سرویس: اقتصادی 11:40 - یکشنبه 11 مهر 1395

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان خبر داد:

کاهش ۵۰ درصدی بارش در استان اصفهان در سال آبی ۹۴ و ۹۵

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان مصارف زاینده رود را نامتعادل دانست و گفت: مدیریت در سال‌های قبل، رعایت نکردن الگو، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی، تجاوز به حریم و استفاده غیر مجاز از آب‌های سطحی از جمله مصارف بی‌رویه محسوب می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، مسعود میرمحمدصادقی با اشاره به ذخیره آب زاینده رود اظهار داشت: در حال حاضر ذخیره آب پشت سد زاینده رود حدود 195 میلیون متر مکعب است که در سال گذشته 400 میلیون متر مکعب بود.

وی با بیان اینکه به باغات در حد زنده ماندن آب رسانی شده است، افزود: از یک مهر که آغاز سال آبی قلمداد می‌شود تا پایان شهریور ماه به کشاورزان شرق و غرب آب داده شد و جمع‌آوری کشت گندم به پایان رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان از کاهش بارش در سرشاخه‌ها خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری با کاهش 15 درصدی بارش باران در سرشاخه‌ها و کاهش 50 درصدی در سال آبی 94و 95 برای استان اصفهان مواجه هستیم.

وی با اشاره به معضل کم آبی گفت: برنامه‌ریزی‌ها به شکلی بوده که در روزهای بحران مشکلی بروز نکند و باید صرفه‌جویی در تمام بخش‌ها صورت گیرد.

میرمحمدصادقی ممنوع شدن کشت محصولات پر مصرف آب را در راستای رفع مشکل کم‌آبی دانست و خاطرنشان کرد: کشت برنج یکی از محصولاتی است که ممنوع شد و فقط استان‌های شمالی کشت می‌شود که در اصفهان هم از 10 سال گذشته تاکنون کشت این محصول به حداقل رسیده است.

وی افزود: کشور ما با خشکسالی مواجه بوده بنابراین باید خود را با این شرایط تطبیق دهیم و بهترین مصرف و انضباط آبی را داشته باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به تغییر الگوی کشت به منظور مدیریت آب گفت: اجرای برنامه‌های مدیریت آب، نیاز مبرم شرایط فعلی کشور در مواجهه با خشکسالی بوده و در دراز مدت جواب می‌دهد، در این شرایط اجرای انضباط آبی در مصارف خانگی، کشاورزی، صنعتی توسط همه ارگان‌ها لازم است.

وی مصارف زاینده رود را نامتعادل دانست و اظهار داشت: مدیریت در سال‌های قبل، رعایت نکردن الگو، خشکی حاصل از تغییرات اقلیمی، مسائل مدیریتی آب، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی، تجاوز به حریم و استفاده غیر مجاز از آب‌های سطحی از جمله مصارف بی‌رویه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.