اصفهان شرق

هرند حسینیه بزرگ اصفهان/ شال زنان، روایت همدردی به سبک مردم عاشق اهل بیت

کدخبر: 115427
1395/07/24 در ساعت 16:32

به گزارش اصفهان شرق، با آغاز ماه محرم، آنچه برای همگان جذاب تر به نظر می رسد، سنت هایی است که در برخی شهرها دست به دست می چرخد و نگاه هر فردی را به خود جلب می کند. مراسم عزاداری ماه محرم در شهر هرند به دهه اول خلاصه نمی شود و تا اخر ماه صفر و برگزاری همایش کشوری رضویون ادامه دارد. همه مردم در سراسر نقاط کشور، دارالمومنین شرق اصفهان را به خوبی می شناسند و ارادت خاصی به این شهر و مردم متدین هرندی دارند.

شهر هرند سابقه خوبی را به خود اختصاص داده و از ابتدا زادگاه انسان های بزرگ بوده و است. مردم این شهر از قدیم به مذهب و اندیشه ناب اسلامی اهمیت بسیاری داشته و اوج مراسم های معنوی را در کوچه پس کوچه ها و تکیه های شهر به خوبی به یاد می آوردند.

پیر غلامانی که شال عزای اباعبدالله را به گردن می اندازند تا کودکانی که بیمه حضرت می شوند؛ همه و همه روایت عاشقی برای اهل بیت را در کارنامه درخشان این شهر به ثبت رساندند.

*هرند حسینیه بزرگ اصفهان

معتمد محل در گفتگو با اصفهان شرق از دسته جات عزاداری این شهر به خوبی یاد کرد و گفت: پیر، جوان و نوجوان در هرند هر سه لباس سیاه برای سرور شهیدان عالم به تن می کنند و خانه ای در هرند نیست که عزادار شهادت امام حسین(ع) نباشد و این نشان بزرگ راهیابی مذهب و فرهنگ اهل بیت به منازل هر شهروند هرندی است.

وی با اشاره به فرمایش گهربار آیت الله مظاهری در خصوص عزاداری این شهر اظهار کرد: هرند طبق فرمایش گهربار رئیس حوزه علمیه اصفهان، حسینیه بزرگ در اصفهان است و قطعا اتحاد و حضور جوان ها در کنار معتمدین محل در برگزاری مراسم های گسترده و باشکوه این امر مهم را به وضوح نشان می دهد.

معتمد شهر ارتباط جوانان با هیئت های شهر را بسیار خوب عنوان کرد و افزود: به برکت جلسات مذهبی در داخل شهر، جوان های هرندی بیمه هستند و قطعا مفید بودن جلسات محرم و صفر، نقطه مقابل تهاجمات فرهنگی غربی است.

وی تصریح کرد: یکی از کارهای مهم در شهر هرند، حضور جوانان در کنار پیران است و رمز موفقیت جلسات هرند، بها دادن به این قشر و حضور در کنار افراد معتمد و هیئت امنای قدیمی شهر است.

photo_2016-10-14_19-11-47

*بد حجابی در هرند در حد صفر است

حجاب دختران و زنان هرندی و ارزش دادن به چادر توسط مادران این شهر، یکی از نقاط مثبت در بین جوانان و قدیمی های هرند است که برگرفته از اعتقاد راسخ مردم به مذهب می توان مد نظر قرار گیرد.

به یقین ارتباط قوی جوانان با مجالس اهل بیت، می تواند یکی از عوامل موثر در جذب کودکان به شمار رود و می طلبد مسئولان، این نام زیبای شهر را برای همیشه به نسل های بعد انتقال دهند.

*نذری اهل محل برای مسافران

مردم فرهیخته شهر هرند در اقصی نقاط کشور حضور داشته و با شروع ماه محرم به شهر مادری خود باز می گردند و در این بین، رسم زیبای شهروندان هرندی و پخت آش نذری برای سلامتی امام زمان(عج) و مسافران، از نقاط مثبت مردمان این شهر است.

