سرویس: سیاسی 17:05 - دوشنبه 19 مهر 1395

جنایت عربستان، مصداق کامل نقض قوانین جنگی و حقوق بشر دوستانه

یمن، درگیر با شیوع وبا و جنایات جنگی

در حالی که حمله نظامیان سعودی به یک مجلس ختم و نیروهای امداد رسان، 450 کشته برجای گذاشته، شیوع بیماری خطرناک وبا نیز این کشور جنگ زده را در وضعیت هشدار قرار داده است.

به گزارش اصفهان شرق، در شرایطی که بحران سوریه و خصوصاً جنگ در حلب به تیتر اخبار جهان و خاورمیانه تبدیل شده است، مقامات سعودی از تمرکز اخبار بر سوریه استفاده نموده و جنایات و فجایع انسانی عجیبی را در کشور فقیر و درمانده یمن رقم می زنند. در آخرین اقدام، جنگنده های عربستان  چهار بار مراسم ختم پدر وزیر کشور یمن که در آن بیش از 3 هزار یمنی حضور داشتند را بمباران و صدها تن را قتل عام کردند. جنون نظامیان سعودی و خشم آنها از بی نتیجه بودن ادامه جنگ در یمن به حدی بود که حتی هنگام امدادرسانی نیز جنگنده های سعودی 2 بار این منطقه را هدف قرار دادند. شمار شهدای عملیات جدید عربستان تا کنون به 450 تن و شمار زخمی ها نیز به 350 نفر رسیده است.
جنایت اخیر نظامیان سعودی در حالی رقم می خورد که در روزهای گذشته نیز «یونیسف»(صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل) از شیوع وبا در بین مردم یمن خبر داده و خصوصاً درباره وضعیت ناگوار کودکان این کشور ابراز نگرانی کرده بود.
در واقع یمن در شرایط کنونی به نماد نقض انواع حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه (حقوق افراد در زمان جنگ)تبدیل شده و عربستان سعودی با سوء استفاده از سکوت و حمایتهای مخفیانه و تلویحی کشورهای غربی، به یکه تازی برای تغییر شرایط سیاسی این کشور ادامه می دهد.
“اصل تفکیک” در کنوانسیون ژنو در رابطه با حقوق بشردوستانه از طرفین درگیری می خواهد که بین ساکنین شهرها و مبارزان از یک سو و بین ساختمان های شهرها و اهداف نظامی از سوی دیگر، تمیز قائل شوند.در ماده ۴۸ پروتکل الحاقی اول ۱۹۷۷ آمده است: «طرفین درگیری باید بین ساکنین شهرها و مبارزان و بین ساختمان های شهری و اهداف نظامی تمیز قائل شده و تنها به اهداف نظامی حمله نمایند و این به دلیل احترام و حمایت از ساکنین شهرها و ساختمان های شهری است». ماده هشتم از قانون دائم کیفری بین المللی نیز حملات عمدی بر علیه ساکنین شهرها و ساختمان ها را مشمول جریمه جنگی در درگیری های مسلحانه بین المللی دانسته است. قاعده تمیز بین شهروندان و مبارزان، بر ممنوعیت هدف قرار دادن شهروندان و افرادی که توانایی مبارزه را ندارند، مجروحین، بیماران و اسرای جنگی تاکید دارد. همچنان که در اینگونه عملیات، هدف قرار دادن نیروهای امدادگر و مدافعین شهرها نیز ممنوع است.
با این تفاسیر اقدامات عربستان سعودی در هدف قرار دادن یک مراسم ختم و پس از آن نیروهای امدادرسان، مصداق کامل نقض قوانین جنگی و حقوق بشر دوستانه است و جمهوری اسلامی ایران می تواند در شرایط سکوت مدعیان حقوق بشر، با استناد به این اصول حقوق بین الملل و اصول فراوان دیگری که توسط عربستان نقض شده اند و مجال طرح همگی آنها نیست، به شورای امنیت شکایت نموده و خواهان رسیدگی جامعه جهانی به فجایع رخ داده در یمن شود.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.