهاي ديگر هم صادر مي شود. استان واصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست و سهم قابل توجهی در صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده که قابل مقایسه با کشور است.
بنا بر گزارش هاي آماري جهاد كشاوري، صادرات بخش کشاورزی كشور تا انتهای شهریور ماه سال جاری از لحاظ وزنی با افزایش 37.15 درصدي نسبت به مدت مشابه سال 1394 از 82.2294 هزار تن به 56.2647 هزار تن و از لحاظ ارزشی با کاهش 63.1 درصد از 66.2352 میلیون دلار به حدود 38.2314 میلیون دلار رسید که معادل سهم 4.4 درصد از کل وزن و 68.10 درصد از کل ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی است.
در این مدت بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی از لحاظ وزنی مربوط به زیربخش زراعی با سهم 1.65 درصد، باغی با سهم 65.17 درصد و دام و طیور با سهم 66.15 درصد است. همچنين از لحاظ ارزشی بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی کشور مربوط به زیربخش باغی با سهم 49.39 درصد، دام و طیور با سهم 27.28 درصد و زراعی با سهم 53.26 درصد است.
بنابر آمار اعلام شده از سازمان جهاد كشاورزي اصفهان، سهم استان در صادرات محصولات كشاورزي درشش ماهه اول سال جاری بیش 37 میلیون کیلوگرم و به ارزش 45 میلیون دلار بوده است.
بر اساس گزارش مدیریت تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان، این محصولات شامل 11 میلیون تن که شامل حیوانات زنده و محصولات حیوانی، یک میلیون و 349 هزار تن محصولات نباتی، 2 میلیون و 300 هزار تن صنایع غذایی و  یک میلیون و 300هزار تن  محصولات  صنایع تبدیلی و صنایع وابسته و بقیه شامل روغن های حیوانی و نباتی و ماشین آلات کشاورزی بوده است .
براساس این گزارش بیشترین حجم ارزش ارزی محصولات حیوانات زنده و محصولات حیوانی را شامل شده است. عمده محصولات صادراتی استان شامل قند و شکر ، محصولات لبنی، گوشت و احشاء و گلاب استحصالی از گل محمدی است.
همچنین استان اصفهان در مجموع از نظر وزنی نسبت زمان مشابه در سال گذشته 84 درصد و از نظر ارزش دلار، حدود 27 درصد رشد داشته است.
بیشترین این محصولات به کشورهای عراق، افغانستان، امارات و پاکستان صادر شده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مزیت های صادراتی کشاورزی استان، معتقد است: ایجاد و توسعه سردخانه های مرزی در مناطق آزاد اقتصادی زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی را فراهم می کند.
به گفته جباری وجود سردخانه های مرزی امکان ذخیره سازی محصولات برای صادرکنندگان در  مرز کشورهای هدف را  ایجاد می کند.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.