سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 17:00 - سه شنبه 20 مهر 1395

درمان‌های گیاهی/ خواص "ترشک"

گیاه “ترشک”، درمان‌کننده جوش‌های موضعی و پوستی/ با این گیاه قلب و معده خود را تقویت کنید

گیاه ترشک از نظر طب سنتی دارای طبع سرد و خشک است و برای افرادی که دارای جوش های موضعی و پوستی هستند بسیار مفید است.

به گزارش اصفهان شرق، گیاهی است که برگ، ریشه و دانه آن برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته شده است. این گیاه شبیه اسفناج و بومی قاره اروپا بوده و حاوی اسید “اگزالیک” است که باعث طعم اسیدی آن می شود.
ترشک گیاه کم کالری و دارای میزان بالایی آب است که برگ های این گیاه مصرف غذایی و ریشه و برگ آن دارای خاصیت دارویی است. ایندر حالی است که ترشک در مناطق معتدل کشور ایران  رویش می کند  و از زمان های قدیم به عنوان یک سبزی مفید و مؤثر از آن استفاده شده است.
یک معجون ترکیبی از آب ترشک و روغن کرچک به اندازه مساوی، به طور موثر بی خوابی را درمان کرده، عملکرد قلب و کبد را تقویت می کند و با التهاب های مختلف بدن مقابله می کند. همچنین  دم کرده ترشک  کاهش دهنده کلسترول و کاهش دهنده میزان تری گلیسیرید بوده و با افزایش تولید ادرار در پایین آوردن وزن  موثر است.
همچنین آنتی اکسیدان موجود در ترشک با پیری و چین و چروک پوست مقابله کرده و منبع عالی ویتامین A، B۹ و C است. این گیاه جادویی، خشکی و آسیب دیدگی مو را برطرف کرده و خاصیت سم زدایی آن باعث می شود که  سموم مضر بیماری زا و عامل عفونت را از بدن دفع کند.
گیاه ترشک دارای  منبع ویتامین C بوده، بنابراین برای افرادی که کمبود ویتامین C  دارند، این گیاه می تواند ویتامین C مورد نیاز بدن آنها را تامین کند. همچنین ترشک دارای آهن و فسفر کافی است.
از دیگر ویژگی های ترشک این است که تصفیه کننده و هضم کننده بسیار خوبی نیز است و به برای افرادی  که دارای جوش های موضعی و پوستی هستند بسیار مفید است. این گیاه از نظر طب سنتی دارای طبع سرد و خشک است، اما انواع ترشک ها حاوی ویتامین C هستند.
همچنین توصیه می شود که جهت رفع بیماری یرقان افراد  از دم کرده ریشه آن استفاده کرده و برگ ترشک را میل کنند. ترشک تقویت کننده کبد است و خوردن برگ آن  برای تقویت معده توصیه می شود.
این گیاه جادویی تقویت کننده، شادی‌آور، رفع‌کننده‌ خستگی، پرخاشگری و اضطراب است، همچنین ترشک تقویت کننده‌ قلب، ضدفشارخون، ضدالتهاب و بیماری های قلبی عروقی است. همچنین قابض، سنگ شکن، ضداسهال خونی حاد و مزمن، درمان ویار و بیماری‌های دهان و دندان، کم‌کننده‌ خونریزی و ترشحات مختلف زنانگی و چربی خون است.
داروی گیاهی ترشک به خاطر داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و به طور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، زیرا برای مثانه و کلیه مضر است.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.