سرویس: اقتصادی » راه و شهرسازی 13:50 - یکشنبه 18 مهر 1395

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای شهر اصفهان:

ایجاد مکان‌های دوستدار کودک در اصفهان ضروری است/ هرکودک اصفهانی از فضای شهر ۰.۴۸مترمربع سهم دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱.۷ هکتار از اصفهان به کودکان اختصاص دارد، گفت: بر این اساس سهم هر کودک اصفهانی از فضای شهر ۰.۴۸ مترمربع است.

به گزارش اصفهان شرق، اصغر آذربایجانی در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تسلیت ایام ماه محرم و همچنین گرامیداشت ۱۷ مهر روز جهانی کودک با اشاره به اینکه مهم‌ترین و موثرترین دوران زندگی دوران کودکی است، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که در دوران کودکی  شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کودکان تنها نیازمند مراقبت جسمانی نیستند، اضافه کرد: والدین کودک باید به همه ابعاد وجودی کودک شامل رشد اجتماعی، عاطفی، شناختی و معنوی توجه ویژه داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه امروزه مشکلات و چالش‌های شهر ها از جمله آلودگی‌ها مشکلات ایمنی و محدودیت‌ها در محیط خانه، مدرسه و فضاهای بازی نگرانی‌هایی را در خصوص تامین سلامت کودکان ایجاد کرده است، ابراز داشت: امروزه تصادفات رانندگی دومین علت مرگ و میر کودکان است و همچنین مسایل مربوط به خشونت علیه کودکان و کودک آزاری، مشکلات سلامت روان و نشاط کودکان و عدم آموزش‌های متناسب با دوران کودکی و نوجوانی در کشور نگران کننده است.

فضاهای شهری با روحیات کودکان همخوانی ندارد

وی عدم مناسب سازی فضاهای موجود در شهرها با روحیات کودکان را از دیگر مشکلات پیش روی کودکان عنوان کرد و افزود: باید توجه داشته باشیم که فضای بازی شهرها با شرایط فیزیکی و روانی کودکان همخوانی نداشته و آنها را از فضاهای عمومی به فضاهای خصوصی و از فضاهای محله‌ها به درون خانه‌ها سوق می‌دهد.

آذربایجانی تصریح کرد: شرایط موجود فعالیت آزاد و شرایط هیجانی کودکان را به  فضای تخیل و افسانه‌ای در  فضای رسانه‌ای و مجازی راهی کرده است.

وی ارتقا کیفی همه فضاهای شهری، افزایش فرصت شادی و تعاملات کودکانه،  مشارکت کودکان در فضای مدیریتی و طراحی‌های شهری، اصلاح و وضع ضوابط شهری و قوانین به نفع کودکان، توسعه و ساماندهی انواع فضاهای ویژه کودکان از جمله فضاهای بازی، ورزشی،  فرهنگی و اجتماعی و هنری با ویژگی‌های ایمن و امن متناسب با سرانه مورد نیاز را از فعالیت‌های مورد نیاز در حوزه کودکان دانست و افزود: همچنین ضروری است که  مناسب سازی حمل و نقل،  کودکان به عنوان گروه آسیب‌پذیر نیز در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

پیوند کودکان و شهر یک فرآیند اجتماعی است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان پیوند کودکان و شهر را یک فرایند اجتماعی دانست  و افزود: باید فضا به گونه‌ای برای کودکان فراهم شود که در وجود کودکان حس تعلق و حس مفید بودن در شهر را داشته باشند و به نیازهای کودکان توجه ویژه صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ درصد و معادل ۲۶۰ هزار نفر از شهروندان شهر اصفهان را کودکان تشکیل می‌دهند، افزود: در بین مناطق شهرداری بیشترین کودکان در مناطق ۱۱ و ۱۴  با جامعه آماری ۱۶ درصد و مناطق پنج و شش با جامعه آماری ۹ درصد کمترین آمار کودکان را دارا هستند.

آذربایجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱.۷ هکتار از شهر اصفهان به کودکان اختصاص دارد، بیان داشت: بر این اساس سهم هر کودک اصفهانی از فضای موجود در این شهر ۰.۴۸ مترمربع و در واقع کمتر از نیم متر مربع است.

وی تصریح کرد:  محلات شمال و شمال شرق علی‌رغم بافت ریزدانه‌ای و پرجمعیتی دارای کمترین فضای مطلوب برای کودکان هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ایجاد مکان‌های دوستدار کودک و پذیرای کودک در شهر اصفهان را ضروری دانست و افزود: از این رو امیدواریم با راه‌اندازی دبیرخانه شهر دوستدار کودک در اصفهان این شهر را به طلایه دار  پایتخت فرهنگی شهر دوستدار کودک تبدیل کنیم.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.