سرویس: اجتماعی 17:00 - چهارشنبه 21 مهر 1395

قیام عاشورا و اهداف امام حسین مربوط به قشر خاصی نیست

محرم ونشاط معنوی که در شهر موج میزند/ بیعتی دوباره با ارزش های حسینی

در محرم با وجود سیاهپوشی و عزاداری،شور و حالی حسینی ونشاطی معنوی در میان مردم موج می زند.

به گزارش اصفهان شرق، ،هر سال شور حسینی پررنگ تر از سالهای قبل فضای شهرمان را معنوی می سازد. امسال نیز قلب مردم آکنده از عشقی عمیق نوای یا ابا عبدالله الحسین را زمزمه می کند. فضای حسینیه ها،مساجد، تکایا،کوچه پس کوچه های شهرمان،بازار و حتی خانه ها حزنی نشاط آور را به ضمیر ناخودآگاه انسان القا می کند. عبور از خیابان ها و دیدن پرچم ها، پارچه نوشته ها،شیشه نوشته های اتومبیل ها، سیاهپوشی ویترین مغازه ها، برپایی خیمه های عزاداری، همه و همه دلت را به لرزه درمیآورد وبانگ مداحی و سینه زنی از جای جای شهر، این نشاط را دو چندان می کند.

دلهاهمه سرگردان است، با شنیدن صدای زنجیر، طبل و شیپور قلب ها تندتر میزند و دل ها عجیب هوس کر بلا می کند و نکته جالب توجهش این است که با وجود سیاهپوشی، عزاداری و گریه، نشاطی معنوی در میان مردم موج می زند، شادی عمیقی که دلها را جلا می دهد.

حال و هوای شهرمان در این روزها دیدنی است، مردم عاشقانه، خالصانه و بی آلایش نوای «لبیک یا حسین» سر می دهند و در تدارک مراسم از جان و دل مایه می گذارند. پدربزرگ ها با وجود پیری و کسالت،این شب ها، ساعتها روی پا می ایستند و از عزاداران حسینی پذیرایی می کند، خانم ها استکان های مساجد را می شویند و سبزی نذری فردا شب را تمیز می کنند، دختربچه ها به عشق رفتن به روضه ساعت شماری می کنند تا چادر گل گلی خود را سر کرده، شبیه مادرانشان بر صورت بکشند و گریه کنند، پسربچه ها با زنجیرهای کوچک خود به خواب می روند و چقدر احساس غرور می کنند وقتی به همراه پدرانشان به دسته های عزاداری رفته و زنجیر می زنند. جوان ها را می بینیم که با هر ظاهر و اعتقادی اربابشان حسین را صدا می زنند.

با خود می اندیشم که این ماهعزیز چه دارد که هر انسانی از هر فرهنگ و طبقه اجتماعی با هر دین و مسلکی با شنیدن نام ابا عبدالله الحسین لرزه بر اندامش می افتد و این شعر برایم تداعی می شود « این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست». برای یافتنعلت وجودی این شور و حال معنوی نهفته در وجود مردم ذهنم کنجکاو شد تا اینکه به سراغ چند کارشناس رفته و گفتگویی در این باره انجام دادم.

محرم و نشاط معنوی

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان گفت: ارتباط های معنوی به خصوص عزاداری و سوگواری امام حسین گرچه در ظاهر سوز و گریه به همراه دارد ولی در نشاط زندگی بسیارموثر است، کسانی که در مجالس امام حسین شرکت می کنند نوعی آرامش روانی و فکری به دست می آورند.

حجت الاسلام سید احمد محمودی با بیان اینکه شرکت در مراسم عزاداری امام حسین با وجود ظاهر غم انگیز به انسان نشاط می دهد، افزود: در روایت آمده است اگر کسی خیلی غمگین یا شاد است به قبرستان برود که در ظاهر این روایت نوعی تناقض وجود دارد ولی ائمه که با روحیات انسان بیشتر آشنایی دارند، می دانند رفتن به قبرستان غم یا شادی زیاد را تعدیل می کند.

وی در ارتباط با حضور افراد مختلف با هر مسلک و ظاهری در مجالس امام حسین گفت: قیام عاشورا و اهداف امام حسین مربوط به قشر خاصی نیست، خداوند محبت امام حسین را در دل تمامی انسان ها قرار داده و افراد مختلف با هر دین و ظاهر و مسلکی روش و هدف امام حسین را ارزشمند می دانند.

دیگرعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درارتباط با نشاط معنوی مجالس امام حسین گفت: نشاط، یک امر روحانی است و هنگامی که شخصی می گوید: نشاط دارم، منظورش شادی روحانی است.گاهی انسان با شرکت در برخی مراسم ها و ساعت ها خنده باز احساس خستگی و کسالت می کند ولی مجالس امام حسین با اینکه ظاهرش گریه و عزاداری است در انسان نوعی نشاط ایجاد می کند.

محرم و نشاط معنوی

امیرحسین بانکی دلایل نشاط حاصل از شرکت در مراسم عزاداری امام حسین را این چنین بیان کرد: پیش تر افراد معتقد بودند که عناصر وقتی به اصل خود می رسند آرام می گیرند، برای مثال آب تا هنگامی که به سفره های زیرزمینی نرسد آرام نمی شود. اتصال به خدا و اهل بیت هم، اصل وجود ما هستند و هنگامی که انسان به مجالس ائمه یا به حرم اهل بیت می رسد چون به اصل خودش مرتبط می شود،احساس آرامش می کند، به قول مولانا «هرکسی کو دور ماند از اصل خویش، بازجوید روزگار وصل خویش».

وی دلیل دوم را گریستندانست و گفت: انسان برای بروز احساسات، از خنده و اشک استفاده می کند، هرگاه احساسات بسیار عمیق باشد اشک به میان می آید. در مجالس امام حسین با اشک یک اتصال عمیق روحی میان فرد و امام حسین شکل گرفته، آرامش ایجاد می شود.

بانکی دلیل سوم را پاکی از گناهان دانسته و افزود: آلودگی ها روح انسان را کدر می کند وبا اشک ،باطن فرد شستشو و آلودگی هایی که در طول سال وجود انسان را فرا گرفته برطرف می شود بنابراین فرد احساس نشاط روحی می کند. در روایات هم امده است: «وقتی قطره اشکی از چشم عزادار ریخته می شود گناهان عزادار بخشیده و پاک می شود».

محرم و نشاط معنوی

احمد پدرام روانشناس اصفهانی نیز درباره نشاط معنوی این ایام می گوید: وقتی انسان معنای معنوی برای زندگی دارد، احساس آرامش روانی بیشتری می کند، از طرف دیگر گریه کردن فرد را تسکین می دهد و باعث تخلیه روانی و اتصال بیشتر به ائمه اطهار می شود.

وی افزود: از دریچه ای دیگر شرکت در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین فرصت مناسبی است که مسلمانان بتوانندبه منظور دستیابی به اهداف اصلی خود دور هم جمع شوند و با برادر و خواهر مسلمان خود احساس نزدیکی بیشتر اعتقادی و دینی داشته باشند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.