سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:30 - شنبه 12 بهمن 1392

استاندار اصفهان:

رشد بارگذاریها زاینده رود را کشت

استاندار اصفهان که نجات زاینده رود را یک طرح ملی میداند که کلید آن در دست شورای عالی آب کشور است،از ابلاغ طرحی خبر میدهد که مصوب این شوراست وبه زودی ابلاغ میشود.

به گزارش اصفهان شرق: زرگر پور با بیان اینکه طرح ساماندهی زاینده رود در پنج ماده در استان اصفهان تهیه و به پایتخت فرستاده شد گفت: این طرح در شورای عالی آب در هشت ماده مصوب و برای اجرا به زودی ابلاغ خواهدشد.

وی با تاکید بر این نکته که کاربری طرح یاد شده در زمان غیر خشکسالی است تصریح کرد: بستری فراهم شده است تا زاینده رود در مواقع پرآبی وشرایط نرمال یک رودخانه زنده و پویا باشد!

*هزینه ۳۰میلیاردی برای عبور از بحران
استاندار اصفهان با بازگشتی به عقب از زمان تحویل گرفتن صندلی مدیریت استان سخن میگوید. زمانیکه به گفته زرگرپور نه تنها سد زاینده رود بلکه چند سد  دیگر نیز خالی بود!

زرگرپور گفت: پیش بینی می شد که استان در آبان ماه با بحران آب آشامیدنی مواجه شود به همین دلیل با صرف هزینه ای ۳۰ میلیارد تومانی۱۰۰ حلقه چاه جدید در نقاط مناسب حفرو۲۰۰ حلقه چاه نیز اجاره شد.

وی ادامه داد: این زیر ساخت ایجاد شد تا اگر آب سد کیفیت لازم را نداشت، وضعیت شرب استان بحرانی نشود که خدا را شکر چنین اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: سرمایخه گذاری مناسبی انجام شده تا اگر اتفاق خاصی افتاد بتوان از این منابع برای شرب مردم سود جست.

*رشد بارگذاریها زاینده رود را کشت
زرگرپور که از زاینده رود به عنوان یک رود یاد نمیکند معتقد است که خشکیدنش تبعات روانی زیادی برای مردم شهر داشته چراکه تمدن اصفهان از این رود نشات گرفته است.

وی با بیان اینکه در طول دو دهه اخیر بارگذاری بر زاینده رود از ظرفیت آن خارج بوده است گفت: اصفهان استان خشکی است ومیزان بارش در ان از متوسط کشوری بسیار کمتر است که شرایط تغییر اقلیم نیز این مشکل را دو چندان کرده است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی۵میلیون نفر از ۴استان کشور از زاینده رودبرای شرب استفاده میکننند.

زرگرپور افزود: استقرار۱۰هزار واحد صنعتی در اصفهان، به غیر از پالایشگاه، نیروگاه،پتروشیمی وصنایع نظامی، سالیانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب از زاینده رود آب برداشت میکند.

به گفته نماینده عالی دولت در اصفهان، ۲۰۰ هزار اراضی مستعد کشاورزی استان،۵۰۰  میلیون مترمکعبوشرب ۵میلیون نفر۵۰۰ میلون مترمکعب برداشت سالیانه از این رودخانه را رقم میزند که در شرایط پرابی۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری به همراه دارد.

به گزارش صاحب نیوز، وی تصریح کرد: اگر به این شرایط خشکسالینیز اضافه شوداین کسری به۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

زرگرپور به مشکلات مدیریتی حاکم بر حوضه زاینده رود اشاره کرد وگفت: در طول سال های گذشته چندین مدیریت با سلیقه های مختلف بر این رودخانه اعمال شده که مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است.

او تاکید کرد که راهکار نجات زاینده رود استانی نبوده و با طرح ساماندهی که ابلاغ می شود می توان زاینده رود را نجات داد.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “رشد بارگذاریها زاینده رود را کشت”

  1. نیریمیز گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت همکار گرامی در صورت تمایل به تبادل لینک ما را لینک کنید و خبر دهید تا لینکتان کنیم.
    پایگاه خبری تحلیلی نیریمیز
    http://www.nirimiz.ir
    شهرستان نیر –اردبیل

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.