اصفهان شرق

مشکلات جامعه با رفاقت و نرمش با دشمن حل نمی شود/ قیام امام حسین(ع) برای خدا بود و همیشه باقی خواهد ماند

کدخبر: 113940
1395/07/09 در ساعت 15:26

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی، امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه های نماز جمعه این هفته، پس از توصیه به تقوای الهی به بیان روایتی از امام صادق(ع) اشاره و گفت: در هر کس سه صفت و یا یکی از آن سه باشد در روز قیامت که هیچ سایه ای جز سایه ی الهی نیست او در سایه عرش الهی خواهد بود و در این رابطه مردی که رفتارش با دیگران آن چنان باشد که همان رفتار را نسبت به خود از دیگران انتظار دارد یکی از آن جمله افراد است.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به دو صفت دیگر از مباحث پیرامون حدیث امام صادق(ع) اظهار کرد: مومنی که تا رضا و خشم الهی را در کاری احراز نکرده گامی پس و پیش نگذارد و همچنین مردی که عیبی را از خویشتن دور نساخته از برادرش در آن باره عیب جوئی نکند، از جمله صفاتی است که اگر فرد داشته باشد در سایه عرش الهی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: سه خصلتی که پیامبرعظیم الشأن اسلام به آن اشاره می کنند، در صورتی که اجرایی شود علاوه بر اینکه شخص در روز قیامت از عذاب الهی در امان است، در دنیا نیز دارای حیات طیبه خواهد بود.اینکه انسان فقط از مردم طلب کار نداشته باشد و انتظار رفتار خوب را نداشته باشد ، به رفتار خود با مردم هم توجه داشته، همانگونه که ذوست دارد با او رفتار شود با مردم برخورد کند.

امام جمعه شهر محمدآباد تصریح کرد: آنچه باید مد نظر ما باشد رضایت الهی است، ما همه بنده خدا هستیم و بنده باید به دنبال رضایت و خشنودی مولای خود باشد.انسان همیشه باید به دنبال اصلاح خود باشد، اگر همیشه در پی جستجو در عیوب دیگران باشد و اینکه دیگران که مشکلاتی دارند از خود باز می ماند. مخصوصاً در مسائل سیاسی ، گاهی ما همیشه درصدد انتقاد از یک جزب یا گروه سیاسی هستیم و اینکه چرا با یکدیگر اختلاف دارند، غافل از اینکه خود ما هم مبتلا به همان دردها هستیم و در محیطی که زندگی می کنیم ایجاد اختلاف کرده ایم.

خطیب جمعه شهر محمدآباد در خطبه دوم نماز پس از دعوت مردم به رعابت تقوی با توجه به در پیش بودن ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان گفت: آنچه که باعث شد امام علیه السلام قیام کنند و جان خود و فرزندان و اصحاب خود را فدا کند، مبارزه علیه ظلم و ستم و بی دینی بود. وقتی امام دیدند که یزید و یزیدیان بر عکس سنت پیامبر اکرم(ص) و قرآن عمل می کنند و به صورت آشکار در پی این هستند که جامعه اسلامی را به دوران جاهلیت برگردانند ، سکوت را جا یزید ندانستند و قیام کردند.

هاشمی اظهار کرد: شعار امام حسین(ع) هیهات منا الذله بود. وقتی کفر و ظلم حاکم شود، وظیفه انسانهای مومن است که آرام نگیرند و به وظیفه خود عمل کنند.این شعار امام حسین(ع) باید در عزاداری ها و مراسم های ما زنده باشد و زنده بماند.

هاشمی افزود: چون شعاری است که امروز نیز راه گشای مشکلات جهان اسلام است. امروز نیز دشمنان اسلام بر دنیا تسلط دارند و ظلم و ستم می کنند. تنها با آموزه های عاشورا باید درصدد رفع گرفتاریها بود. با سستی و نرمش و گذشتی از اصول و مبانی اسلامی و رفاقت با دشمنان نمی توان مشکلات را حل رد . با دنیا طلبی ، رفا طلبی، مشکلات بیشتر می شود.

هاشمی با اشاره به ، همراه بودن شور و شعور در عزاداریها گفت : در محرم نباید فقط به عزاداری پرداخته شود بلکه باید اهداف امام علیه السلام از قیام برای مردم بازگو شود. اینکه چرا امام علیه السلام حاضر شد که خود و فرزندان و اصحاب خود را فدا کند. آنچه که مهم است درس گرفتن از عاشورا است و به کار بردن آن در روزگار حاضر است. در عزاداری ها هم باید احساسات و عواطف مردم برانگیخته شود و هم اگاهی آنها تعالی پیدا کند.

وی با اشاره  به خلوص نیت در عزاداری ها اظهار کرد: آنچه باعث شده است قیام امام حسین (ع) باقی بماند و تأثیر گذار باشد، این بود که حضرت برای خدا قیام کرد. هیچ انگیزه ای جزء رضایت الهی در نظر نداشت . بر ما هم لازم است با اخلاص وارد ماه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین شویم. شایسته نیست عزاداری در ماه محرم را زمینه ای  برای خودنمایی و مطرح کردن خود قرار دهیم . از هیئات و مردمی که در عزاداری شرکت می کنند برای رسیدن به مقاصد شخصی و گروهی خود استفاده نکنیم.

هاشمی افزود: کسانی که در مراسم ها و عزاداری ها مسئولیتی دارند و تریبونی در اختیاردارند، آنها بدانند که مسئولیت سنگینی بر عهده آنهاست، باید به نحو صحیح هدایتگری کنند. باید مواظب باشند در جهت اهداف شخصی و گروهی خود حرکت نکنند. باید مسئولین با برنامه ریزی صحیح به سمت همدلی و همکاری هیئت ها پیش بروند و آنچه را که مد نظر می گیرند آشنایی بیشتر مردم با آموزه های دینی باشد.

وی تصریح کرد: حسن ظاهر و حسن باطن کسانی است که قصد دارند فعالیتی مخصوصاً مداحی و از این  قبیل ،در این ماه انجام دهند. کسانی که در این عرصه وارد می شوند باید در طول سال مراقب رفتار و اعمال خود باشند . نمی شودکسانی در طول سال رفتار ناشایسته ای داشته باشند و در ماه محرم در تکیه ها و مراسم های عزاداری فعالیتی بخواهند انجام دهند. این باعث ضربه زدن به عزاداری امام حسین (ع) خواهد بود.

 

انتهای پیام/ معتمدی