سرویس: اخبار شهرستان 21:03 - یکشنبه 25 مهر 1395

در کویر شرق اصفهان چه می گذرد؛

محمدآباد جرقويه، شهري از دوران قاجاريه با فريادهايي در گلو مانده

چرا محمدآباد جرقويه شهرستاني که در ۶۵ کيلومتري جنوب شرقي شهر اصفهان قرار دارد و مي‌تواند با وجود پتانسيل‌هايي که در دل خود دارد تبديل به يک قطب گردشگري موفق باشد چنين مظلوم واقع شده؟

به گزارش اصفهان شرق، به همت انجمن صنفي روزنامه‌نگاران و نويسندگان استان اصفهان و با همکاري شهردار محمدآباد جرقويه مهندس نصر مهر ماه سال جاري، جمعي از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به منظور آشنايي با پتانسيل گردشگري اين شهرستان بار سفر بستند تا در يک سفر نيم روزه ضمن بازديد از اين شهر بکر و زيبا از نزديک با مردم متدين اين شهر، آداب و رسوم و از همه مهم‌تر مشکلات موجودشان باخبر شوند.

در ابتدا اعضاء از قلعه قديمي شهر بازديد نمودند. اين قلعه به مساحت حدود ۷۰۰ مترمربع در بافت قديمي شهر و به جامانده از دوران زنديه و قاجاريه با حصاري به ارتفاع ۷ متر داراي ۸ برج نگهباني که ۴ برج آن مرمت شده بود، اتاق‌هاي تودرتو با طاق‌هاي ضربي مخصوص مناطق کويري و اتاق‌هاي سه دري و پنج دري همراه با اشياء قديمي به جا مانده، عکس‌هاي سياه و سفيد و ابزار کاري که به طور معمول در زندگي روزانه از آن استفاده مي‌شده به تنهايي کافي بود که در يک چشم بر هم زدن تو را به عمق تاريخ به سفر ببرد.

کلباسي مدير روابط عمومي محمدآباد جرقويه درخصوص يکي از خانه‌هاي معروف داخل قلعه به نام خانه سرهنگ که توسط اداره کل ميراث فرهنگي و با مشارکت شهرداري تبديل به موزه شده مي‌گويد اين خانه پس از مرمت کامل در دوم تيرماه سال ۱۳۹۳ و با حضور معاون محترم رئيس جمهور با عنوان موزه مردم شناسي شهر محمدآباد افتتاح و با شماره ۱۴۲۲۱ در فهرست آثار ملي ثبت گرديد.

وي در طي بازديد خبرنگاران از حمام قديمي اين شهر، خانه قديمي معتمدي‌ها، عمارت باغ مير و مسجد جامع گفت: مردم اين شهر بسيار متدين و بافرهنگ هستند و اگر در تک تک اين کوچه‌ها نگاه کنيد خانه‌هاي تاريخي بسياري را خواهيد ديد که چنانچه مسئولين همت کنند مي‌توانند اين شهر را به يکي از جاذبه‌هاي مهم گردشگري استان تبديل نمايند. وي اضافه نمود: مهندس نصر شهردار محمدآباد براي زدودن گرد و غبار تاريخ از چهره اين شهر خدمات بسياري انجام داده و جا دارد بنده به نمايندگي مردم در همين جا از ايشان تشکر کنم.

بعد از صرف ميان وعده به سمت مسجد جامع محمدآباد در مرکز شهر معروف به مسجد ميرپنج مي‌رويم قدمت اين مسجد به ۱۵۰ سال قبل مي‌رسد، سبک معماري آن در نوع خود بي‌نظير است، ارتفاع گنبدها به ۱۳ متر مي‌رسد که در زير آن دو کتيبه سنگي که مقتضيات مسجد را بيان مي‌کند به چشم مي‌خورد، دو شبستان زمستانه و تابستانه دارد که داراي ۲۴ عدد ستون سنگي است اين بنا نيز جزء آثار ملي ثبت شده است. وقت نماز است و صداي الله اکبر مؤذن روح و جان آدمي را نوازش مي‌دهد. احساس سبکي و خوشحالي مي‌کنم از اينکه هنوز اين ستون‌ها بعد از ۱۵۰ سال اينچنين قد برافراشته در زير سقف‌هاي ستبر انسان‌هاي متدين بسياري را در دل خود ميزبان هستند، اي کاش آنها هم مي‌توانستند سخن بگويند از کجا مي‌دانيم شايد بسيار بودند انسان‌هايي که با دل‌هاي شکسته به آنها تکيه کرده و دست‌هايي که در اين مکان براي راز و نياز بلند شده و خداوند به درخواستشان لبيک گفته است.

منتظر مي‌مانيم تا نماز جماعت تمام شود، رسالت قلمم ايجاب مي‌کند حال که اين جائيم ناگفته‌هاي اين مردم را از زبان معتمدين اين شهر به رشته تحرير درآورم.

