اصفهان شرق

کمبود آب شرب یک بازی سیاسی برای عدم تخصیص آب به کشاورزان شرق اصفهان است

کدخبر: 114879
1395/07/19 در ساعت 15:00

به گزارش اصفهان شرق، حسن محسنی اژه‌ای اظهار داشت: مقرر شده بود که در صورت بارش یک هزار و ۱۵۰ میلی متری در سرچشمه های زاینده رود، تا پایان شهریور ماه ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود برای آب شرب و سهم آب برای کشت کشاورزان شرق اصفهان ذخیره کنند.

وی بیان داشت: اما این در حالی که سال گذشته بیش از مقدار پیش بینی شده، بارندگی صورت گرفت یعنی معادل  یک هزار و ۲۳۵ میلی متر بارندگی داشتیم که اکنون میزان ذخیره آب پشت سد زاینده رود کمتر از ۴۰۰ میلیون متر مکعب است.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان اصفهان تصریح کرد: عدم مدیریت، حفاظت و نظارت بر ذخایر آب پشت سد زاینده رود و برداشت‌های غیرمجازی که از سد چشمه لنگان به سمت زاینده رود صورت گرفته باعث شده که با کمبود شدید ذخایر آبی پشت سد زاینده رود مواجه شویم و اکنون به بهانه اینکه آبی برای شرب مردم نیست و آب شرب در خطر است، بدنبال این هستند که کشاورزان از حق خود بگذرند.

وی بیان داشت: اگر روزی با خط قرمز آب شرب مواجه شویم به طور قطع خود کشاورزان از سهم آبی خود گذشته و اگر قرار بشود گندمی نکارند این اقدام را انجام می‌دهند و آب شرب را به مردم می رسانند اما واقعیت این است که تنها به خاطر عدم مدیریت و برداشت‌های غیر مجاز به این حد رسیدیم.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان اصفهان تصریح کرد: ورودی‌های آب به سد کمتر از مقدار مصرف آب شرب اصفهان و یزد و غیره نیست بلکه بیشتر از این حد است و به لحاظ ضعف مدیریت و عدم حفاظت و نظارتی که در بالادست صورت گرفته آبی نمانده که به کشاروزان شرق و حتی به شرب مردم اختصاص بدهند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان در حد یک میراب اختیارات دارد

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مدیریت زاینده رود را به معاونت وزارت نیرو سپردند کسی که خود در تهران نشسته و از آنجا اصفهان را مدیریت می‌کند و چنین چیزی غیر ممکن است ، افزود: مدیر آب منطقه‌ای در حد یک میراب اختیارات دارد و در همان حد هم بسیار ضعیف عمل کرده است.

وی بیان داشت: آب منطقه ای در نظر دارد آب برای کشت پاییزه به کشاورزان شرق اصفهان ندهد که جامعه کشاورزان به طور مکرر به این امر اعتراض کردند و اگر این اقدام صورت گیرد کشاورزان تا سال ۹۷ امکان کشت ندارند.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: تا پایان شهریور ماه قرار بود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود باشد که ۱۵۰ میلیون متر مکعب آن سهم کشاورزان شرق اصفهان است اما کشاورزان با این وضعیت بحران آب حاضر هستند کمتر از سهم خود آب دریافت کنند.

وی بیان داشت: درخواست کشاورزان از آب منطقه ای این است که کمتر از سهم سال های گذشته آب بدهند اما نگذارند کشاورزان شرق اصفهان بدون کشت بمانند.

محسنی اژه ای اظهار داشت: کمبود آب برای شرب تنها یک بازی سیاسی و فرافکنی برای عدم تخصیص آب به کشاورزان شرق اصفهان است.

انتهای پیام/مهر