*روایتی از مراسم سنتی « یاران عزا کیست »

یاران عزا عبارت است از خواندن هم آوای اشعار سوزناک و دردناک محتشم کاشانی در شب دهم محرم به منظور همدردی با مصائب سیدالشهدا(ع) و مردم به صورت جمعی در این مراسم شرکت می کنند.

عزاداران حسینی هرند، در شب دهم محرم هر سال در حالیکه چراغ های روشن در دست دارند در دو دسته منظم (زار و عموم) سازماندهی می شوند و پس از ترک بند محتشم که توسط زار جلو خوانده می شود، دسته دوم در حالیکه در دو ردیف منظم و موازی ایستاده اند این بیت را با حالت اندوه و چشمانی پر از اشک تکرار می کنند:

یاران عزای کیست که دردشت کربلا

ماتم نشین محمد و صاحب عزا خداست

*****

هنگام خواندن مصرع دوم این بیت، عزاداران می نشینند و کمی مکث کرده و دوباه می ایستند و با عبور از کوچه پس کوچه های شهر، وارد حسینیه می شوند.

در شب عاشورا بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء و پذیرایی از عزاداران هیئت مرکزی هرند، مردم به طرف حسینیه چهارده معصوم(ع) حرکت کرده و در آن حسینیه به عزاداری می پردازند و سپس هیئت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به طرف بیت الحسین(ع) حرکت خواهد کرد.

*****

مراسم یاران عزا از مراسمات سنتی و بسیار سوزناک شهر هرند است و از نقاط مختلف کشور برای حضور در این مراسم بسیار باشکوه و سوزناک به بیت الحسین(ع) آمده و در مصائب امام حسین(ع) به عزاداری می پردازند.

*دوره در هرند

این عزاداری سنتی از اول تا روز نهم محرم، بعد از ظهرها به مدت نه روز برگزار می شود که هیئت مرکزی هرند از بیت الحسین(ع) به طرف حسینیه چهارده معصوم(ع) حرکت می کند و پس از استقرار در حسینیه و عزاداری و سینه زنی دوباره از همان مسیر به بیت الحسین(ع) باز می گردد.

پشت سر دسته اول، هیئت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از حسینیه چهارده معصوم(ع) به طرف بیت الحسین(ع) حرکت و پس از استقرار در بیت الحسین(ع) همان مراسم را اجرا می کند.

مراسم دوره به این صورت است که در جلو هیئت؛ پرچم، نخل و علامت همراه با نواخته شدن دهل و سنج به حرکت در می آیند و بزرگان با در دست داشتن شال سیاه عزا که به گونه منظم بالا و پایین می آورند، اشعاری را در رثای امام حسین(ع) قرائت می کنند.

دسته جلو زار نامیده می شود و معمولا از افراد ریش سفید و مسن تر و یا علمای شهر تشکیل خواهد شد.

dscn0164

*اجتماع عاشورایان در هرند

این اجتماع بزرگ در عصر عاشورا در بین هیئت های مذهبی این شهر برگزار می شود. مردم از سراسر کشور در این مراسم حضور یافته و اجتماع باشکوهی را در آستان امامزاده اسحاق(ع) شهر هرند شکل می دهند.

 

*همایش بزرگ رضویون هرند

همایش بزرگ رضویون شهر هرند همه ساله با حضور هزاران نفر از عاشقان علی بن موسی الرضا(ع) در حسینیه بزرگ ایران( شهر هرند) با شکوه وصف نشدنی برگزار شد.

امامزاده اسحاق(ع) همانند هر سال، مملو از هیئت های عظیم شرق اصفهان بود. هرند امسال، مشابه با هر سال، در روز آخر صفر خوش درخشید.

دراین همایش، حضور بیش از ۱۳۰هیئت مذهبی پیش بینی می شود.

 

انتهای پیام/ش