اصفهان شرق

جهالت سبب تقلید کورکورانه می‌شود/ هدف امام حسین (ع) برطرف کردن جهالت از امت بود

کدخبر: 114445
1395/07/15 در ساعت 17:05

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالامیر خطاط  در مراسمی که در خیمه حسینیه شهدای بسیج ناحیه امام صادق (ع) اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که امام حسین (ع) از مدینه به مکه و سپس به سمت کوفه و کربلا عازم شدند با مخالفت‌هایی روبه‌رو شدند، افرادی که به امام محبت و اخلاص داشتند ایشان را از رفتن به کربلا منصرف ساختند.

وی افزود: یکی از افرادی که در مدینه و مکه با امام حسین (ع) وارد مذاکره شد تا ایشان را از سفر به کربلا منصرف کند، برادرشان محمد حنفیه بود، در یک‌مرتبه امام حسین (ع) وصیت‌نامه‌ای برای برادر خود نوشتند که در این وصیت‌نامه اهداف حضرت از قیام و حرکت انقلابی را مشخص می‌کرد.

رئیس حوزه علمیه امام صادق (ع) تصریح کرد: در این وصیت‌نامه امام حسین (ع) می‌فرمایند، ماهیت خروج قیام من ماهیت دنیایی نیست، انقلاب‌هایی که ماهیت دنیایی دارد یکی از این چهار عامل عیاشی، خوش‌گذرانی، لذت خواهی و ظلم و فساد بر روی زمین است.

وی به هدف و انگیزه امام حسین (ع) پیرامون سفر به کربلا اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) فرمودند تنها یک هدف را در دنیا دنبال می‌کنم و آن اصلاح در میان امت است، اصلاح کلی و سراسر رسالت را وجود امام عصر (عج) تکمیل می‌کند.

حجت‌الاسلام خطاط به بیان قسمتی از زیارت اربعین سیدالشهدا (ع) اشاره و بیان کرد: امام حسین (ع) آخرین قطره‌های خون بدن خود را که ضامن حیات او بود بذل کرد، ازاین‌رو هدف امام حسین (ع) از این قیام، برطرف کردن جهالت از امت بود.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) بیماری در امت را جهالت می‌دانند، اظهار داشت: تمامی انبیا از جهالت مردم ناراضی بودند، مشکل جهالت نیازمند شناخت است و در هر امتی که پیدا شود آن امت را متلاشی می‌سازد و اهداف عالیه را به اهداف پوچ تبدیل می‌کند.

رئیس حوزه علمیه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند، قبل از قیام امام زمان (عج) چنان جهالتی جامعه را فرا می‌گیرد که شدیدتر از جاهلیت زمان پیامبر (ص) است که توسط امام عصر (عج) برطرف می‌شود، ازاین‌رو جاهلیت زمان امام عصر (عج) ازآنجا شدیدتر است که هرکس افکار خود را مستند به قرآن می‌کند.

وی با بیان اینکه همان‌گونه که جهالت، اقوام پیشین را نابود ساخت جامعه ما را نیز به نحو بیشتری مبتلا و نابود می‌کند، افزود: در سوره قصص آیه 55 آمده است که مؤمنان افرادی هستند که به حرف‌های بی‌مایه پشت می‌کنند و می‌گویند ما به دنبال کارهای جاهلانه نیستیم.

حجت‌الاسلام خطاط تصریح کرد: پرستش غیر از خدا، حرف از روی تمسخر و سخت بی‌فایده، کارهای برخاسته از حسد و کینه ازجمله مصادیق جهالت است، جهالت یک بیماری اجتماعی است که سبب تقلید کورکورانه و نیز سبب تعطیلی قوه تفکر می‌شود، ازاین‌رو اگر تقلیدهای کورکورانه و مشکل تفکر در جامعه بیشتر شود به همان اندازه جاهلیت جامعه امروزی را فرا می‌گیرد.

وی گفت: امام حسین (ع) فرمودند، محال است با یزید بیعت کنم مگر به قیمت جانم تمام شود تا ملت جایگاه رهبری و امامت و امت را بشناسند، ازاین‌رو مردم باید جایگاه مسئولیت را بشناسند.

انتهای پیام/تسنیم