سرویس: غیر تولیدی 09:10 - جمعه 09 مهر 1395

ناگفته های جنگ/7

آواکس های آمریکایی در خدمت صدام

دو هفته پس از آغاز جنگ، آمریکا ۴ فروند هواپیمای آواکس را به عربستان سعودی تحویل داد تا ریاض اطلاعات جامع کسب شده را به بغداد ارسال کند. تا سال ۱۹۸۴ میلادی به غیر از اطلاعات آواکس ها و اطلاعات ماهواره ای واشنگتن که برای بغداد می فرستاد، ظاهراً هیچ گونه روابط رسمی میان عراق و آمریکا وجود نداشت.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز-مصطفی سجاد/ دو هفته پس از آغاز جنگ، آمریکا ۴ فروند هواپیمای آواکس(۱) را به عربستان سعودی تحویل داد تا ریاض اطلاعات جامع کسب شده را به بغداد ارسال کند. تا سال ۱۹۸۴ میلادی به غیر از اطلاعاتی که آواکس ها جمع آوری کرده بودند و نیز اطلاعات ماهواره ای که واشنگتن برای بغداد می فرستاد، ظاهراً هیچ گونه روابط رسمی دوجانبه ای میان عراق و آمریکا وجود نداشت.

این دلایل نشان می دهند که رفتار آمریکا پس از سپری شدن زمان کوتاهی از جنگ یا حتی پیش از آغاز آن، بی طرفانه نبوده است. حساسیت موضوع هنگامی افزایش می یابد که مطابق با منشور سازمان ملل، استقرار آواکس ها طبق حقوق بین المللی اقدام جنگی محسوب می شود و طبق منشور، آمریکا شریک جرم عراق در تجاوزاتش خواهد بود.

ویلمسه در کتاب(قوی ترین شریک جرم)(۲)می نویسد: «ساندی تایمز(۳) نیز در ۱۶ مارس ۱۹۸۵ پس از برقراری روابط رسمی عراق و آمریکا نوشت: رابطه ی مستقیم میان سازمان سیا و سفارت آمریکا در بغداد برقرار شد و دولت عراق این امکان را یافت تا از وضعیت هواپیماهای ایرانی پس از برخواستن به سرعت آگاه شود. همچنین، آمریکایی ها ادعا کردند که هر ۱۲ ساعت یک بار از وضعیت نیروی زمینی ایران آگاهی می یابند و این موضوع برای عراق امتیاز مهمی محسوب می شد.»

تیمرمن می گوید: «به گفته ریچارد مورفی، دولت ریگان، با تلاش چندین سازمان و مشارکت وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و سیا، به حمایت از عراق برخاست. یکی از عناصر مهم این حمایت، موافقت ویلیام کیسی رئیس سازمان سیا با این مساله بود که آمریکا اطلاعات بسیار حساس و ارزنده مربوط به فعالیت نیروهای ایرانی را که به یاری هواپیماهای آواکس مستقر در عربستان سعودی دریافت می کرد، در اختیار عراق بگذارد.»

پی نوشت ها:

۱-آواکـس (AEW&C)

آواکس در واقع واژه اختصاری عبارت انگلیسی(Airborn early warning and control) به معنای(سیستم کنترل و اعلام خطر زود هنگام هوابرد) است و راداری است که در هواپیما نصب می شود و قادر به مراقبت، اعلام خطر و کنترل هواپیما در هر ارتفاعی می باشد. عملیات این رادار بسته به ماهیت تهدید و ماموریت هایی که بایستی اجرا شود، قابل تغییر خواهد بود.

هواپیمای آواکس در کشورهای مختلف ساخته شده اند و در سال های اخیر بالگردهای آواکس هم ساخته شده است.

۲-کتاب( قوی ترین شریک جرم ـ مواضع جانبدارانه ی آمریکا در جنگ ایران و عراق)

نوشته : مارین ویلمسه(Marijn Willemse)، ترجمه: محمد علی خرمی، تعداد صفحه: ۱۵۸، سال چاپ: ۱۳۹۳

۳-ساندی تایمز (The Sunday Times)

روزنامه معتبر و پرفروش انگلیسی است که هر شنبه منتشر می‌شود. این نشریه در بازار فروش روز شنبه روزنامه‌های انگلستان جایگاه ویژه‌ای دارد.

۴-سازمان سیا (CIA):

آژانس اطلاعات مرکزی(Central Intelligence Agency) متعلق به کشور آمریکا

۵-کِنِت تیمرمن Kenneth Timmerman

وی هم‌اکنون روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی سیاسی است. او نامزد انتخابات کنگره ی آمریکا از ایالت مریلند در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ بود که در هر دو دوره شکست را پذیرا شد. تیمرمن هم‌چنین یکی از مؤسسین و مدیر اجرایی بنیاد دموکراسی در ایران می‌باشد که رسماً خواستار تغییر نظام در ایران است. وی در سال ۱۹۹۱(۱۳۷۰ شمسی) کتاب لابی مرگ- چگونه غرب عراق را مسلح کرد؟را نوشت.

وی در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۰۶ مقارن با ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ در مقاله‌ای در وب سایت نیوز مکس مدعی ملاقات شام خصوصی سید محمد خاتمی و جورج سوروس در هتل هایت شد.

۶-ریچارد مورفی ( Richard Murphy)

مورفی از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ سفارت آمریکا در سوریه را بر عهده داشت. پس از آن بلافاصله راهی فیلیپین شده و تا سال ۱۹۸۱ سفارت آمریکا در این کشور را عهده‌دار بود. پس از آن نیز به عربستان سعودی اعزام شد و سفارت‌خانه آمریکا در این کشور را تا سال ۱۹۸۳ اداره کرد. در سال‌های ۸۹-۱۹۸۳ وی به عنوان معاون وزیر امور خارجه در امور آسیای نزدیک و جنوبی، مشغول به کار شد. مورفی در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴، مدیر میزگرد خاورمیانه در شورای روابط خارجی بود.

به این ترتیب، مورفی در سالهای جنگ ایران و عراق سفیر آمریکا در عربستان سعودی و بعد معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه بوده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.