اصفهان شرق

آیا پاییز فصل افسردگی است؟

کدخبر: 115704
1395/07/28 در ساعت 17:05

به گزارش اصفهان شرق، با توجه به اینکه در فصل پاییز قرار داریم بهتر است بدانیم این فصل دارای مزاج سرد و خشک بوده و برای افراد با مزاج گرم و تر، مناسب‌تر بوده و برای افراد با مزاج یا سوءمزاج سرد و خشک، مناسب نیست و می‌تواند موجب تشدید علائم و بروز برخی بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های سرد و خشک شود.

هاشمی‌حبیب‌آبادی با اشاره به اینکه برخی افراد به طبع دارای سوءمزاج سرد و خشک هستند و در همه فصول دچار اختلالات جسمانی و رفتاری می‌شوند، افزود: افرادی که از لحاظ روانی و جسمانی سالم و دارای مزاج سرد و خشک هستند خطری تهدید نمی‌کند اما با توجه به اینکه مزاج آنها با این فصل مشابه است، مستعد مواجهه با یک‌سری مشکلات و ناخوشنودی‌های سطحی در این فصل هستند.

وی خاطرنشان کرد: فصل پاییز اغلب در افراد با مزاج سرد و خشک باعث تشدید خشکی پوست، اگزما، خشک شدن مخاط بینی یا دهان، خونریزی‌های بینی و یا آلرژی‌های تنفسی از جمله عطسه، سرفه و مشکلات تنفسی می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: از بُعد روانشناسی بعضی افراد با تغییر فصل دچار اختلالات خلقی می‌شوند به همین علت شنیده می‌شود افرادی در فصل پاییز احساس ناخوشنودی می کنند اما در واقع افرادی که دارای افسردگی هستند بیماری‌شان در این فصل تشدید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تابش کم نورخورشید باعث ظهور افسردگی در افراد می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل پاییز تابش نور آفتاب نسبت به تابستان کمتر است بنابراین احتمال بروز افسردگی در بیماران با مزاج سرد و خشک افزایش می‌یابد.

هاشمی‌حبیب‌آبادی بیان کرد: در فصل پاییز باید مصرف غذاهایی با طبع سرد همچون حبوبات، گوشت گوساله، بادمجان، گوشت دودی، سوسیس و کالباس و غذاهای خشک مانند برنج و کباب بره کمتر و بیشتر غذاهای نیمه جامدی چون سوپ و آش مصرف شود.

وی به افرادی که دچار اگزما و خارش پوست شده‌اند توصیه کرد: از روغن کنجد برای نرم کردن پوست و روغن بادام برای چرب کردن بینی استفاده کنند همچنین بهتر است افراد برای جلوگیری از سرماخوردگی و مرطوب کردن هوا دستگاه بخور را در محل کار یا منزل قرار دهند.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه کدو دارای طبع مرطوب و سرد است، یادآور شد: کدو برای سرماخوردگی و گرفتگی صدا بسیار مفید بوده و بهتر است مقداری ادویه، دارچین یا زعفران به کدو اضافه شود تا سردی آن رفع شود.

وی با اشاره به اینکه پوشش گرم می‌تواند از بروز ناخوشنودی‌ها جلوگیری کند، اضافه کرد: عطرهایی که دارای طبع گرم هستند مانند عطر گل‌محمدی و بهارنارنج تأثیر بسیار خوبی بر روح و روان فرد در این فصل می‌گذارد.

هاشمی‌حبیب‌آبادی در پایان گفت: بهتر است افراد طی ساعاتی از روز عطر را جلوی بینی گرفته و استشمام کنند و یا مقداری از عطر را هنگام خواب به بالشت خود بزنند.

انتهای پیام/خبرفارسی