سرویس: اجتماعی 09:30 - پنجشنبه 15 مهر 1395

رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان عنوان کرد:

صدور کارت بهداشت برای هیئت‌های مذهبی اصفهان/ نظارت‌های بهداشتی در ماه محرم تشدید شد

صدور کارت بهداشت برای هیئت‌های عزادار در استان اصفهان، تعیین مسئول بهداشتی برای مساجد استان اصفهان و تشدید نظارت‌های بهداشتی بر فعالیت هیئت‌های مذهبی از مسائل مطرح شده در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.

به گزارش اصفهان شرق،  رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان  در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تمهیدات بهداشتی مرکز بهداشت استان اصفهان در ایام محرم اظهار داشت: از روزهای نزدیک به ایام محرم نظارت بر اقدامات بهداشتی توسط مرکز بهداشت شروع شد تا فعالیت مساجد و هیئت‌ها با رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد.

حمید ترک نژاد با بیان اینکه حدود 630 مسجد در مرکز بهداشت شماره یک اصفهان فعالیت دارند، افزود: با توجه به گستردگی مساجد نظارت‌ها در 3 گروه صبح، عصر و شب انجام می‌شود و وضعیت ساختمانی، ایمنی، پخت غذا و توزیع آن بررسی می‌شود.

صدور کارت بهداشت برای هیئت‌های عزادار در استان اصفهان

وی از صدور کارت بهداشت برای هیئت‌های عزادار خبر داد و تصریح کرد: صدور کارت بهداشت از جمله اقدامات صورت گرفته در مساجد بوده که نمونه برداری از آب آشامیدنی، کلر سنجی و آب سرد کن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان بیان کرد: در این راستا 3 جلسه با حضور مسئولان مربوطه و هیئت امنای مساجد و جلسه‌ شورای بهداشتی نمازگزاران هم قبل از ماه محرم برگزار شد.

ترک نژاد با اشاره به لزوم اطلاع رسانی مسائل بهداشتی به مردم خاطرنشان کرد: از طریق روزنامه‌های محلی نکات بهداشتی مورد نیاز مردم منتشر شد و 3 مقاله در این رابطه چاپ شد.

وی با اشاره به آموزش طلاب در زمینه مسائل بهداشتی گفت: در مرکز شماره یک، طلاب و خانواده‌های آنان تحت آموزش مسائل همه جانبه بهداشتی قرار گرفتند تا به صورت آبشاری آن‌ها را به دیگران منتقل کنند.

رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان از پلمپ 3 محل پخت غذا در اصفهان خبر داد و بیان کرد: در راستای حفظ سلامتی عزاداران حسینی پس از کنترل و بازدید 3 محل پخت غذا پلمپ شد.

وی افزود: 25 کیلوگرم پودر بهداشتی در اختیار مساجد قرار گرفت و در صورتی که مساجد نیاز به این‌گونه موارد داشته باشند در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

تشدید نظارت‌های بهداشتی بر فعالیت هیئت‌های مذهبی

رئیس مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان نیز با حضور در این جلسه اظهار داشت: نظارت بهداشتی بر فعالیت هیئت‌های مذهبی در تمام نقاط برقرار بوده و فرهنگ سازی مسائل بهداشتی نقش به‌سزایی در راستای سلامت مردم در اجتماعات ویژه محرم دارد که باید به آن پرداخته شود.

آیت سهرابی افزود: نظارت بر دام و فرآورده‌های دامی و محل ذبح دام هم توسط دامپزشکی صورت می‌گیرد و از افرادی که نذورات دارند خواسته شد که از ذبح دام در برابر هیئت‌های عزادار و مقابل مساجد پرهیز کنند و محل ذبح شست‌وشو داده شود.

وی با اشاره به موضوع خود مراقبتی گفت: اجرای خود مراقبتی فردی، سازمانی و اجتماعی در هیئت‌ها و مساجد باید تبدیل به فرهنگ شود و در این اجتماعات به سلامت جمع توجه شود.

رئیس مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان با بیان اینکه باید از مصرف هر خوراکی و ظروف برای نذورات خودداری شود، خاطرنشان کرد: استفاده از ظروف یک‌بار مصرف که مورد تایید بهداشت نبوده و پخت غذا در مکان‌های غیر بهداشتی و استفاده از مواد غذایی و خوراکی مضر برای نذورات خودداری شود و سلامت عزاداران مدنظر همگان قرار گیرد.

تعیین مسئول بهداشتی برای مساجد استان اصفهان

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان در این جلسه با اشاره به شناسایی مساجد برای اجرای اقدامات بهداشتی اظهار داشت: در جریان این طرح همه مساجد سطح شهر شناسایی و برای هر مسجد یک مسئول بهداشتی در نظر گرفته شد.

هوشنگ طاهری افزود: سال گذشته به منظور نظارت بر مواد خوراکی مورد مصرف عزاداران 12 هزار کیلوگرم رطب، خرما و شکر غیر بهداشتی جمع‌آوری شد.

وی تصریح کرد: همچنین سال گذشته در این باره 144 مورد شکایت دریافت و از طریق سامانه 192پیگیری شد، از مردم تقاضا داریم که در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی در هیئت‌ها و مساجد با این سامانه پویا و زنده تماس داشته باشند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان اظهار داشت: همچنین باید از مصرف سالاد، روغن جامد و مواد سرخ کردنی در نذورات پرهیز شود و همه مساجد از کارت بهداشت برخوردار باشند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.