سرویس: غیر تولیدی 22:10 - پنجشنبه 08 مهر 1395

محقق و پژوهشگر حوزوی:

رشد فکری، عقلی و فرهنگی باید در هیئت‌های مذهبی اتفاق بیفتد/ حادثه کربلا مرزهای تاریخی، جغرافیایی و اعتقادی را درنوردیده است

حجت‌الاسلام عرفان از لزوم مقابله با جنگ فرهنگی با استفاده از ظرفیت هیئت‌های مذهبی صحبت و تأکید کرد: رشد فکری، عقلی و فرهنگی باید در هیئت‌های مذهبی اتفاق بیفتد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، استاد حوزه و دانشگاه پیش از غروب امروز در جمع اعضای هیئت‌های مذهبی استان اصفهان در گلستان شهدا اصفهان اظهار کرد: در طول تاریخ با مکتب عاشورا (دانشگاه امام حسین (ع)) و قرآن کریم سه نوع برخورد شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن عرفان رفتار تبرک جویانه به قرآن و دانشگاه امام حسین (ع) را اولین برخورد افراد با این دو عنوان و تأکید کرد: این رفتار هیچ اشکالی ندارد حتی تکفیری‌ها و داعش نمی‌توانند بر آیه صریح قرآن آن قسمتی که پیراهن یوسف را برای شفای چشمان حضرت یعقوب آوردند انکار کنند.

وی یکی از لقب‌های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را به دلیل وجود بابرکت ایشان «مبارک» بیان کرد و گفت: خداوند تبرک جویی به حوادث، اشیاء و انسان‌های مقدس را قرار داده است، مردم هم به‌صورت گسترده از مکتب عاشورا چه تبرک جویی به تربت آن سالار شهیدان تا غذای نذری مراسم‌های ایشان بهره می‌برند.

این محقق و پژوهشگر برخورد علمی با قرآن و مکتب عاشورا را الزامی دانست و اظهار کرد: متأسفانه در محافل کم به این موضوع پرداخته می‌شود، قرآن کتاب علم، بینش و نور است مثلاً علامه طباطبایی در تفسیر خود ذیل آیه شریفه ۱۰۲ سوره بقره می‌فرماید برای این آیه بیش از یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار احتمال معنا می‌توان متصور شد.

حجت‌الاسلام عرفان ادامه داد: باید بررسی کرد چرا حادثه عاشورا به وقوع پیوست، چه شرایط و زمینه‌ای ایجاد شد تا آن حادثه پیش آمد، تبرک جویی از دانشگاه امام حسین (ع) خوب هست ولی باید رشد علمی نسبت به اباعبدالله الحسین (ع) و حادثه عاشورا پیدا کرد و برای دست‌یابی به این مُهم باید از تاریخ شناسان، پژوهشگران و محققان برای تبیین آن استفاده کرد.

وی بابیان اینکه هرروز در بازار و جامعه یکی حسینی یا یزیدی عمل می‌کند، تصریح کرد: باید عوامل یزیدی شدن را در هیئت‌ها به مردم بشناسانیم، یکی از علت‌های یزیدی شدن حرم خواری است.

این استاد حوزه علمیه خطاب به مدیران و مسئولان هیئت‌های مذهبی گفت: آمار طلاق چرا در جامعه ما باید بالا برود، چون در مجالس امام حسین (ع) سینه می‌زنیم ولی در مورد احکام و مسائل دینی صحبت نمی‌شود.

حجت‌الاسلام عرفان بابیان اینکه مسئولان هیئت‌های مذهبی در برابر خداوند مسئول خواهند بود، اظهار کرد: مجالس عزاداری و هیئت‌های مذهبی را تبدیل به مجالس فرهنگی کنید تا با جنگ نرم دشمن مقابله شود.

وی از لزوم مقابله با جنگ فرهنگی با استفاده از ظرفیت هیئت‌های مذهبی صحبت و تأکید کرد: رشد فکری، عقلی و فرهنگی باید در هیئت‌های مذهبی اتفاق بیفتد.

این محقق و پژوهشگر ارتباط عملی را سومین نحوه برخورد با قرآن و مکتب عاشورا عنوان کرد و گفت: ببینیم قرآن چه گفته آن را انجام دهیم همچنین رفتار اهل‌بیت (ع) و امام حسین (ع) را در جامعه پیاده‌سازی کنیم.

حجت‌الاسلام عرفان بابیان اینکه حادثه کربلا مرزهای تاریخی، جغرافیایی و اعتقادی را درنوردیده است، اظهار کرد: در سرتاسر جهان در روز عاشورا مراسم بزرگداشت امام حسین (ع) آن وجود نازنین برگزار می‌شود.

وی راه‌اندازی داعش را نقشه انگلیسی عنوان و تصریح کرد: این گروه‌های سلفی و تکفیری به‌جای اینکه با استکبار و صهیونیسم بجنگند به دنبال اختلاف اندازی درون جوامع اسلامی و بین شیعه و سنی هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تجمع میلیونی اربعین حسینی گفت: بزرگ‌ترین اجتماع مسیحیان که توسط کاتولیک‌ها در واتیکان انجام می‌شود شاید به ۱۰۰ هزار نفر برسد.

حجت‌الاسلام عرفان ضمن توصیه به هیئت‌های مذهبی برای انجام کارها صرفاً برای رضای خدا نه اینکه به دنبال خودنمایی باشند، خاطرنشان کرد: عظمت امام حسین (ع) به این دلیل است که فقط برای رضای خدا کار را انجام داد نه اینکه به دنبال باقی گذاشتن نام از خود بود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.