سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 17:00 - پنجشنبه 22 مهر 1395

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی:

فکر نمی کنم با این وضعیت رکود به کسی خمس تعلق بگیرد

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی خطاب به عزاداران حسینی گفت: باید به خمس اهمیت داد اما فکر نمی‌کنم درآمدی داشته باشید که به شما خمس تعلق بگیرید چرا که وضعیت اقتصادی و درآمد مردم راکد است.

به گزارش اصفهان شرق،  رئیس ستاد اقامه نماز کشور شامگاه چهارشنبه مصادف با شام غریبان شهدای بلاکر در حسینیه هیئت نخل حسینی کاشان خطاب به عزاداران حسینی گفت: باید به خمس اهمیت داد اما فکر نمی‌کنم درآمدی داشته باشید که به شما خمس تعلق بگیرید چرا که وضعیت اقتصادی و درآمد مردم راکد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی ضمن اشاره به روایتی از امام جواد (ع) که اگر کسی خمس بدهد من ضامنم که از مال او کم نشود، تصریح کرد: طبق روایات اسلامی اگر کسی پول حقی را نپردازد خداوند او را مجبور می‌کند که دو برابر آن را در مسیر باطل خرج کند.

وی بر اهمیت نماز تاکید کرد و در این رابطه گفت: امام حسین (ع) در ظهر عاشورا دو رکعت نماز خواند که کل آن ۳۵ کلمه می‌شود اما برای این دو رکعت نماز ۳۰ تیر خورد بنابراین باید نماز را اصل قرار بدهیم.

قرائتی افزود: اولین چیزی که خطاب به امام حسین (ع) می‌گوییم این است که «اشهد انک قد اقمت الصلوه» یعنی شهادت می‌دهیم تو نماز را برپا کردی و جهاد و سایر مسائل را بعد از نماز ذکر می‌آوریم پس چیزی که در ظهر عاشورا اهمیت دارد نماز است نه دسته سینه‌زنی.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه خداوند در قرآن فرموده که ما به انسان از علم جز به مقدار کمی عطا نکرده‌ایم بیان کرد: امروزه دیگر لیسانس سواد نیست و از طرفی متاسفانه بعضی از دخترهای لیسانسه ما مدرک را ملاک قرار داده و می‌گویند ما با کمتر از فوق لیسانس ازدواج نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: آنچه باید در ازدواج ملاک قرار گیرد اخلاق، دین و انصاف است چرا که همه ما خیلی‌ها را سراغ داریم که مدرک بالا دارند اما زندگی خوبی ندارند و بر عکس کسانی هستند که سواد بالایی ندارند اما زندگی شیرینی دارند.

به گفته حجت الاسلام قرائتی معضل مهم جامعه ما این است که چیزهای بی‌اهمیت جای امور با اهمیت را گرفته است برای مثال جواب رد به داماد می‌دهند چون دو تا از دندان‌هایش روی هم افتاده و یا اینکه هفت سانتی‌متر کوچک‌تر است اما سایر کمالات او را توجه نمی‌کنند.

وی فضای مجازی را همچون آبکش توصیف کرد که هر چه در آب بزنیم آبی در آن نمی‌ماند و پس از ساعت‌ها گشت و گذار در فضای مجازی چیزی برای انسان به جا نمی‌ماند و در ادامه تاکید کرد: یکی از چیزهایی که در قیامت سوال می‌شود عمر است که در چه راهی مصرف کرده‌ایم.

قرائتی تصریح کرد: آمریکا هیچ‌گاه در فضای مجازی فرمول علمی برای جوانان ما نمی‌گذارد بلکه عکس‌های مستهجن می‌فرستد تا جوان ما را هرزه و بی‌تفاوت کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه و دیگر جاها برای ما کاری نخواهند کرد بلکه این خود ما هستیم که باید به فکر خود باشیم اظهار کرد: آموزش و پرورش به شما دیپلم می‌دهد اما مهارت نمی‌آموزد خودمان باید به فکر خود بوده و در همین مجلس امام حسین (ع) تصمیم بگیریم که وقت و عمر خود را مدیریت کنیم.

وی خطاب به عزاداران حسینی پیشنهاد کرد: در این شب‌های طولانی زمستان تصمیم بگیرید که شبی نیم ساعت مطالعه کنید البته نه هر کتابی، کتاب از کسی باشد که حداقل ۳۰ تا ۴۰ سال درس خوانده باشد و دیگر اینکه در گوشی خود تلفن یک اسلام شناس را داشته باشید تا جواب شبهه‌ها را از او بگیرید.

قرائتی خاطرنشان کرد: ما خیلی فرصت‌ها داریم که از آن به خوبی استفاده نمی‌کنیم برای مثال اربعین فرصت بسیار خوبی است که در این ۸۰ کیلومتر مسیر پیاده‌روی کارهای متنوع فرهنگی صورت بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بعضی موارد از فرصت‌ها به خوبی استفاده شده عنوان کرد: روز جهانی حضرت علی اصغر باعث ترس دشمنان شده چرا که مادرها بچه‌های خود را از همان کودکی نذر انقلاب می‌کنند.

انتهای پیام/راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.