سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 16:05 - پنجشنبه 29 مهر 1395

یک متخصص زنان و زایمان:

بخور نخورهای داروهای آنفولانزا در دوران بارداری/ زنان باردار برای دریافت واکسن آنفولانزا اقدام کنند

دکتر علامه گفت: زنان باردار نگران مصرف آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین های تجویز شده توسط پزشک نباشند، چرا که پزشک آنتی بیوتیکی را برای آن ها تجویز می کند که برای جنین مشکلی ندارد.

زهرا علامه در گفتگویی درباره بهداشت بارداری و شرایط استفاده از داروهای آنفولانزا و سرماخوردگی برای زنان باردار در فصول سرد سال اظهار کرد: به همه خانم های باردار توصیه می شود تا حتما واکسن آنفولانزا که واکسن بی خطری برای آن ها و جنین است را برای پیشگیری از این بیماری در اسرع وقت دریافت کنند.

* خانم های باردار واکسن آنفولانزا را هر چه زودتر دریافت کنند

وی با تاکید بر اینکه واکسن آنفولانزا از ویروس های زنده ساخته نشده و خطری ایجاد نمی کند، افزود: برای تزریق این واکسن زمان مشخصی وجود ندارد و اینطور نیست که بگوییم حتما تا پایان مهرماه باید این اتفاق بیفتد اما خود زنان باردار هر چه زودتر این واکسن را دریافت کنند برایشان بهتر است و اگر زمان استفاده از آن دیر شود تنها اثر دارو کم خواهد شد.

* موارد مصرف یا منع مصرف برخی از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا در دوران بارداری

این متخصص زنان و زایمان در رابطه با مصرف داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا توسط زنان باردار و موارد منع مصرف برخی از داروها در دوران بارداری گفت: در ابتدا باید گفت که اگر خانمی به بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار شد حتما باید به پزشک خود مراجعه کند، گاهی این بیماری ها ویروسی هستند و گاهی خیر که اگر ویروسی بود پزشک برای او داروی مورد نیاز را تجویز می کند؛ گاهی نیز خانم باردار مبتلا به برونشیت (التهاب نایژه‌ها) شده که بنا به تشخیص پزشک برای او سفالوسپورین، پنی سیلین یا آموکسی سیلین تجویز می شود.

وی ادامه داد: اگر خانم بارداری مبتلا به سینوزیت باشد نیز معمولا برای او آموکسی سیلین تجویز می شود و اگر گلودرد چرکی داشت باید بنا به تشخیص پزشک از داروهای گروه پنی سیلین استفاده کند.

علامه بیان کرد: فراموش نشود که نباید هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک استفاده کرد و یک نسخه برای همه مناسب نیست چرا که بسیاری از بیماران وقتی عفونت تنفسی می گیرند گمان می کنند سرماخوردگی دارند و خودسرانه دارو مصرف می کنند در حالی که در بسیاری از موارد نیازی به دارو به ویژه داروهای قوی ندارد.

* مصرف آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین در دوران بارداری مشکلی را ایجاد نمی کند

وی تاکید کرد: در هر روی زنان باردار نگران مصرف آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین های تجویز شده توسط پزشک نباشند، چرا که پزشک آنتی بیوتیکی را برای آن ها تجویز می کند که برای جنین مشکلی ندارد.

* مصرف داروهای الکلی و هورمونی در سه ماهه اول بارداری ممنوع است

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: پزشکان در سه ماهه اول بارداری داروهای گروه کوتریموکسازول و جنتامایسین که الکلی هستند یا داروهایی مانند پروفن و مفنامیک اسید یا داروهای هورمونی را برای خانم ها تجویز نمی کنند و این داروها در این مدت ممنوعیت دارند اما در همین مدت می توانند از داروهای گروه سفالوسپورین و پنی سیلین استفاده کنند.

* شربت دیفن هیدرامین جایگزین قرص سرماخوردگی شود

وی در زمینه استفاده خانم های باردار از قرص های سرماخوردگی گفت: خانم های باردار به جای استفاده از قرص سرماخوردگی می توانند از شربت دیفن هیدرامین برای کاهش ترشحات بینی استفاده کنند.

* خانم های باردار از عوامل بیماری زا دوری کنند

علامه به همه خانم های باردار توصیه کرد: به خانم های باردار می گوییم که پیشگیری بهتر از درمان است و سعی کنند از عوامل بیماری زا دوری کنند، همواره دستان خود را با آب و صابون بشویند و برای بوسیدن افراد بیمار رودربایستی نکنند، در هنگام روبرو شدن با افراد بیمار از ماسک استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: سیستم ایمنی بدن یک خانم باردار در طول مدت بارداری ضعیف تر از قبل می شود بنا بر این اطرافیان نیز باید رعایت حال آن ها را کرده و اگر بیمار هستند با این خانم ها روبرو نشوند.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.