سرویس: تولیدی » خبر پوششی 19:29 - جمعه 11 بهمن 1392

امام جمعه هرند:

خانه هایی که از اعتکاف در مسجد النبی بهتر است

حجت الاسلام والمسلمین اصل حسینی امام جمعه هرند در خطبه اول نماز جمعه امروز به مسئله ازدواج پرداخت وگفت: همه ی ما باید در راستای ازدواج آسان قدم برداریم و از مسائل و مشکلات که پیش می آید دوری کنیم.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از هرند: حجت الاسلام سید مهدی اصل حسینی در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به موضوع مهمی که امروزه می بایست به آن توجه شود اظهار نمود: حضرت رسول می فرمایند: ازدواج ازسنت های من است و هر کس از ازدواج دوری کند از من نیست و باز در روایتی دیگر از حضرت محمد(ص) آمده که هر زمانی جوانی ازدواج می کند، شیطان فریاد می زند که این جوان دینش را از دست بُرد من در امان داشت.

آداب و رسوم غلط

وی افزود: پدران و مادران باید به امر ازدواج توجه کنند که  تا دین جوانشان محفوظ بماند ولی آداب و رسوم غلط در جامعه ما باعث شده که سنت حسنه و الهی ازدواج تأخیر بیافتد و ما که اعتقاد داریم که ازدواج این همه خواص و برکات دارد و جامعه را از شر شیطان ها و ایمان و دین جوانان ما حفظ می کند، چرا اهتمام به امر ازدواج نمی دهیم.

امام جمعه هرند در ادامه به علل تأخیر ازدواج در جامعه پرداخت و گفت: می بینیم که مهریه ها را سنگین می گیرند و می گویند که مهریه سنگین ضامن  دوام زندگی است، این اشتباه است و این طور نیست. شما به دادگاهها مراجعه کنید که می بینید که بستن مهر سنگین ضامن زندگی آنها نبوده و بعضی دیگر می گویند که مهریه شخصیت می آورد ولی مهریه سنگین باعث شخصیت دادن به دختر خانم ها و خانواده او نیست. در زمانی مهریه دختران پادشاه ها و فرمانروایان میلیون ها درهم و دیناربوده است، ولی مهریه حضرت زهر(س)که الگوی دختران ماهستند، 500درهم بوده  که این بسیار کم است.

 

جهیزیه و عدم تبعیت از جهیزیه حضرت زهرا(س)

ایشان اشاره به جهیزیه حضرت زهرا (س) کرد و گفت: دادن این  مقدار جهیزیه در منطقه ما، آداب ورسوم  درستی نیست. بعضی از خانواده های ما فکر می کنند که در زمان حضرت زهرا(س) امکانات نبوده است ولی درآن زمان دختر خسرو پرویز روی تخت طلا می خوابیده است و بعضی مردم در ظروف طلا غذا می خوردند و جهیزیه های سنگین و زیادی می دانند. نبی اکرم اسلام است و این ائمه طاهرین(علیها السلام) هستند که اساس دین راتعیین کرده اند ولی ما در امر ازدواج در راه رسول اکرم(ص) و ائمه طاهرین قدم بر نمی داریم و آبروها را در جهیزیه ها می بینیم .

مهریه های سنگین

شخصیت ها را در مهریه های سنگین دانسته و این طور شده که جوان ها آمده اند و می گویند در ازدواج کردن مشکل دارند و در مناطق دیگر کشور جوان با اجاره کردن یک خانه  زندگی راشروع می کنند ولی در منطقه ما اینچنین نیست وحتما باید پسر خانه ازخودش داشته باشد.

خطیب نماز جمعه هرند با اشاره به صفا و صمیمیت در زندگی جوانان خاطر نشان کرد: باید زندگی با صفا وصمیمیت  ونداری شروع بشود تا زمانی که خدا نعمتی به او داد، قدرش را بداند، وقتی پدر و مادر تمام امکانات را برای آنها فراهم کردند دیگر زندگی برای آنها لذتی ندارد و توقعات و سطح تجملات آنها بالا می رود.

گاهی هم زندگی ها صورت می گیرد اما موفق نیست، که علت آن است که به اساس دینی در امر ازدواج توجه نمی کنند و آداب همسر داری را نمی دانند چرا که قبل از ازدواج هیچ دوره ای نمی بینند و در خانه مادران دختران خود را و پدران پسرهای خودشان را آموزش نمی دهند و سختی ها زندگی را به آنها  نمی گویند و آنها را آماده برای امر ازدواج نمی کنند.

رد کردن خواستگارها بدون دلیل

امام جمعه در پایان به یکی از مشکلات مهم دیگر در امر ازدواج اشاره و بیان نمود: رد کردن خواستگارها بدون دلیل در فردای قیامت پاسخ شرعی می خواهد و با جوانی که از لحاظ اخلاقی و دینی و اسلامی شرایط لازم را دارد موافقت کنید. پدران باید در زندگی هدایتگر زندگی دخترها و پسرهای خود باشند ومخرب زندگی آنها قرار نگیرند.
اقایان هم در زندگی فقط به مسائل اقتصادی زندگی توجه نکنند و مسائل عاطفی زندگی را هم مد نظر داشته باشند و حضرت رسول می فرمایند  که اگر پدر خانواده بین زن و بچه های خود نشست و با خوشرفتاری با آنها برخورد کرد بهتر است از اعتکاف در مسجد النبی می باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.