سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:08 - پنجشنبه 10 بهمن 1392

هر سال ضعیفتر از پارسال...

پنجمین جشنواره فیلم فجر اصفهان

و این سال ها هنردوستان اصفهان در حسرت برگزاری جشنواره ای استانی با حداقل ده درصد از ویژگی های جشنواره بین المللی فجر شده اند و آیا در دوره پنجم می توانیم امیدوار باشیم این حداقل ها حاصل شود؟

به گزارش اصفهان شرق، پنج سال گذشت از روزهایی که سکان دار فرهنگ و هنر اصفهان مردی نام آشنا در خطه گنبدهای فیروزه ای بود، و آن فرد کسی نبود جز «سید علیرضا حسینی» که آن روزها با همه ی تلاش خود ایستاد و علیرغم همه ی انتقاداتی که به او وارد بود فیلم های جشنواره ای فیلم فجر را همزمان با تهران در اصفهان اکران کرد.

در روزهای ابتدایی برگزاری این جشنواره دغدغه هایی برای گروه های مختلف اصفهان بوجود آورد و عده ای در آن سوی میدان خوشحال بودند از اینکه بعد از سال ها دیگر نباید زحمت و رنج سفر به تهران را بخرند و این نکته ای قابل تأمل و ارزشمند برای آن ها بود.

جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر

در آن طرف ماجرا عده ای معتقد بودند که همه ی فیلم های جشنواره با فضای فرهنگی اصفهان همخوانی ندارد و از این موضوع نگران بودند تا اینکه فیلم ها صبح به اصفهان می رسید و یک اکران خصوصی ویژه مسوولان می شد و در چند مورد فیلم ها از جدول اکران اصفهان حذف شد.

در دوره های ابتدایی که البته تا دوره چهارم ادامه داشت فیلم ها بصورت نسخه اصلی به اصفهان می آمد که بنا به گفته ی عده ای از کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان معمولا رانندگان این اداره در مسیر فرودگاه یا مسیر اصفهان– تهران دائما در تردد بودند که در دوره چهارم این مشکل برطرف شد و مسئله ی جدیدتری بوجود آمد: هاردهای ذخیره کننده این فیلم ها در اصفهان اجرا نمی شد و یا بصورت ناقص پخش می شد.

یکی از موضوعاتی که همیشه در مورد جشنواره های فیلم فجر در شهرستان ها گفته می شود اینکه این جشنواره ها را فرصت آشتی مردم با سینما می دانستند و از روزهای باقیمانده به این جشنواره سازمان ها و نهادهای مختلف اقدام به دریافت رایگان بلیط از ارشاد می کردند که نکته قابل تأمل این بود که هر سازمان بنا به میزان مشارکت و در واقع میزان قدرتی که داشت از بلیط های بیشتر یا حداقل از بلیط های سانس های بهتر و فیلم های بهتر برخوردار می شد.

موضوعی که این سال ها برای مردم مهم بوده است اکران فیلم های فاخر و در واقع قدرتمند جشنواره در اصفهان بوده است که در دوره ی سوم علاقمندان خود را از دوره های دیگر راضی تر نمود.

شاید بتوان گفت چهارمین دوره این جشنواره یکی از ضعیف ترین دوره های این جشنواره بود که در ابعاد مختلف ضعف داشت و حتی تا روزهای پایانی آن کسی از برگزاری این جشنواره در اصفهان خبر نداشت.

جشنواره فیلم فجر

این جشنواره مهمترین ضعف خود را در بعد اطلاع رسانی داشت که بسیار مشکل بزرگی بود و نیازمند یک همت جمعی بود و شهرداری اصفهان همانند همیشه (که در برنامه هایی در این ابعاد اگر خود مشارکتی نداشته باشد بر تبلیغات شهری سخت می گیرد) سخت گرفت و عملا جشنواره ای کم فروغ را شاهد بودیم.

برگزاری اختتامیه های ضعیف در این جشنواره ها از نکات قابل تأمل چهار دوره گذشته بوده است که امیدواریم این موضوع برطرف شود.

در دوره چهارم جشنواره از اعطاء بلیط رایگان خودداری شد که عملا این طرح در روز سوم با شکست مواجه شد که بلیط های رایگان در وسعت زیاد توزیع شد.

نکته ی جالب توجه نایاب شدن بلیط های فیلم های خوب جشنواره است که بسیار سریع نایاب می شود و حتی هنرمندان از آن نمی توانند بهره مند شوند.

هیأت داوران این جشنواره در سال های گذشته بیشتر شبیه یک هیأت دوستی بود و آدم را یاد گعده دوستانه عده ای از نورچشمی های سینمای اصفهان می انداخت.

نظرسنجی این جشنواره با یک روند طبیعی در پایان هر فیلم برگزار می شد که بسیاری از افراد در این باره توجیه نبوده اند و می شود با پخش تیزری در ابتدای اکران فیلم این جشنواره مشکل را برطرف نمود.

کلا برگزاری این جشنواره ربطی به داشتن مدیرکل ارشاد قوی یا ضعیف ندارد چون ارشاد اصفهان رکورد دار برگزاری این جشنواره بدون مدیرکل در دوره چهارم نیز هست.

جشنواره فیلم فجر

و پنجمین فیلم فجر اصفهان بنا به گفته حجت الاسلام محمد قطبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بهمن ماه انجام می گردد که زمان آن متعاقبا اعلام می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص تعداد فیلم هایی که قرار است در این جشنواره  سینمایی در اصفهان اکران شود، گفت: حدود ۲۰ فیلم برای این منظور در نظر گرفته شده است که اسامی آنها پس از هماهنگی با دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.

و این سال ها هنردوستان اصفهان در حسرت برگزاری جشنواره ای استانی با حداقل ده درصد از ویژگی های جشنواره بین المللی فجر شده اند و آیا در دوره پنجم می توانیم امیدوار باشیم این حداقل ها حاصل شود یا اینکه این پیش بینی تحقق می یابد که در این جشنواره هیچ جیز نسبت به دوره های گذشته در برگزار کنندگان آن عوض نشده است تا اینکه بخواهد تحولی هم صورت گیرد؟

منبع: صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.