سرویس: غیر تولیدی 15:00 - سه شنبه 06 مهر 1395

مسئول فرهنگی مراسم قالیشویان مشهد اردهال:

فلسفه مراسم قالیشویان انتقال میراث معنوی گذشتگان به نسل فعلی است

ماشاءالله صدیقی گفت: برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان نقش موثری خواهد داشت در اینکه اهداف عقلانی، عرفانی و حماسی نسل گذشته را به نسل فعلی منتقل کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، با توجه به فرارسیدن دومین جمعه مهرماه که طبق روال هر ساله مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان توسط اهالی فین کاشان و عاشقان علی بن امام محمد باقر(ع) برگزار می‌شود، پایگاه خبری کاشان اول با عضو هیئت امنای زیارت علی بن امام محمد باقر (ع) و مسئول کمیته فرهنگی ستاد برگزاری مراسم قالیشویان گفت و گو کرد.

ماشاءالله صدیقی استاد حوزه و دانشگاه و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان است که شاعر هم بوده و در رابطه علی بن امام محمد باقر (ع) دو کتاب تالیف کرده است که با شناخت و سابقه‌ای که در رابطه با علی بن باقر (ع) و مراسم سنتی مذهبی قالیشویان دارند از ایشان خواستیم تا برای ما از فلسفه این مراسم و علت توجه علماء و به ویژه مقام معظم رهبری را به این زیارت بگویند.

لطفاً خود را برای ما معرفی فرمایید

اینجانب ماشاءالله صدیقی به مدت ۱۲ سال است که در بخش معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان در خدمت دانشجویان هستم و در دانشگاه و حوزه به طور همزمان تدریس دارم.

حدود ۱۲ جلد تالیفات اینجانب است که دو جلد از آنها یکی به نام «ترکب بند اردهال» که به تأسی از محتشم کاشانی به صورت ۱۲ بند با وزن محتشم و محتوای علی بن محمد باقر (ع) توسط اینجانب سروده شده و چاپ شده است.

یک کتابی هم در رابطه با ویژگی‌های شخصی علی بن محمد باقر (ع) با نام «مقتدای فین علی بن امام محمد باقر» به چاپ رسیده که حدود ۲۵۳ صفحه است که در اوصاف زندگی شخصی و بحث عقلانیت، فلسفه دعوت، هجرت ایشان، حضورشان در منطقه کاشان، جهاد و مبارزه و شهادت ایشان و در آخر هم اشاره‌ای به مبحث قالیشویان داریم.

فلسفه برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان چیست؟

به نظرم چند نکته را می‌توان روی آن دست گذاشت که به عنوان فلسفه این همایش عظیم و بزرگ مذهبی سنتی است که هر ساله تحت عنوان مراسم قالیشویان در مشهد اردهال برگزار می‌شود.

حضور این جمعیت و اجتماع پرشور حماسی و عرفانی مردم منطقه کاشان و چهل حصاران هر ساله در دومین جمعه مهر ماه در منطقه اردهال، اهداف بزرگی را دنبال می‌کند که به طور اجمال به آنها اشاره می‌کنم.

اولین آنها میثاق با نماینده امام زمان (ع) است؛ در طول تاریخ ائمه علیهم السلام آن بزرگواران همیشه نمایندگانی را به شهرهای اطراف خودشان می‌فرستادند و حتی به کشور دیگر می‌فرستادند برای مثال شما می‌بینید که امام حسین (ع) نماینده خودشان را که حضرت مسلم (ع) باشد به کوفه اعزام می‌کند. امیرالمومنین (ع) نماینده خودشان مالک اشتر را به طرف مصر می‌فرستد و یا محمد ابن ابی بکر را می‌فرستد یا عثمان حنیف را در بصره قرار می‌دهد.

علی بن امام محمد باقر (ع) هم به عنوان نماینده امام زمان خودش به منطقه کاشان می‌آید با این تفاوت که یاد و خاطره علی بن امام محمد باقر (ع) در طول تاریخ به فراموشی سپرده نشده است و هر سال این جمعیت انبوه می‌آیند و یک میثاقی با امام باقر (ع) می‌بندند که این حرکت مستدام خواهد بود و استمرار خواهد داشت.

بحث دیگری را که ما می‌توانیم به عنوان فلسفه این حضور حماسی عرفانی مطرح کنیم این است که مردم با حضور خودشان در بخش اردهال و مراسم سنتی مذهبی قالیشویان یک نوع عرضه اعتقادات و دینی خودشان را نسبت به امام زمان (ع) دارند یعنی با این حرکت حماسی عرفانی اعتقاد قلبی خودشان که اعتقاد به توحید، رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است این را همه ساله به تصویر می‌کشند و عرضه می‌کنند که احساس می‌شود ائمه هدی (ع) و امام باقر (ع) و امام عصر (عج) از عملکرد این مردم یک احساس رضایتی را هم ابراز داشته باشند.

نکته سومی که می‌توانیم در این بحث تحت عنوان فلسفه این همایش عظیم مطرح کنیم این است که مردم در واقع یک میثاقی با ولایت می‌بندند؛ در روایات ما دارد که «هل الدین الا الحب» آیا دین غیر از محبت ما اهل بیت (ع) است؟ وقتی که مردم می‌آیند و الآن به صورت کاروان‌های پیاده‌روی حرکت می‌کنند و آنجا هم با شور و شعور و روح عرفانی حماسی آن احساسات خودشان را ابراز می‌کنند در واقع یک پیوند جدیدی با امام زمان خودشان می‌بندند.

می‌توان گفت همانطور که با امام زمان خود ارتباط برقرار می‌کنند با نمایندگان آنها هم ارتباط برقرار می‌کنند که امروز شما بحث نمایندگی امام زمان (عج) را اگر بخواهید دنبال کنید ولی فقیه مصداق اعظم اوست و لذا مردم به نوعی هم ابراز علاقه و محبت به امام زمانشان می‌کنند و هم یک ارتباط معنوی با نائب امام زمان (عج) برقرار می‌کنند یعنی مراسم اردهال یک پیام دارد و آن این است که این جمعیت این انسان‌های پاک و مومن همراه نظام‌اند همراه ولی فقیه هستند همانطور که اعتقاد دارند علی بن امام محمد باقر (ع) به عنوان یک فقیه جامع الشرایط در اینجا بوده و او را مرتبط با امام زمان خودشان می‌دانند اعتقادشان بر این است که ولی فقیه فعلی هم نماینده امام زمان (عج) است و این ارتباط را حفظ می‌کنند.

نکته چهارم اینکه وظیفه ما امروز آشنا کردن نسل فعلی با میراث گذشتگان است؛ اگر یک زمانی جمعیتی از ایران حرکت می‌کند و به طرف مدینه می‌رود باید دید که علت این حضور و حرکت چه بوده؟ و نسل فعلی در مقابل آن حرکت چه وظیفه‌ای دارند؟ و امروز نسل فعلی چه مقدار می‌توانند با اهداف گذشتگان آشنا شوند؟

برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان نقش موثری خواهد داشت در اینکه اهداف عقلانی، عرفانی و حماسی نسل گذشته را به نسل فعلی منتقل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.