سرویس: اقتصادی 18:00 - یکشنبه 18 مهر 1395

مدیر حفاظت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان:

آسیب‌شناسی جدی در زمینه پایان آبهای زیرزمینی اصفهان صورت گیرد

مدیر حفاظت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: با توجه به چالش جدی اتمام آبهای زیرزمینی در استان اصفهان باید آسیب شناسی جدی صورت گیرد.

به گزارش اصفهان شرق، غلامرضا نعمتی در همایش نکوداشت زاینده رود، اظهارداشت: کاهش منابع آبی زیرزمینی را باید جدی  گرفت چراکه بسیاری از دشت‌های اصفهان توسط این منابع آبی تامین می‌شد زیرا دشت برخوار، دشت کوشک، نجف آباد که همگی به زایندگی زاینده رود کمک می‌کردند امروز دچار مشکل آب‌های زیرزمینی هستند و در همین شرایط نیز ۱۵ مترمکعب آب در این میان گم شده است.

وی بیان داشت: بخش قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی توسط خود ما از دست رفته است. پروژه‌های مداوم بهره برداری از آب، چاه‌های غیر مجاز همگی از عوامل کاهش آب‌های زیرزمینی بوده‌اند.

مدیر حفاظت شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان اضافه کرد: شش میلیارد مترمکعب در کل کشور اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی صورت گرفته که ۴۰۰ میلیون مترمکعب آن در استان اصفهان بوده است.

وی ادامه داد: مطالعات و محاسبات تبادلات آبی رودخانه و چاه‌ها نشان می‌دهد که تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی به هم خورده و باید به این نتیجه برسیم که با مطالعه میزان ورودی آب به سفره‌های زیرزمینی چه میزان است و به همان طریق و به همان میزان از آب‌های زیرزمینی برداشت کنیم تا بتوانیم تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را اجرایی کنیم.

مدعیان مدیریت آب تنها سوء مدیریت کردند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  نیز در این همایش گفت: وزارت نیرو تاکنون نتوانسته آب را مدیریت کند با اینکه مدعی مدیریت آب بوده است آنچه تاکنون برای زاینده رود پیش آمده سوء مدیریت است.

حیدرعلی عابدی گفت: مصوبه شورای عالی آب امروز در اختیار ما قرار گرفته و این نوید خوبی برای برگرداندن آب به حوزه زاینده رود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق این مصوبه تونل اول و آب طبیعی متعلق به کشاورزان است و حد و مرز افراد در این مصوبه مشخص است. آنچه وزارت نیرو می‌تواند به عنوان صاحب آب زاینده رود از آن استفاده کند تنها آوردهای این وزاتخانه است، اما امروز متاسفانه بهشت آباد بین جنگ‌های زرگری گیر کرده و تونل سوم کامل نشده است.

عابدی ادامه داد: پس با این اوصاف در بهترین حالت در هر سال ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب، آورد وزارت نیرو است و این وزارتخانه این میزان آب را به هرکجا که می‌خواهد می‌تواند بفرستد، اما متاسفانه امروز وزارتخانه سه برابر این میزان را تخصیص می‌دهد، همین موضوع باعث شده که از ذخیره سد زاینده رود برداشت شود و این یعنی حق و حقوق مردم اصفهان ضایع شده است.

وی تاکید کرد: برای اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب باید نیرویی از مردم تشکیل شود و بر تخصیص آب طبق مصوبه اقدام کند، چون مسئولان نشان دادند که در این زمینه درست عمل نمی‌کنند و دخل و تصرف در آن صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.