سرویس: اجتماعی 16:07 - چهارشنبه 28 مهر 1395

متخصص طب اورژانس:

یادگیری اقدامات اورژانس سوختگی توسط عموم، مردم نیاز جامعه است

دکتر آرش صفایی گفت: بیشترین حوادث سوختگی منجر به سوختگی درجه یک می شود که با انجام اقدامات اولیه توسط اطرافیان، امکان توقف و درمان سریع آن بیشتر است.

متخصص طب اورژانس در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق با بیان اینکه شایع ترین نوع سوختگی، سوختگی درجه یک با درد فراوان است، گفت: هرچه درجات سوختگی بیشتر شود، درد ناشی از آن به دلیل آسیب دیدگی عصب ها کمتر است و عموم افراد می توانند در مواجه با سوختگی درجه یک، با اقدام پیشگیرانه مانع از تبدیل آن به درجه دو شوند.

دکتر آرش صفایی اظهار کرد: از آنجا كه بسیاری از خانواده‌ها نیز هنگام استفاده از كتری، سماور یا طبخ غذا نكات حفاظتی را رعایت نمی‌كنند و نسبت به اهمیت آن از نظر حفظ ایمنی كودكان بی‌توجهند، سوختگی با مایعات داغ 70 درصد سوختگی اطفال را در كشور تشكیل می‌دهد.

وی به رایج بودن روش‌های غیرعلمی، غیرموثر و حتی آسیب زننده از سوی والدین در زمان بروز سوختگی در فرزندانشان اشاره کرد و افزود: یكی از مهم‌ترین باورهای غلط رایج در میان خانواده‌ها استفاده از یخ در سوختگی‌های شدید است در صورتی كه یخ باعث می‌شود كه خونرسانی به بافت‌های پوست كم شود و سطح عملكرد بدن برای مقابله با التهابات كاهش یاید. به این ترتیب میزان آسیب به بافت‌های آسیب‌دیده نیز افزایش خواهد یافت. پس هرگز نباید پوست سوخته را با یخ خنك كرد، بلكه به جای آن می‌توان از آب سرد برای بهبود سوختگی درجه یک استفاده کرد.

این متخصص طب اورژانس بیان کرد: اقدامات صحیح اولیه از سوی عموم افراد در كاهش عوارض شدیدتر ناشی از سوختگی موثر است و مهم‌ترین مسأله آن است كه افراد با اقدامات اولیه صحیح مانع از بروز عفونت در ناحیه سوختگی شوند.

وی توصیه کرد: بر این اساس ابتدا باید لباس فرد مصدوم را در آورد ه و او را زیر دوش آب سرد قرار داد و از موادی چون یخ، سیب‌زمینی یا خمیر دندان برای كاهش سوزش و التهاب محل سوخته استفاده کرد.

به گفته دکتر صفایی نباید از از كرم، پماد یا لوسیون‌هایی كه مطابق موازین علمی تهیه نشده باشد، استفاده كرد. نكته بسیار مهم آن است كه در سوختگی‌های درجه یك سطحی در حد آفتاب سوختگی می‌توان از یخ استفاده كرد، اما در سوختگی‌های درجه 2 كه پوست تاول می‌زند، فقط باید از آب سرد بهره گرفت و یك باند استریل روی تاول گذاشت سپس آن را با پنبه و چسب پوشاند و هرگز نباید تاول‌ها را دستكاری كرد، زیرا بسرعت عفونت می‌كند.

خبرنگار: فرشته وکیلی

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.