img_0165

حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيدحسن هاشمي و حجت‌الاسلام حسين طباطبايي ضمن خيرمقدم به جمع خبرنگاران ما را به داخل مسجد دعوت مي‌کند از او در مورد اصلي‌ترين مشکلات مردم اين منطقه مي‌پرسيم وي با اشاره به اين موضوع که محمدآباد در کرانه‌هاي کوير مرکزي ايران قرار گرفته و داراي آب و هواي خشک و نيمه‌بياباني است مي‌گويد: کمبود آب، کشاورزي اين منطقه را دچار مشکل جدي نموده اما عمده‌ترين مشکل ما بيکاري مردم به خصوص جوانان ماست. حاج سيدحسن هاشمي اضافه مي‌کند مردم اين شهر از دست مسئوليني که کاري از دستشان برمي‌آيد اما انجام نمي‌دهند دلگيرند. ما توقع داريم که مسئولين فقط در موقع انتخابات به اين شهر سرنزنند و بعد از انتخاباتشان هم به مشکلات مردم ما رسيدگي نمايند، اين شهر با داشتن جوان‌هاي متدين و فداکار فاقد يک مکان فرهنگي، تفريحي، يک دانشگاه يا يک ورزشگاه است ما بارها و بارها براي رسيدگي به اين مشکل به بسياري از مسئولين مراجعه نموده‌ايم اما بي‌فايده بوده و در همين جا از شما مي‌خواهم که صداي مردم انقلابي و متدين شهر محمدآباد را به گوش مسئولين برسانيد شايد که گره‌گشاي اوضاع سخت مردم اين شهر باشد.

حاج سيدحسن هاشمي در پاسخ به سؤالا خبرنگار ما در مورد توجه به ترميم آثار باستاني اين منطقه جهت زمينه‌سازي پتانسيل گردشگري و نقش آن در اقتصاد مردم اين شهر مي‌گويد: قطعاً چنانچه به اين امر مهم توجه شود بسياري از مشکلات مردم ما حل خواهد شد، توجه به مبحث کشاورزي به صورت گلخانه‌اي و حضور سرمايه‌گذاران بخش خصوصي جهت همکاري مي‌تواند از خارج شدن نيروي جوان از اين منطقه جلوگيري نموده و شادي و پويايي را به اين شهر بازگرداند.

سيدافضل ميرحاج رئيس شوراي شهر محمدآباد نيز گلايه‌هاي بسيار دارد و مي‌گويد به دليل مشکلات آب ديگر کاشت محصول براي کشاورزان مقرون به صرفه نيست، متأسفانه شهرداري و شوراي شهر بودجه لازم را براي رسيدگي به امور شهر و شهروندان را ندارند حدود ۲ سال است که ساختمان سازي در رکود به سر مي‌برد، نبود اشتغال جوانان را در امر ازدواج دچار مشکل جدي نموده در دولت قبل به هر جواني جهت خريد يک قطعه زمين ۲۰۰ متري به ازاي يک وام دوميليوني با سود بسيار کم براي شروع زندگي اهدا مي‌شد اما متأسفانه اکنون چنين نيست. در صورتيکه همين الان ما ۲۳۰ قطعه زمين در مسکن و شهرسازي موجود داريم که مي‌توانيم با آن گره گشاي حداقل مشکل مسکن جوانان باشيم. يک جوان بيکار نمي‌تواند وام ۱۸ درصد بگيرد و ۲۰ ميليوني را ۴۰ ميليون بازپرداخت کند، شهر محمدآباد فاقد يک مصلاي نماز جمعه، زمين چمن و استخر مي‌باشد حتي تنها پيست موتورسواري که باعث نشاط جوانان ما بود به بهانه‌هاي مختلف تعطيل شد، لازم به ذکر است بگويم حدود ۳۰ سال پيش در ۹ کيلومتري محمدآباد و به کمک مردم و شوراي شهر ۲ حلقه چاه حفر شد که هر کدام پنج اينچ آب دارد و پمپ‌هاي آن را با کمک مردم خريديم اما به دليل بي‌تدبيري شوراي آن زمان چاه‌هاي آب را آب و فاضلاب در حيطه خود گرفت حال که مي‌گوييم براي آبياري فضاي سبز شهر مي‌خواهيم از همين آب استفاده کنيم مي‌گويند بايد سالي ۵۰ ميليون پول بدهيد در صورتي که اين چاه‌ها حق مردم است و مي‌بايست در خدمت مردم باشد، فضاي سبزي که ريه‌هاي شهر محسوب مي‌شود مي‌تواند مکاني براي آسايش مردم باشد به بهانه‌هاي مختلف از مردم اين شهر دريغ شده و من اميدوارم مسئولين به جد به اين موضوع رسيدگي نمايند. ناخودآگاه به ياد سخنان شهردار اصفهان دکتر جمالي‌نژاد در ديدار با رئيس خبرگزاري نوتيکس مکزيک افتادم که بيان داشتند دانشوري و صنعت گردشگري مهم‌ترين محورهاي توسعه کلان شهر اصفهان است پس چرا يک بام و دو هوا؟

سؤال اين است چرا محمدآباد جرقويه شهرستاني که در ۶۵ کيلومتري جنوب شرقي شهر اصفهان قرار دارد و مي‌تواند با وجود پتانسيل‌هايي که در دل خود دارد تبديل به يک قطب گردشگري موفق باشد چنين مظلوم واقع شده؟ چرا جوانان جرقويه را فراموش کرده‌ايم؟ چرا مردم متدين اين شهر را فقط زماني که مي‌خواهيم کانديد شويم مي‌بينيم؟ آنها هم در پاي صندوق‌هاي رأي به مسئولين ما رأي اعتماد دادند و بر گردنشان حقي دارند، و مسئولين در برابر آنها دِيني، اي کاش بگويند که براي آنها چه کرده‌اند، بادگيرهاي بلند عمارت باغ مير که در نوع خود بي‌نظيرند سال‌هاست که زمزمه مردم شهر محمدآباد را براي توجه بيشتر مسئولين فرياد مي‌زنند به اميد همياري مسئولين و ايراني آبادتر و توجه بيشتر به سرمايه‌هاي اين مرز و بوم يعني جوانان پاک و غيور اين مملکت.

انتهای پیام/ شهرداری محمد آباد

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.