سرویس: اجتماعی 16:30 - شنبه 10 مهر 1395

420 هزار نفر سالمند در استان اصفهان وجود دارند / 1500 نفر در مراکز نگهداری به سر می برند

جمعیت سالمندی در کشورمان در هر استانی با توجه به وضعیت بهداشت، درمان، امکانات و… تفاوت دارد. استان گیلان با رقم 11 درصد بالاترین جمعیت سالمندی و استان سیستان و بلوچستان با رقم 5/4 نفر دارای کمترین جمعیت سالمندی می باشد.

به گزارش اصفهان شرق، سالمندی مجموعه های ارزشمندی از توانایی های بالقوه است که تعادل جدید، دیدگاه های تازه نسبت به ارزش ها و درنتیجه جهت گیری های نو و بینش عمیق تر و تازه تری نسبت به مسائل زندگی را به دنبال دارد. پیش‌بینی می شود میزان سالمندان کشور تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰ درصد جمعیت و تا سال ۱۴۳۰ به حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور برسد. سالمندان می‌توانند در مسائل اجتماعی و سیاسی مورد بهره‌برداری مثبت قرار گیرند، زیرا سالمندان امروز با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارند. سالمندان کشور ظرفیت و استعداد فراوانی دارند و شاخص‌ها نشان می‌دهدحمایت‌های اجتماعی و سطح بهداشتی آنان افزایش یافته است.
 25 سال آینده  آمار جمعیت سالمندی به  5/2 میلیارد می رسد
سید اصغر فیاض، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: سالمندی در کشور ایران طی 30 تا 40 سال رخ می دهد. این درحالی است که سرعت آن در کشورهای درحال توسعه 100 تا 200 سال است. چند سالی است که در کشور ایران سالمندی مورد توجه قرار گرفته و مسوولان در این مدت از آینده صحبت می کنند که می تواند بحران سالمندی نام بگیرد. سن سالمندی در کشورهای جهان سوم و درحال توسعه 60 سال و در کشورهای درحال توسعه 65 سال محاسبه می شود.
وی عنوان کرد:  زمانی می گویند کشوری وارد فاز سالمندی شده که جمعیت سالمند آن کشور 25 درصد افزایش پیدا کند. فیاض ادامه می دهد: جمعیت جهان تقریبا 7 میلیارد و نیم است و یک میلیارد نفر جمعیت سالمندی جهان را تشکیل می دهد. تا سال 1430 و در طی 25 سال آِینده  آمار جمعیت سالمندی به  5/2 میلیارد نفر خواهد رسید.
سالمندان جوان گروه سنی 60 تا 70 سال هستند
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: سالمندان جوان گروه سنی 60 تا 70 سال هستند، سالمندان میان سال 75 تا 90 سال و کهنسالان 90 سال به بالا را تشکیل می دهند. با توجه به اینکه سن سالمندی در کشور ما 60 سال محاسبه می شود، بر همین مبنا حدود 8 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و حدود 30 سال آینده جمعیت بالای 60 سال در کشور  25 درصد خواهد بود در آن زمان میتوان گفت که کشور وارد مرحله سالمندی شده است.
فیاض خاطر نشان کرد: در استان اصفهان 420 هزار نفر سالمند داریم که 1500 نفر از آنها در مراکز نگهداری به سر می برند و برای حدود هزار نفر مراقبت در منزل انجام می شود.
وی یادآور شد: جمعیت سالمندی در کشورمان در هر استانی با توجه به وضعیت بهداشت، درمان، امکانات و… تفاوت دارد. استان گیلان با رقم 11 درصد بالاترین جمعیت سالمندی و استان سیستان و بلوچستان با رقم 5/4 نفر کمترین جمعیت سالمندی را دارد و تعداد جمعیت سالمند استان اصفهان 9/9 است.

انتها ی پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.