سرویس: غیر تولیدی 15:30 - پنجشنبه 08 مهر 1395

ناگفته های جنگ/6

ماهواره های آمریکا در خدمت رژیم بعث

سرویس های اطلاعاتی آمریکا از اواخر مارس ۱۹۸۲ در زمینه کمک های اطلاعاتی به عراق از همه جلوتر بودند. آن ها اطلاعاتی را در اختیار بعثی ها گذاشتند که با وسایل فنی و یا انسان ها تهیه شده بود. ماهواره ها کلیه تحرکات ایرانی ها در جبهه ها را زیر نظر داشت.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز-مصطفی سجاد/ سرلشگر وفیق السامرایی(۱) در خصوص نقش اطلاعاتی آمریکا در جنگ می گوید: سرویس های اطلاعاتی آمریکا از اواخر مارس ۱۹۸۲ در زمینه کمک های اطلاعاتی از همه جلوتر بودند. این سرویس ها،  مجموعه اطلاعاتی را در اختیار ما گذاشتند که با وسایل فنی و یا انسان ها تهیه شده بود،… ماهواره ها کلیه تحرکات ایرانی ها در جبهه ها را برای ما زیر ذره بین گرفته بودند. از حرکات تانک ها، توپ ها و قایق ها در هورها و در سواحل تا جا به جا شدن قرارگاه ها و ذخیره کردن تجهیزات پل سازی. ماهواره ها نتایج حملات هوایی و موشکی را نیز گزارش می دادند.

ایجاد ایستگاه زمینی دریافت اطلاعات ماهواره در بغداد و بکارگیری افسران آمریکایی تحلیلگر عکس های ماهواره ای در خدمت رژیم بعث

فریدمن(۲) می گوید:«تعدادی از پرسنل نظامی آمریکایی بودند که دولت ریگان در اوایل دهه ۸۰ میلادی از آنها برای تفسیر اطلاعات، در بغداد استفاده می کرد. این افسران معروف به «افسران رابط» یا «ناظر» بودند. در ابتدای امر آنان در گروه های ۴ یا ۵ نفری از «آژانس اطلاعات دفاعی »(۳) در واشنگتن و از «مرکز فرماندهی عملیات ویژه مشترک» در فورد بریدج در کارولینای شمالی به بغداد اعزام شدند و به تدریج بر تعدادشان افزوده شد.»

وی در جایی دیگر می گوید:«با افزایش ارائه اطلاعات سری، ترتیبی داده شد تا یک رابط عراقی برای دریافت مطالب، راه بغداد به امان(۴) را طی کند. در نتیجه حمایت پنهانی کاخ سفید از طرح ارائه اطلاعات به بغداد، افسران اطلاعاتی ایالات متحده برای کمک به تفسیر عکس ها به بغداد می رفتند. با فعال تر شدن نقش کاخ سفید در کمک به صدام برای هدایت نیروها، مجتمع پیشرفته و پر هزینه ای در بغداد ساخته شد تا اطلاعات مستقیماً از ماهواره دریافت شوند و پردازش بهتری از اطلاعات صورت پذیرد. تا اوایل سال ۱۳۸۳، صدام حسین آنقدر اشارات و علائم مثبت از واشنگتن دریافت کرده بود که تصور می کرد چشم انداز بهبود روابط، واقعی است.»

پی نوشت ها:

۱-وفیق السامرایی:

وفیق السامرایی از اهالی سامرای عراق است. وی در جنگ تحمیلی از درجات پایین در دستگاه اطلاعات نظامی ارتش عراق (بخش ایران) فعالیت خود را شروع و به‌تدریج مراحل ترقی را طی کرد و خود را تا درجه سرلشکری رساند. اینکه یک نظامی عراقی برای اولین بار به طرح مسائلی از درون رژیم عراق و آنچه در طول جنگ تحمیلی در جبهه دشمن گذشته می‌پردازد، در کتاب ویرانی دروازه شرقی خواندنی و جالب‌توجه است

۲-کِنِت تیمرمن Kenneth Timmerman

وی هم‌اکنون روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی سیاسی است. او نامزد انتخابات کنگره ی آمریکا از ایالت مریلند در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ بود که در هر دو دوره شکست را پذیرا شد. تیمرمن هم‌چنین یکی از مؤسسین و مدیر اجرایی بنیاد دموکراسی در ایران می‌باشد که رسماً خواستار تغییر نظام در ایران است. وی در سال ۱۹۹۱(۱۳۷۰ شمسی) کتاب لابی مرگ- چگونه غرب عراق را مسلح کرد؟را نوشت.

وی در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۰۶ مقارن با ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ در مقاله‌ای در وب سایت نیوز مکس مدعی ملاقات شام خصوصی سید محمد خاتمی و جورج سوروس در هتل هایت شد.

۳-آژانس اطلاعات دفاعی  Defense Intelligence Agency

این سازمان از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۶۱ در زمان رابرت مک نامارا، وزیر دفاع آمریکا تأسیس شد. این آژانس بخش اطلاعاتی و جاسوسی پنتاگون در داخل و خارج از آمریکا است. هم اکنون ۸۰٪ از بودجه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا به آژانس اطلاعات دفاعی اختصاص دارد.

۴-پایتخت اردن

انتهای پیام/ع

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.