سرویس: دین و اندیشه 17:00 - چهارشنبه 14 مهر 1395

حجت الاسلام شهاب مرادی در اصفهان:

کسی که به خدا و قیامت ایمان دارد، مهمانش را گرامی می‌دارد

شهاب مرادی از کارشناسان برجسته مذهبی در جمع عاشورائیان در ادامه بحث در مورد آداب، به بررسی موضوع ادب در میهمانی پرداخت.

به گزارش اصفهان شرق، همراه چندین ساله عاشوراییان با اشاره به اینکه آداب، بحث مهم و رکنی در سبک زندگی ما است افزود: ما در آداب و فرهنگ منفعل هستیم و رنگ دیگران را به خود می‌گیریم. انتظارمان این است که آنچه دیگران برای زندگی انتخاب کرده‌اند برآورده کنیم، اما انتظارمان این نیست که به دیگران احترام گذاشته و آنها به ما احترام بگذارند. خیلی از موضوعات سیاسی در این فضاها قابل نقد است. باید به ذهنیت روشن در احترام به آداب و فرهنگمان برسیم.
شهاب مرادی در ادامه طرح موضوع آداب که هم در هیئت عاشورائیان و هم در صدا و سیمای مرکز اصفهان به آن پرداخته است افزود: آداب و رسوم تعریف دارند. سوالاتی از این قبیل که کی به مهمانی برویم؟ چه چیز با خود ببریم؟ این ها فرهنگ است. خیلی افراد این تلقی را دارند که فرهنگ درست، فرهنگ ماست، خصوصاً انگلیسی ها و غربی ها.
مرادی با اشاره به اینکه ما قبول داریم آنچه که خدا و محمد(ص) و آل ایشان می‌گویند درست است عنوان کرد: توصیه رسول خدا به حضرت زهرا وقتی که مشکلی برایشان پیش آمد این بود که مهمان را گرامی بدار و این توصیه برای همه‌ی ماست. لازم است کسی که به خدا و قیامت ایمان دارد، مهمانش را گرامی بدارد و این آداب اسلامی است. در اسلام مهمان خیلی مهم است. برای حضرت ابراهیم مهمان آمد، وقتی وارد شدند چند فرشته سلام کردند، حضرت ابراهیم جواب سلام دادند، ابراهیم با خود گفت: اینها مردمی هستند که از شهر دیگر آمده اند و حتماً گرسنه هستند، لذا برای این چند مهمان گوساله ای را بریان کرد و آورد.
شهاب مرادی با اشاره به اینکه لزوم احترام به مهمان موضوع مهمی است به روایتی در این رابطه پرداخت و عنوان کرد: برای رسول خدا مهمانی از مهاجرین آمد و ایشان چیزی برای پذیرایی از آن ها‌ در منزل نداشت. یکی از اهل مدینه، انصار مهمان را با خود به منزل برد و از او پذیرایی کرد. فرد غذا را جلوی مهمان گذاشت و به همسرش گفت که چراغ را با خود ببرد و همزمان با مهمان دستش را با او در ظرف می‌برد تا مهمان خجالت نکشد. وقتی رسول خدا صبح میزبان را دید به او گفت تو چه کار کردی که خدا از رفتار تو شگفت زده شده است؟ این شخص خودش گرسنه بود اما از غذایش ایثار کرد و در پی این مسئله آیه ۹ سوره حشر نازل شد؛ «وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَاُولیِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» کسی که از تنگ چشمی ایمن شده باشد رستگار است، محور این ادب سخاوت است.
وی ضمن اشاره به اینکه مهمان دارای جایگاهی مهم است و آداب برای آن وجود دارد خاطرنشان کرد: هرکس که بر شما مهمان شد حتی اگر آدم محترم و بزرگی نیست و فاسق و کافر است، باید او را گرامی بدارید. اکرام کردن، تکریم کردن و گرامی داشتن یعنی او را وارد کنید و هر طوری که می‌توانید مهمانتان را تحویل بگیرید.
وی در پایان به بعضی از آداب که شاه کلید موفقیت و رموز سعادت انسان در زمین است اشاره کرد و گفت: مهمان را احترام کنید، سادات را احترام کنید، در خانه بسم الله الرحمن الرحیم را بلند بگویید. یکی از علائم شیعه بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.