سرویس: دین و اندیشه » هیئت 11:45 - سه شنبه 20 مهر 1395

مدیر امور هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان:

موسیقی مذهبی و مداحی‌ها نباید از سنت‌ها دور شود

مدیر امور هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت پیوند مداحی‌ها کنونی با گذشته گفت: اهمیت موسیقی سنتی و مداحی‌های ما به این است که از سنت‌ها گذشته دور نشود و با سنت پیوند خوبی داشته باشد.

به گزارش اصفهان شرق، محمد عیدی  پیرامون اجرای کنسرت پیشکسوتان اصفهان و رونمایی از آلبوم بانگ سرخ اظهار داشت: رونمایی آلبوم “بانگ سرخ” در هنرسرای خورشید با حس مشترک نوستالژی و در دو قسمت اجرا شد.

وی افزود: سازمان فرهنگی تفریحی بر این باور است که آینده را باید با دست‌مایه‌های گذشته ساخت، کنسرتی که از پیشکسوتان ارائه شد، سبب تداعی خسروان نغمه‌پرداز اصفهان برای افرادی شد که با آوای این هنرمندان خاطره‌ها دارند.

وی با بیان اینکه این نوع برنامه‌ها انگیزه این بزرگواران را برای هدایت نسل جوان بیشتر می‌کند، ادامه داد: از سوی دیگر نسل جدید موسیقی اصفهان نیز با چهره این بزرگان آشنا می‌شوند و شکافی که بین نسل‌های موسیقی ما ایجاد شده از بین می‌رود.

مدیر امور هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان درباره آلبوم بانگ سرخ تصریح کرد: آلبوم بانگ سرخ نوحه‌های قدیمی ایرانی به شمار می‌رود که در دستگاه‌های موسیقی ایرانی خوانده شده است. این مداحی‌ها که در گذشته توسط مداحان قدیمی خوانده شده، اکنون در دستگاه‌های در این آلبوم مورد خوانش قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت آلبوم بانگ سرخ بیان کرد: ارکستر این آلبوم 40 نوازنده بود و با همان گوشه‌های آوازی قدیمی، حس نوستالژی برای خیلی از افراد را زنده می‌کنند.

عیدی افزود: یکی از مشکلات ما در موسیقی مذهبی و مداحی این است که از خاستگاه‌های سنتی خود جدا بیفتیم. امیدوار هستیم با اقدامات صورت گرفته، جز کانون‌هایی شویم تا بتوانیم این آئین‌های سنتی را دریابیم و همین‌طور سبب گسترش آن نیز شویم.

وی افزود: در راستای ارتباط با آموزشگاه‌های موسیقی در تلاش‌ هستیم که همه آموزشگاه‌های موسیقی در سطح شهر روش گذشتگان را در پیش بگیرند. امیدوار هستیم که بتوانیم هویت موسیقی اصفهان را مانند گذشته بزرگ جلوه دهیم و حرفی برای گفتن در این عرصه داشته باشیم.

مدیر امور هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تصریح کرد: فعالیت خوبی که در سال گذشته و امسال انجام شد رونمایی سحوری سپاهان بود و دیگری آلبوم بانگ سرخ که می‌خواهیم به افرادی که علاقه‌مند به مداحی و موسیقی سنتی هستند، این پیام را برسانیم که یکی از ویژگی‌های مهم این حوزه موسیقی دور نشدن از سنت است.

وی گفت: ما در بخش مداحی کلاس‌های آموزشی نداریم و بیشتر به سبک و سیا‌ق‌های تجربی توجه می‌کنیم. برخی موسیقی‌هایی گوش می‌کنند و از سبک‌های آن برای مداحی استفاده می‌کنند؛ این کار یعنی دور شدن  از سنت‌ها و همین‌طور ایجاد بدعت در این سبک از مداحی است.

عیدی خاطرنشان کرد: این اقدامات سبب می‌شود پیوند با گذشته حفظ شود تا موسیقی سنتی و مداحی فراموش نشده و با قوت به کار خود ادامه دهند زیرا زیبایی مداحی‌ها و موسیقی‌های سنتی ما به حفظ هویت آنان است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.