سرویس: اجتماعی 09:25 - دوشنبه 26 مهر 1395

آنچه در کارگروه سلامت اصفهان گذشت؛

تحول نظام سلامت اصفهان/ ورود فرماندار به میدان مبارزه با بیماری ها

ششمین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی اصفهان با حضور مسئولین فرمانداری اصفهان، مرکز بهداشت اصفهان و نمایندگان دستگاه های مختلف در فرمانداری این کلانشهر برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق، ششمین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی اصفهان با حضور مسئولان فرمانداری اصفهان، مرکز بهداشت اصفهان و نمایندگان دستگاه های مختلف در فرمانداری این کلانشهر برگزار شد.

رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در ابتدای این جلسه یک خبر خوش به نمایندگان دستگاه های مختلف و همچنین مردم داد و گفت: مراکز خدمات جامع سلامت که باید از سال 69 کار خود را به طور جدی آغاز می کردند به فضل الهی در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت از یکم آبان ماه در اصفهان برنامه های خود را پیاده می کنند.

حمید ترک زاده افزود: در حال حاضر نیروها در حال آموزش دادن هستند و کارشناس هایی مانند روانشناس و تغذیه که تاکنون فقط در بیمارستان ها بودند از این پس در این مراکز مستقر خواهند شد.

* سل، قدیمی ترین و شایع ترین بیماری عفونی

تشخیص به هنگام بیماری سل یکی از محورهای صحبت مسئولان دستگاه های دولتی در کارگروه سلامت بود و در همین رابطه مسئول واحد مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت شماره یک اصفهان گفت: یکی از شایع ترین و قدیمی ترین بیماری های عفونی بیماری سل است که متأسفانه در کشور ما هم شیوع پیدا کرده است.

مسئول واحد مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت اصفهان اطلاعاتی را در زمینه بیماری ها ارائه و تقاضای مرکز بهداشت از دستگاه های مختلف را عنوان کرد.

طلایی در این رابطه گفت: در دنیا سالانه یک میلیون و 500هزار نفر بخاطر سل جان خود را از دست می دهند که این رقم قابل توجهی است و در کنار این اتفاق، دو میلیارد فرد مبتلا به بیماری سل در دنیا در حال زندگی کردن هستند و متأسفانه کشور ما هم درگیر این بیماری است به طوری که در سال گذشته 9 هزار و 915 نفر بیمار مبتلا به سل در آمارهای بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت ثبت شده بود.

این مسئول ادامه داد: میانگین نموداری این بیماری بیانگر این است که از هر چهار فرد مبتلا به سل، یک نفر شناسائی می شود و همچنین از هر دو نفر یک نفر یک نفر بهبود پیدا می کند.

* نقش مفید نیروی انتظامی در مهار بیماری ها

طلایی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش می تواند با همکاری مجموعه علوم پزشکی آموزش های خوبی را برای دانش آموزان بگذارد و باعث شود آموزش ها از سنین ابتدایی فرد ارائه گردد تا سطح سواد سلامت مردم ارتقاء پیدا کند.

مسئول واحد مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت اصفهان هم در بیان طرحی از نیروی انتظامی خواست زمانی که مهاجران در حال درمان هستند اجازه ندهند به کشور خود بازگردند و همچنین در ادامه بحث اتباع خارجی بیان داشت: اداره اتباع و امور خارجه می تواند به طور دقیق مهاجران را از نظر این بیماری کنترل، کارت سلامت صادر و آن ها را سالانه تمدید کند و غربالگری خوبی انجام دهد؛ در واقع این همان کاری است جامعه المصطفی هم اکنون انجام می دهد و نتیحه خوبی هم داشته است.

به عقیده این مسئول دامپزشکی و جهاد کشاورزی هم باید دام ها و محصولات دامی را به دقت کنترل کنند چرا که شیر دام می تواند سل را به انسان منتقل کند.

در کنار این دستگاه ها، شهرداری و صداوسیما هم متولیان آگاه سازی در این زمینه معرفی شدند که به دستور فرماندار، نقش هر دستگاه به وی ابلاغ خواهد شد.:

نماینده دامپزشکی در بیان توضیح سؤالی که از سوی فرماندار مطرح شد گفت: کلیه گاوداری های دارای تجمیع دامی تحت پوشش مبارزه با بیماری سل قرار دارند.

رحمانی از عملکرد دامپزشکی هم دفاع کرد و ادامه داد: دام های استان در طول سال حدود 70 هزار نوبت تست های بیماری سل را تجربه می کنند که در این بین هر گاوداری باید حداقل یک بار در سال این کار را انجام بدهد و موارد مشکوک تحت معاینات دقیق قرار می گیرند.

بیماری آنفولانزا محور بعدی تصمیمات این کارگروه قرار گرفت و مجدداً مسئول واحد مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در مقام ارائه توضیحات لازم قرار گرفت و گفت: وزارت بهداشت با اینکه متولی امر سلامت در جامعه است اما به تنهایی نمی تواند در برابر بیماری هایی مانند آنفولانزا مبارزه کند و این تلاشی است که همه دستگاه ها باید در آن نقش داشته باشند.

* دام و دامپزشکی، درگیر مشمشه

بیماری مشمشه از آن دسته بیماری هایی است که دام های اصفهانی درگیرش هستند و اهمیت موضوع اعضای کارگروه را بر آن داشت تا پیرامون این موضوع چاره ای بیاندیشند.

رحمانی پیرامون این مسئله گفت: درمان مشمشه بسیار مشکل است و این موضوع اهمیت بیماری را دو چندان می کند.

نماینده سازمان دامپزشکی استان ادامه داد: مشمشه هم مانند سیاه زخم از آن دسته از بیماری هاست که می توان به عنوان یک سلاح بیولوژیک به کار گرفته شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اسب یکی از دام هایی است که مستعد ابتلا به این بیماری است و از همین رو در شش ماه اول سال جاری 250 رأس اسب مورد تست های دامپزشکی قرار گرفت.

عضو کارگروه امنیت قضایی خاطرنشان کرد: هنوز برای مشمشه هیچ واکسنی تولید نشده و تنها از طریق تزریق آمپول خاص زیر چشم اسب قابل شناسایی است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در رابطه با این بیماری نبود مکان مناسب برای دفن اسب های مبتلاست.

دکتر رحمانی ادامه داد: به خاطر علائم خود و ترشحات و آلودگی هایی که دارد به این نام شهرت دارد چراکه مکان مناسبی از لحاظ بهداشتی در اختیار نداریم و مجبوریم در مکان هایی دفن کنیم که برای صاحب دام بار مالی دارد.

در پایان فرماندار اصفهان پوشش بهداشتی درمانی جمعیت زائران اربعین و همچنین تهیه بسته قوی آموزشی برای دانش آموزان را از دستگاه های متولی خواستار شد.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.