اصفهان شرق

خطر بیماری آب سیاه «دزد بینایی» را جدی بگیرید

کدخبر: 115737
1395/07/28 در ساعت 16:32

جراح و متخصص چشم در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق با بیان اینکه بیماری آب سیاه بسیار مرموزانه بینایی افراد را از بین می برد گفت:  این بیماری به دزد بینایی معروف شده و به د لیل پیشرفت نامحسوس آب سیاه و در نهایت از بین رفتن کامل بینایی لازم است افراد در معرض خطر نهایت دقت را به خرج دهند.

دکتر خسرو جدیدی اظهار کرد: در این بیماری پیشگیری نقش بسیار مهمتری نسبت به درمان دارد زیرا عدم رسیدگی به درمان می تواند آسیب جدی را به عصب چشم وارد کند.

وی افزود: آب‌سیاه یا گلوکوما‏ نوعی بیماری چشم است که در آن به علت افزایش شدید فشار مایع درون چشم، دید از بین می ‌‏رود و زیادی فشار داخل چشم منجر به تحلیل عصب بینایی و درپی آن کاهش بینایی می ‌شود.

متخصص چشم بیان کرد: از دست رفتن بینایی با محیط اطراف شبکیه آغاز می شود، به این معنا که ممکن است افراد تا زمانی که دید آنها کاملا تحلیل نرفته متوجه بروز هیچ نوع مشکلی نشوند.

این متخصص چشم اضافه کرد: اکثر مبتلایان به آب سیاه، نه نفر از هر 10 نفر می توانند شرایط خود را با قطره چشم یا داروهایی که فشار را در کره چشم کم می کند کنترل کنند، اما برخی از این درمانها بی تأثیر است و جراحی پس از آن ضروری است.

شایان ذکر است عوامل مستعد کننده بر حسب نوع بیماری شامل فشار بالای چشم، سن بالای 40 سال، سابقه فامیلی ابتلا به گلوکوم، نزدیک بینی، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و استفاده دراز مدت از کورتون ها می توانند فرد را مستعد ابتلا به آب سیاه کنند.

دکتر جدیدی افزود: سن بالا، سابقه فامیلی گلوکوم حاد،‌ دوربینی و استفاده از قطره های گشاد کننده مردمک می تواند فرد را مستعد ابتلا به آب سیاه زاویه بسته کند.

وی با توجه به این که شایع ترین نوع آب سیاه، آب سیاه زاویه باز است که تا مراحل پیشرفته بیماری نشانه ای ندارد، خاطرنشان کرد: تنها راه این که بدانیم آیا مبتلا به آب سیاه هستیم یا نه این است که تحت معاینه کامل چشم پزشکی قرار بگیریم، به ویژه افراد بالای 40 سال بهتر است سالانه تحت معاینه چشم پزشکی قرار گیرند.

نکته دیگر توجه داشتن به علائم آب سیاهو حاد یعنی تاری دید همراه درد چشم، قرمزی چشم، دیدن هاله اطراف نورها، سردرد و تهوع است تا در صورت بروز سریعا به چشم پزشک مراجعه شود.

خبرنگار: فرشته وکیلی

انتهای پیام/