سرویس: اجتماعی 14:00 - چهارشنبه 21 مهر 1395

رئیس کل دادگستری استان اصفهان، عنوان کرد:

طرح ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی در همه حوزه های قضایی اصفهان اجرا می شود

رئیس کل دادگستری استان اصفهان از اجرای طرح ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی در تمامی حوزه های قضایی دادگستری این استان خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، احمد خسروی وفا که در گردهمایی روسای حوزه های قضایی دادگستری استان اصفهان سخن می گفت، ایجاد طرح های الکترونیک در دستگاه قضائی را از جمله سیاست های کلان و مهم قوه قضاییه بیان کرد.
وی گفت: مراحل اجرای این طرح ها در حال انجام است و تاکنون تعدادی از این طرح ها راه اندازی شده است.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان، تبدیل ابلاغ اوراق قضایی بصورت سنتی به الکترونیک را از اولویت های مهم این طرح ها دانست و گفت: تسریع در امر رسیدگی و رفع اطاله دادرسی ها، کاهش موجودی شعب و جلوگیری از هر گونه فساد و تخلف و خطا در امر ابلاغ اوراق قضایی از مهمترین مزایای طرح ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی است.
وی با اشاره به راه اندازی این طرح در دادگستری اصفهان، افزود: لازم است که روسای حوزه های قضایی نیز همگام با دادگستری مرکز استان نسبت به راه اندازی این طرح در تمامی حوزه های قضایی اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان در این جلسه، محسن لسانی معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص این طرح، از اجباری شدن ثبت نام در سامانه ثنا برای طرفین پرونده های قضایی، وکلا و کارشناسان رسمی خبر داد.
براساس ماده ۱۷۵قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه موظف است اوراق قضائی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید.
مراجعان به قوه قضائیه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضائی به سامانه ای که به این منظور ایجاد گردیده مراجعه نمایند.
قبل از اجرای این قانون ابلاغ به اصحاب پرونده از طریق مأمور ابلاغ انجام می شد اما در حال حاضر بر اساس این قانون ابلاغ اوراق قضایی به طرفین به صورت الکترونیکی انجام می شود که این امر به اجرای طرح رسمیت و اعتبار می بخشد.
ماده ۶۵۵ آیین دادرسی کیفری ابلاغ قضائی بصورت الکترونیکی را کافی دانسته و تبصره این ماده نیز ابلاغ الکترونیکی را قابل پذیرش می داند.
مراجعان به قوه قضائیه باید ابتدا در سامانه ثبت نام الکترونیکی (سامانه ثنا) ثبت نام نمایند پس از ثبت نام و احراز هویت، حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ) به ایشان تخصیص می یابد.
خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی از اهداف اجرای این طرح است.
همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح است. در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می کرد و اگر فرد در منزل نبود ابلاغ را به همسایه می داد که این امر مشکلاتی را به همراه داشت اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری ، افراد می توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت کنند.
کاهش هزینه از دیگر مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است زیرا با اجرای آن هزینه دستگاه قضایی و طرف دعوی کاهش می یابد و از حواشی و لغزش های احتمالی در فرآیند ابلاغ کاسته می شود .

انتهای پیام /ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.